Vorig jaar won Lidl maar liefst drie Gezonde Innovatie Awards. De vakjury was erg te spreken over het initiatief Trommel zonder Rommel. Consumenten kozen voor het initiatief Geen promotie van suikerhoudende dranken gericht op kinderen en het product Volkoren meergranenbrood.
Lukt het Lidl om ook dit jaar weer een Gezonde Innovatie Award in de wacht te slepen? Lees hieronder over hun huidige nominaties Schijf van Vijf spaarcampagne en Prijsverlaging vezelrijke en volkoren producten en hun visie op gezondheid.
Het zal veel mensen niet zijn ontgaan. Afgelopen zomer konden klanten bij ons sparen voor gezonde Schijf van Vijf-producten. We hebben deze spaarcampagne opgezet in samenwerking met het Voedingscentrum. Het doel van de spaarcampagne? De Schijf van Vijf onder de aandacht brengen bij onze klanten en hen op een laagdrempelige manier kennis laten maken met het ruime aanbod aan Schijf van Vijf-producten. De campagne was zichtbaar in al onze winkels en we hebben er aandacht aan besteed via onder andere onze folder, radio en tv. Het is voor het eerst dat een supermarkt de Schijf van Vijf op zo’n grootschalige manier onder de aandacht heeft gebracht!
Tegelijkertijd zetten wij als eerste supermarkt een andere belangrijke stap en hebben wij structureel de prijzen van onze vezelrijke en volkoren producten verlaagd. Het gaat bijvoorbeeld om volkorenbrood, volkorenbeschuit, zilvervliesrijst en volkorenwraps. Deze producten zijn soms wel 20 cent verlaagd in prijs. Het vezelrijke alternatief kost nu evenveel als het niet-vezelrijke product.
Dit is een mooie stap gezien vezelrijke producten over het algemeen duurder zijn. Prijs hoeft hiermee geen barrière meer te zijn om de gezonde keuze te maken! Wij nemen hiermee onze verantwoordelijkheid om een gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk te maken.
Demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen is te spreken over onze initiatieven: “De actie van Lidl om te sparen voor gratis Schijf van Vijf-producten en structureel de prijs van vezelrijke varianten te verlagen, vind ik echt een mooie stap naar een gezondere voedselomgeving. Boodschappen zijn fors in prijs gestegen dus dit gezonde steuntje in de rug en de portemonnee kan iedereen goed gebruiken.”
De initiatieven waarmee we zijn genomineerd, passen goed bij de missie van Lidl. Lidl staat al jaren bekend als beste supermarkt in groente en fruit en is als eerste supermarkt gestopt met de verkoop van sigaretten en tabak. Je zou je kunnen afvragen: ‘hebben we een geheime missie?’ Als antwoord daarop kan ik geven dat we zeker een missie hebben, maar dat deze niet geheim is. Lidl wil een gezonde leefstijl voor iedereen toegankelijk en betaalbaar maken. Hiervoor stellen wij onszelf ambitieuze doelen, maar durven we ook concrete en praktische maatregelen te nemen.
Zo hebben wij als eerste supermarkt, in lijn met het Preventieakkoord, ons tot doel gesteld de verkoop van Schijf van Vijf-producten te verhogen. Daarnaast verbeteren we continu onze producten en stimuleren we de verkoop van gezonde producten. Dat doen we door bijvoorbeeld de Schijf van Vijf spaarcampagne en door bij de kassa’s geen koek en snoep meer te verkopen. Het is dan ook niet voor niets dat Lidl al twee keer tot voorloper is benoemd in de Superlijst Gezondheid van stichting Questionmark!
Uiteindelijk komt het er vooral op neer dat wij de verantwoordelijkheid niet bij de klant willen leggen. We durven beleidskeuzes te maken die toekomstbestendig zijn en wij willen niet wachten op wet- en regelgeving. Het feit dat we op eigen initiatief en vooruitlopend op de wet- en regelgeving gestopt zijn met de verkoop van sigaretten en tabak is hiervan een mooi voorbeeld.
Inmiddels bestaat Lidl in Nederland 25 jaar. Wij hebben de afgelopen jaren verschillende verschuivingen gezien op het gebied van gezondheid. Waar gezondheid en duurzaamheid eerst werden gezien als twee verschillende onderwerpen, is het nu steeds duidelijker dat deze twee onderwerpen hand in hand gaan. Uiteindelijk gaat het er wat ons betreft vooral om hoe wij naar de toekomst toe de wereldbevolking op een gezonde manier kunnen voeden binnen de grenzen van de aarde. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat we meer plantaardig gaan eten en dat deze plantaardige producten gezond zijn.
