De proef om in supermarkten te stunten met de prijzen van gezonde producten zoals groenten en fruit gaat uit van een verkeerde voordonderstelling. Supermarkten verkopen geen slechte of ongezonde producten. Er is alleen sprake van een goed of een slecht voedingspatroon bij de consument. Dat stelt Marc Jansen van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
Jansen reageert op een initiatief van Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de VU en directeur van het Instituut voor Gezondheidswetenschappen, om in supermarkten in Amsterdamse achterstandswijken met groente en fruit te gaan stunten.
bron: Distrifood met dank aan foodholland
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Uitstekend voorstel van Jaap Seidell en volgens mij de enige manier om slechte voedingspatronen te doorbreken. Maak de paprika 5 eurocent en de zak chips 5 euro en zie hoe gezond mensen zullen gaan eten.
De grote supermarktconcerns bepalen wat de consument eet. 'De consument wil het' is echt klinkklare onzin, ons consumenten wordt niets gevraagd. Er wordt iets op de markt gebracht en de consument kiest uit wat er op de markt ligt.
Maar dat is toch de keuze niet direct? Maken ze de kiloverpakking stamppot met veel vet niet veel duurder en de andere kant-en-klaar-maaltijden met te veel zout en vet, dan heeft het verhogen van de chipsprijs en het verlagen van de verse groenteprijs geen enkel effect.
"De meeste cervelaat- en leverworsten die in de supermarkt worden verkocht, zitten volgens onderzoek van de Consumentenbond boordevol verzadigd vet. Bovendien zijn ze veel te zout. Hoe kan het dan dat Marc Jansen, directeur consumentenzaken en kwaliteit van het CBL, in Distrifood stelt dat supermarkten geen slechte of ongezonde producten verkopen?" -- aldus Pascal Kuipers ook op Distrifood in een opiniestukje met de titel "CBL: veel politiek, weinig maatschappij" afgelopen maandag.
Wat mij eerder bevreemdt is de naïviteit van lezers die nog enige waarde toekennen aan uitspraken van dit soort organisaties. Een "Centraal Bureau" dat geen Centraal Bureau is, maar een belangenbehartiger van de levensmiddelenhandel (dus in grote mate -- zie de lijst van aangesloten bedrijven en organisaties -- een belangenbehartiger van de supermarkten). Kun je van zo'n clubje verwachten dat ze een uitspraak doen als: "ja het klopt, supermarkten verkopen soms behoorlijk slechte of ongezonde producten"? Meneer Jansen zou meteen een andere baan kunnen gaan zoeken.
En een Studiecentrum Snack- en Zoetwaren? Studiecentrum??? Bij mij roept dat associaties op met studiedagen over Moorkoppen en Bossche Bollen, met John Cleese in een hoofdrol. Maar nee, saai hoor, ze behartigen de belangen van een segment in de industrie.
Ministries of Silly Talks, dat zijn ze.
"Er is alleen sprake van een goed of een slecht voedingspatroon bij de consument." en "Supermarkten verkopen geen slechte of ongezonde producten."
Als er sprake is van een slecht voedingspatroon en die producten die onderdeel zijn van dat voedingspatroon komen niet uit de supermarkt, waar komen die producten dan vandaan?? Rechtstreeks bij de boer vanaf het erf misschien?
"Supermarkten verkopen geen slechte of ongezonde producten. Er is alleen sprake van een goed of een slecht voedingspatroon bij de consument. "
Producten zijn inderdaad pas mogelijk ongezond wanneer je ze eet. Een pistool isook noggeen moordwapen. Supermarkten geven wel toe dat ze door de indeling en presentatie van het assortiment bijdragen aan de overconsumptie van energierijk voedsel.
Volgens mij staat niet vast dat mensen in achterstandsbuurten te arm zijn om dagelijks groente en vruchten te eten. Een zakje zuurkool kost 59 cent bij bv Albert Heijn. Bij de Dirk vast nog minder.
Off-topic: Albert Heijjn verkoopt "verse zuurkool" in zijn webwinkel. Dat terwijl het juist het idee van zuurkool is dat het niet vers is.