Na crowdsourcing en crowdfunding is er nu ook crowdfeeding. Individuele consumenten verenigen zich in een lokaal initiatief, dat optreedt als collectieve inkoper en distributeur van verse, lokale producten.
In Tilburg is sinds deze zomer een groep mensen in de weer om hun voedselvoorziening anders te organiseren, buiten de bestaande retail en distributiekanalen om. Dankzij de inzet van mensen die het 'anders' willen, is Goei Eete gewoon zelf begonnen veranderingen teweeg te brengen. Goei Eete stelt: 'Wij denken in kansen, geloven in de kunde van het individu en de kracht van de groep, maar dat alles wel op een moderne grondslag en op een stevige professionele basis'. Sinds dit weekend is hun bestelsite online.
In het persbericht bij de lancering van de site, schrijft Hans Alberts, voorzitter van Goei Eete:
Stichting Goei Eete, een burgerinitiatief in Tilburg, lanceert haar gloednieuwe online bestelsite www.goeieete.nl in geheel nieuwe huisstijl. Meer dan 200 burgers hebben zich aangesloten bij de Stichting en kopen vanaf deze zomer al gezamenlijk vers voedsel rechtstreeks van de lokale boer. Dat kan nu dus geheel via een nieuwe website, die als MVO activiteit door grafisch ontwerp bureau Staet van Creatie uit Tilburg is gemaakt.
Zonder enige financiering of subsidie blijken burgers uit Tilburg dus in staat gezamenlijk hun voedselvoorziening anders te organiseren; Crowdfeeding. Steeds meer deelnemers wenden hun persoonlijke vaardigheden aan om van Goei Eete een succes te maken. Goei Eete brengt de doe-democratie in de praktijk.
De uitgangspunten van Goei Eete zijn
1. Lokaal voedsel: van boeren rondom Tilburg. Minder voedselkilometers, minder transport, milieuvriendelijker en efficiënter.
2. Bewust eten: weten wie je eten maakt en hoe de boer dat doet, supervers en met ‘grootmoeders smaak’.
3. Eerlijke prijs: direct kopen van lokale boer zonder tussenhandel of supermarkt zodat boer betere prijs krijgt.
4. Directe handel: de relatie tussen consument en producent herstellen om afzet te garanderen en het respect voor de eerste levensbehoefte terug te brengen.
Deelnemers halen hun producten af op één van de vijf afhaalpunten in en rondom Tilburg.
Het assortiment bestaat uit aardappelen, groente, fruit, vlees en zuivel, zowel regulier als biologisch.
Over Stichting Goei Eete
Stichting Goei Eete is opgericht met als ideëel doel een groep burgers te verbinden om de traditionele voedselketen in Nederland te doorbreken. Hierdoor ontstaat een duurzame relatie in lokale gemeenschappen door de verbinding met voedsel uit eigen streek te bevorderen en het lokale boeren bedrijf met een vaste afzet en betere prijs te ondersteunen.
Dit artikel afdrukken
In het persbericht bij de lancering van de site, schrijft Hans Alberts, voorzitter van Goei Eete:
Stichting Goei Eete, een burgerinitiatief in Tilburg, lanceert haar gloednieuwe online bestelsite www.goeieete.nl in geheel nieuwe huisstijl. Meer dan 200 burgers hebben zich aangesloten bij de Stichting en kopen vanaf deze zomer al gezamenlijk vers voedsel rechtstreeks van de lokale boer. Dat kan nu dus geheel via een nieuwe website, die als MVO activiteit door grafisch ontwerp bureau Staet van Creatie uit Tilburg is gemaakt.
Zonder enige financiering of subsidie blijken burgers uit Tilburg dus in staat gezamenlijk hun voedselvoorziening anders te organiseren; Crowdfeeding. Steeds meer deelnemers wenden hun persoonlijke vaardigheden aan om van Goei Eete een succes te maken. Goei Eete brengt de doe-democratie in de praktijk.
De uitgangspunten van Goei Eete zijn
1. Lokaal voedsel: van boeren rondom Tilburg. Minder voedselkilometers, minder transport, milieuvriendelijker en efficiënter.
2. Bewust eten: weten wie je eten maakt en hoe de boer dat doet, supervers en met ‘grootmoeders smaak’.
3. Eerlijke prijs: direct kopen van lokale boer zonder tussenhandel of supermarkt zodat boer betere prijs krijgt.
4. Directe handel: de relatie tussen consument en producent herstellen om afzet te garanderen en het respect voor de eerste levensbehoefte terug te brengen.
Deelnemers halen hun producten af op één van de vijf afhaalpunten in en rondom Tilburg.
Het assortiment bestaat uit aardappelen, groente, fruit, vlees en zuivel, zowel regulier als biologisch.