Lidl is daarin niet de enige. Supermarkten nemen ook steeds meer verantwoordelijkheid op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. Eerder was het vooral zo dat supermarkten zich voornamelijk verantwoordelijk voelden voor het assortiment. Inmiddels zijn ze zich er meer van bewust dat ze ook invloed hebben op de keuzes van hun klanten. Zo nemen supermarkten binnen het duurzaamheidsbeleid meer zaken mee zoals prijs, promoties en winkelinrichting.
Een concreet voorbeeld is dat wij bij Lidl gestart zijn met een pilot waarbij we een aantal van onze vleesvervangers in het vleesschap hebben geplaatst. Ons doel met deze pilot is om meer klanten uit te nodigen een keer te kiezen voor een vleesvervanger. In 2030 willen we dat 50% van onze verkopen komt van plantaardige eiwitten.
Dit artikel afdrukken
Tegelijkertijd zetten wij als eerste supermarkt een andere belangrijke stap en hebben wij structureel de prijzen van onze vezelrijke en volkoren producten verlaagd. Het gaat bijvoorbeeld om volkorenbrood, volkorenbeschuit, zilvervliesrijst en volkorenwraps. Deze producten zijn soms wel 20 cent verlaagd in prijs. Het vezelrijke alternatief kost nu evenveel als het niet-vezelrijke product.
Dit is een mooie stap gezien vezelrijke producten over het algemeen duurder zijn. Prijs hoeft hiermee geen barrière meer te zijn om de gezonde keuze te maken! Wij nemen hiermee onze verantwoordelijkheid om een gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk te maken.
Demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen is te spreken over onze initiatieven: “De actie van Lidl om te sparen voor gratis Schijf van Vijf-producten en structureel de prijs van vezelrijke varianten te verlagen, vind ik echt een mooie stap naar een gezondere voedselomgeving. Boodschappen zijn fors in prijs gestegen dus dit gezonde steuntje in de rug en de portemonnee kan iedereen goed gebruiken.”
Prijs hoeft geen barrière meer te zijn om een gezonde keuze te makenGezond voor iedereen
De initiatieven waarmee we zijn genomineerd, passen goed bij de missie van Lidl. Lidl staat al jaren bekend als beste supermarkt in groente en fruit en is als eerste supermarkt gestopt met de verkoop van sigaretten en tabak. Je zou je kunnen afvragen: ‘hebben we een geheime missie?’ Als antwoord daarop kan ik geven dat we zeker een missie hebben, maar dat deze niet geheim is. Lidl wil een gezonde leefstijl voor iedereen toegankelijk en betaalbaar maken. Hiervoor stellen wij onszelf ambitieuze doelen, maar durven we ook concrete en praktische maatregelen te nemen.
Zo hebben wij als eerste supermarkt, in lijn met het Preventieakkoord, ons tot doel gesteld de verkoop van Schijf van Vijf-producten te verhogen. Daarnaast verbeteren we continu onze producten en stimuleren we de verkoop van gezonde producten. Dat doen we door bijvoorbeeld de Schijf van Vijf spaarcampagne en door bij de kassa’s geen koek en snoep meer te verkopen. Het is dan ook niet voor niets dat Lidl al twee keer tot voorloper is benoemd in de Superlijst Gezondheid van stichting Questionmark!
Uiteindelijk komt het er vooral op neer dat wij de verantwoordelijkheid niet bij de klant willen leggen. We durven beleidskeuzes te maken die toekomstbestendig zijn en wij willen niet wachten op wet- en regelgeving. Het feit dat we op eigen initiatief en vooruitlopend op de wet- en regelgeving gestopt zijn met de verkoop van sigaretten en tabak is hiervan een mooi voorbeeld.
Waar gezondheid en duurzaamheid eerst werden gezien als twee verschillende onderwerpen, is het nu duidelijk dat deze twee onderwerpen hand in hand gaanSupermarkten nemen verantwoordelijkheid
Inmiddels bestaat Lidl in Nederland 25 jaar. Wij hebben de afgelopen jaren verschillende verschuivingen gezien op het gebied van gezondheid. Waar gezondheid en duurzaamheid eerst werden gezien als twee verschillende onderwerpen, is het nu steeds duidelijker dat deze twee onderwerpen hand in hand gaan. Uiteindelijk gaat het er wat ons betreft vooral om hoe wij naar de toekomst toe de wereldbevolking op een gezonde manier kunnen voeden binnen de grenzen van de aarde. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat we meer plantaardig gaan eten en dat deze plantaardige producten gezond zijn.
Lidl is daarin niet de enige. Supermarkten nemen ook steeds meer verantwoordelijkheid op het gebied van gezondheid en duurzaamheid. Eerder was het vooral zo dat supermarkten zich voornamelijk verantwoordelijk voelden voor het assortiment. Inmiddels zijn ze zich er meer van bewust dat ze ook invloed hebben op de keuzes van hun klanten. Zo nemen supermarkten binnen het duurzaamheidsbeleid meer zaken mee zoals prijs, promoties en winkelinrichting.
