Supermarkten zijn door hun hoge kosten en verliezen op houdbare en merkartikelen gedwongen een hoge marge te maken op verse producten. Daardoor zijn de prijsverschillen tussen de winkelprijs en wat een tuinder ontvangt voor zijn tomaat of paprika groot. Het verschil tussen in- en verkoopprijs kan 1000% en zelfs nog meer zijn.

Donald Duck en zijn neefjes laten de stadsboer zien hoe hij de consument kan laten wennen aan de realiteit van andere prijsstellingen. Zelfs heel andere dan op de markt. Stadstuintjes produceren natuurlijk niet genoeg, maar er is geen enkele reden om tuinders en boeren het eenmaal gemaakte beginnetje niet over te laten nemen. Zij barsten immers van het product dat ze met verlies verkopen, ondanks het goud dat wij er voor moeten betalen. Daardoor dreigen ze zelfs te verdwijnen. En wie moet dan ons eten maken? Of willen we het allemaal importeren uit lage lonen landen? Die hebben het zelf hard nodig.

Marketingman Niels FC Willems vestigde onze aandacht op deze bondige analyse van Donald Duck:

donald_duck
Dit artikel afdrukken