De omzet van Ahold Delhaize over 2020 groeide met 14,2% (€9,3 miljard) naar €74,7 miljard, de onlineverkopen stegen met 67% tot €7,6 miljard. Het leeuwendeel van dit bedrag (€4,3 miljard) komt voor rekening van Bol.com, dat voor het eerst winstgevend werd door het toegenomen volume. De oorspronkelijke doelen van het concern voor eind 2021 nu al overtroffen, schrijft het Financieele Dagblad.

Volgens de krant profiteerde Ahold Delhaize flink van de coronacrisis, omdat mensen vaker thuis eten, andere winkels gesloten zijn en het online bestellen een hoge vlucht nam. Toch was het een jaar van ongekend buffelen. "Ik ben al 24 jaar actief in de retail, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt," zegt topman Frans Muller in De Financiële Telegraaf. "Normaal gesproken reis ik zo’n 130 dagen per jaar, maar ik ben in 2020 twee keer weggeweest.”

Ahold Delhaize maakte het afgelopen jaar bijna €680 miljoen vrij voor coronamaatregelen, zoals extra inhuur van medewerkers (45.000 nieuwe banen), betaald ziekteverlof voor Amerikaanse werknemers, een extra vergoeding voor de Nederlandse werknemers, veiligheidsmaatregelen (alleen al in Nederland €10 miljoen) en donaties aan onder meer ziekenhuizen en voedselbanken, aldus Muller. "We zijn gegroeid als het gaat om veiligheid." Maar dat kost flink wat geld. Uitgaande van een grof gemiddelde bottom line marge voor supermarkten van 2,5% moet tegenover een investering van €680 miljoen een extra omzet staan van maar liefst €27 miljard. De ruim 9 miljard komt bij lange na niet in de buurt van dat bedrag, zodat het supermarktconcern weliswaar in verankering in de markt (omzet bij meer en vollere klanten) in waarde toenam, maar in winst moest inleveren.

Ook het komend jaar blijft Ahold Delhaize investeren in coronamaatregelen. Muller: "We hebben te maken met een dramatische ontwikkeling en corona is nog niet weg. Dus natuurlijk gaan we hiermee door, dat zit in ons DNA. We hebben 7.000 winkels [wereldwijd, nvdr] en staan in contact met hele buurten en gemeenschappen." Maar ook met door de lockdowns zwaar getroffen collega-ondernemers: zo komt de kennis van Bol.com in een kennispartnerschap met MKB-Nederland beschikbaar voor digitaliseringsadvies.

Waar Ahold Delhaize kan helpen, zal het dat doen, belooft Muller. "We zijn een voedselbedrijf en we helpen mensen die in de problemen zijn gekomen, bijvoorbeeld via voedselvoorziening via voedselbanken.”
Dit artikel afdrukken