Een concreet voorbeeld is dat wij bij Lidl gestart zijn met een pilot waarbij we een aantal van onze vleesvervangers in het vleesschap hebben geplaatst. Ons doel met deze pilot is om meer klanten uit te nodigen een keer te kiezen voor een vleesvervanger. In 2030 willen we dat 50% van onze verkopen komt van plantaardige eiwitten.
Verdient Lidl jouw stem?
Lidls inspanningen op het gebied van gezondheid en duurzaamheid zijn niet onopgemerkt gebleven. Wij waren er vanaf de eerste editie van de Gezonde Innovatie Awards bij. Vorig jaar wonnen we maar liefst drie Gezonde Innovatie Awards. Hier zijn we supertrots op. Het winnen van de Gezonde Innovatie Awards is voor ons een mooie erkenning van onze gezondheidsambities en -initiatieven!
Tegelijkertijd zien we natuurlijk ook dat er nog steeds mooie stappen gezet kunnen worden op het gebied van gezondheid. De Gezonde Innovatie Awards motiveren ons natuurlijk extra om van dit soort mooie stappen te blijven zetten.
Ben jij ook enthousiast over de stappen die Lidl zet op het gebied van gezondheid? Wil je ons aanmoedigen om meer van dit soort goede stappen te zetten? Stem dan nu op de initiatieven van Lidl voor de Gezonde Innovatie Awards. Ga naar de stemwebsite, zoek op Lidl en geef beide initiatieven een sterretje.
Lidls inspanningen op het gebied van gezondheid en duurzaamheid zijn niet onopgemerkt gebleven. Wij waren er vanaf de eerste editie van de Gezonde Innovatie Awards bij. Vorig jaar wonnen we maar liefst drie Gezonde Innovatie Awards. Hier zijn we supertrots op. Het winnen van de Gezonde Innovatie Awards is voor ons een mooie erkenning van onze gezondheidsambities en -initiatieven!
Tegelijkertijd zien we natuurlijk ook dat er nog steeds mooie stappen gezet kunnen worden op het gebied van gezondheid. De Gezonde Innovatie Awards motiveren ons natuurlijk extra om van dit soort mooie stappen te blijven zetten.
Ben jij ook enthousiast over de stappen die Lidl zet op het gebied van gezondheid? Wil je ons aanmoedigen om meer van dit soort goede stappen te zetten? Stem dan nu op de initiatieven van Lidl voor de Gezonde Innovatie Awards. Ga naar de stemwebsite, zoek op Lidl en geef beide initiatieven een sterretje.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Klaas Breeksema , fijn te horen dat je Foodlog ervaart als een discussieplatform waar meningen en standpunten worden uitgewisseld.
Lidl betaalt ons voor de plaatsing van hun verhaal over de gezonde(re) initiatieven in hun winkels. (Betaalde content herken je aan de tag ingezonden en de blauw-grijze achtergrondkleur). Onder andere dankzij hun bijdrage kunnen wij samen met FoodPersonality en supermartk.team de Gezonde Innovatie Awards organiseren. Een project dat bedrijven, groot en klein, complimenteert en op weg helpt met gezonde(re) producten die zij maken en gezonde(re) initiatieven die zij ontplooien.
Dat het een betaald verhaal is, neemt niet weg dat er over de inhoud gesproken kan worden. Wat vind je van hun twee initiatieven Schijf van Vijf spaarcampagne en Prijsverlaging vezelrijke en volkoren producten. Wat vind je ervan dat een discounter dit doet?
Ondanks dat het artikel een beetje smaakt naar reclame, vind ik het goed nieuws dat gezond eten goedkoper wordt. De enige echt goede manier om de zorgvraag in Nederland te beperken is er voor te zorgen dat mensen ook echt gezonder gaan leven. En voeding is daarbij de zwaarst wegende factor.
#2 Ja hoor.
Voor zover ik Foodlog volg is het een platform waar uitgebreid wordt gediscussieerd over thema's met betrekking tot voedsel. Aan de hand van een bepaald standpunt, verhaal worden meningen en argumenten uitgewisseld.
Bij het verhaal van Lidl bestaat die kans niet. Dit is ongebreidelde reclame voor het bedrijf Lidl. Een gesprek, een gedachtewisseling over dit artikel kan/zal niet gevoerd worden. In dat opzicht noem ik het verhaal een misser. En het nodigt andere bedrijven wellicht ook uit onbetaald en ongecensureerd reclame voor hun bedrijf te maken op Foodlog.
Klaas Breeksema , kan je toelichten waarom je dit een misser vindt?
Lidl heeft Foodlog betaald voor dit sterke stukje reclame?
Ondanks de goede bedoelingen van Lidl lijkt me dit voor Foodlog een misser.