Over Stichting Goei Eete
Stichting Goei Eete is opgericht met als ideëel doel een groep burgers te verbinden om de traditionele voedselketen in Nederland te doorbreken. Hierdoor ontstaat een duurzame relatie in lokale gemeenschappen door de verbinding met voedsel uit eigen streek te bevorderen en het lokale boeren bedrijf met een vaste afzet en betere prijs te ondersteunen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wat goed zeg. Toevallig zijn wij in Bergen net een project aan het afronden. En zin in meer. K( )E 7951
Crowdfeeding is een hele hippe naam! Toch bestaan er - als ik goed heb begrepen hoe deze Tilburgse Stichting werkt - al heel lang van dit soort initiatieven. De groententas van Odin startte ooit zelfs op deze manier. Recent is er weer een opleving van voedselcollectieven zoals deze. Het project VersVoko van ASEED ondersteunt aan aantal van hen bij diverse zaken. O.a. Eerder dit jaar samen met Urgenda en Ernst & Young, over de fiscale en juridische kanten van voedselcollectieven. Ik ben benieuwd - leest er iemand mee van Goei Eete? - of de Stichting bijvoorbeeld btw heft over de boodschappen die zij aan de leden of deelnemers verkopen. Zo ziet de Belastingdienst het namelijk, aldus fiscaal experts, als een dienst of product met waardetoevoeging. Waar precies de scheiding ligt tussen boodschappen doen voor je hulpbehoevende buurvrouw en boodschappen doen voor 200 gezinnen, weet eigenlijk niemand. Sommigen nemen daarom het zekere voor het onzekere, anderen zoeken de grens op en kijken hoever ze kunnen gaan. Puik werk, vind ik dat wel!
Terecht merkt Dorine op dat we in onze Stichting Goei Eete gewoon een onderneming drijven. Daarvoor zijn we ook BTW- en VpB-plichtig. Je moet je administratie dus wel op orde hebben en je aangiftes doen, maar dat lijkt me überhaupt een vereiste.
Bij de start van Goei Eete hebben we vooral aansluiting gezocht bij bestaande initiatieven. Om allerlei redenen is dat niet gelukt. Ook omdat wij er voor gekozen hebben geen 'zelfde schakel - in een nieuw marketing jasje' in de keten te willen zijn om zo echte ketenverkorting te kunnen realiseren. Daarnaast wilden we vooral voldoen aan de wens van de consument op het gebied van kwaliteit, prijs en gemak. Zo'n Odin pakket, een Vita Tas of een Beebox gaan allemaal uit van een samenstelling van een vast pakket van producten en is dus meer aanbod gestuurd, terwijl wij klanten zelf de keuze willen laten wat ze aan seizoensproducten willen kopen.
Dan zijn er nog de mogelijkheden om burgers actief het systeem te laten dragen, door ze zelf taken en rollen te geven. Denk hierbij aan de Belgische Voedselteams of de Amerikaanse CSA's. Dat soort initiatieven hebben we in Nederland ook een schone dood zien sterven omdat de continuïteit gebaseerd is op de bereidheid van vrijwilligers om zich in te zetten. Zonder eetcultuur en met een drukke persoonlijke agenda, is dat voor de gemiddelde consument een brug te ver. Wij willen uit de marge op de producten straks de operationele kosten kunnen dragen, desnoods door zelf werknemers in dienst te nemen.
Tot slot ligt onze belangrijkste uitdaging om onze deelnemers duurzaam te verbinden. Wij hopen ze te raken met de door ons geformuleerde waarden en te organiseren evenementen. Nu al bieden deelnemers spontaan hun hulp aan. We lijken op de goede weg om de keten op microniveau echt te veranderen en de consument en boer dichter bij elkaar te brengen.
@Hans Alberts Aansluiting zoeken bij bestaande initiatieven is niet zo evident als het lijkt. Ik kan er van meepraten ;-(
Ik ben blij dat jullie initiatief in tegenstelling tot andere geen 'zelfde schakel - in een nieuw marketing jasje' in de keten willen zijn. Dat strekt jullie tot eer!
Afstappen van een aanbod gestuurd vast pakket, zoals het Belgische Voedselteam nog steeds hanteert, is een heel verstandige keuze.
Dus een dikke proficiat voor jullie initiatief. Ik duim mee voor een overdonderend succes. Hang het boven jullie bed: "The difference between ordinary and extraordinary is that little extra".
Prachtig. Zie het helemaal zitten. Per stad een eigen voedselvoorziening. Heb echter een paar vragen over de producten, die omschreven worden als 'aardappelen, groente, fruit, vlees en zuivel, zowel regulier als biologisch':
1. wat als die producten (vlees en zuivel) geproduceerd worden met behulp van buitenlandse grondstoffen en nutriënten ? Voldoen ze dan nog steeds aan het lokale ideaal ?
2. Ligt er een wetenschappelijke analyse (zoals een LCA) aan de eerste doelstelling 'minder voedselkilometers' ? Want als mijn kringloop rundvlees tot en met Nederland een veel lagere (carbon) footprint heeft dan een 'lokale' Tilburgse vleesveehouder, zou ik op basis van getallen en niet van emoties, mee kunnen doen aan Goeieete.