Toen Picnic 6 jaar geleden begon was Walther Ploos van Amstel er niet van overtuigd dat Picnic winstgevend zou worden. Daarvoor ontbrak volgens hem de inkoopkracht en de schaalgrootte in distributie. Picnic is inmiddels zes jaar verder. Consumenten zijn blij en de investeerders staan in de rij. Ploos van Amstel is inmiddels vol vertrouwen in het concept.
Inmiddels ben ik fan geworden. Picnic bracht disruptieve en inspirerende lessen over ‘rust, reinheid en regelmaat’. Of zoals Picnic het zelf zegt: melkboer 2.0.
Focus
De belangrijkste les is de focus. Niet iedereen, niet alles en niet overal. Met een relatief ondiep assortiment, een select aantal tijdvensters waaruit de consument kan kiezen in zorgvuldige gekozen wijken; stap voor stap Europa in. Consumenten moesten wachten tot er een plekje kwam. Picnic gaat er speels mee om. Er is een ‘wachtverzachter’ voor de vele duizenden klanten die nog even niet mochten bestellen.
Bezorgen doet Picnic gratis. Door de lage minimale orderwaarde bestellen klanten vaak. Picnic komt, ‘net als de oude melkboer’, elke week langs.
Robots en bezorgvoertuigen
Efficiency in handling is voorwaarde voor succes met online-levensmiddelen. Robots doen het werk in de magazijnen.
De containers die in de magazijnen per rit worden voorbereid gaan met grote vrachtwagens naar stadshubs waar ze zonder moeite op het bezorgvoertuig worden overgezet. Lichte elektrische bezorgvoertuigen laveren moeiteloos door het drukke verkeer. Picnic is klaar voor autoluwe wijken en zero emissiezones.
Samen met producenten denkt Picnic na over ‘e-commerce ready’ verpakkingen.
Picnic is wereldkampioen in fluff, slim omgaan met data. De producten zijn maximaal vers, met voorkoming van derving. De ordercompleetheid is hoog. Dat kan alleen maar als je de planners ondersteunt met de beste ketendata.
Picnic gebruikt ‘big data’ en 'machine learning' om het ogenschijnlijk onvoorspelbare voorspelbaar te maken (zoals de bezorgtijd per adres). Picnic haalt zo alle verspilling uit de keten. De eigen software maakt disruptie mogelijk.
Gratis bezorgen bestaat wel
De samenwerking met de Duitse supermarktformule Edeka en de plannen voor verdere uitbreiding in Frankrijk, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De uitgekiende logistiek, de inkoopkracht samen met Edeka en een geweldig team, bieden perspectief op weer veel mooie jaren.
En, ik voorspel je, winst onder aan de streep! Gratis bezorgen bestaat wél.
Jhr. Dr. Walther Ploos van Amstel is lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en doet onderzoek naar onder meer food servicelogistiek. Hij is opgeleid als bedrijfseconoom en heeft zich gespecialiseerd in ketenorganisatie en -optimalisatie (in het Engels: supply chain management). Walther zal op regelmatige basis aan Foodlog bijdragen met opinies over en analyses van actuele ontwikkelingen. Buiten zijn vakgebied is hij ook actief als house-deejay.
Dit artikel afdrukken
Focus
De belangrijkste les is de focus. Niet iedereen, niet alles en niet overal. Met een relatief ondiep assortiment, een select aantal tijdvensters waaruit de consument kan kiezen in zorgvuldige gekozen wijken; stap voor stap Europa in. Consumenten moesten wachten tot er een plekje kwam. Picnic gaat er speels mee om. Er is een ‘wachtverzachter’ voor de vele duizenden klanten die nog even niet mochten bestellen.
Bezorgen doet Picnic gratis. Door de lage minimale orderwaarde bestellen klanten vaak. Picnic komt, ‘net als de oude melkboer’, elke week langs.
Robots en bezorgvoertuigen
Efficiency in handling is voorwaarde voor succes met online-levensmiddelen. Robots doen het werk in de magazijnen.
De containers die in de magazijnen per rit worden voorbereid gaan met grote vrachtwagens naar stadshubs waar ze zonder moeite op het bezorgvoertuig worden overgezet. Lichte elektrische bezorgvoertuigen laveren moeiteloos door het drukke verkeer. Picnic is klaar voor autoluwe wijken en zero emissiezones.
Samen met producenten denkt Picnic na over ‘e-commerce ready’ verpakkingen.
Picnic haalt alle verspilling uit de ketenData
Picnic is wereldkampioen in fluff, slim omgaan met data. De producten zijn maximaal vers, met voorkoming van derving. De ordercompleetheid is hoog. Dat kan alleen maar als je de planners ondersteunt met de beste ketendata.
Picnic gebruikt ‘big data’ en 'machine learning' om het ogenschijnlijk onvoorspelbare voorspelbaar te maken (zoals de bezorgtijd per adres). Picnic haalt zo alle verspilling uit de keten. De eigen software maakt disruptie mogelijk.
Gratis bezorgen bestaat wel
De samenwerking met de Duitse supermarktformule Edeka en de plannen voor verdere uitbreiding in Frankrijk, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De uitgekiende logistiek, de inkoopkracht samen met Edeka en een geweldig team, bieden perspectief op weer veel mooie jaren.
En, ik voorspel je, winst onder aan de streep! Gratis bezorgen bestaat wél.
Jhr. Dr. Walther Ploos van Amstel is lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en doet onderzoek naar onder meer food servicelogistiek. Hij is opgeleid als bedrijfseconoom en heeft zich gespecialiseerd in ketenorganisatie en -optimalisatie (in het Engels: supply chain management). Walther zal op regelmatige basis aan Foodlog bijdragen met opinies over en analyses van actuele ontwikkelingen. Buiten zijn vakgebied is hij ook actief als house-deejay.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Gratis bestaat niet.
Maar goed, het bekt wel lekker zo'n uitspraak.
Frank, toch wel in dit geval.
Walther legt het uit: door alle verspilling uit de keten te halen bij een prettige klantbediening, wisten ze dat ze volume zouden opbouwen. Daarom kan het gratis en houden ze genoeg marge over. Misschien verdienen ze straks wel weer.
Bestaat gratis nou wel of wordt het ergens anders terugverdiend? Zinloze vraag, want het is een heel nieuw business model dat datagedreven alle verliezen uit de keten haalt.
Leuk om op Foodlog meer te gaan lezen en praten over supply chain.
Op dat vlak loopt food, om logische redenen ook wel denk, achter op non food.
De reclames met de zin: Koop rechtstreeks bij de fabrikant lopen al even. Menig grote (merk) producent heeft een eigen (specialistische) webshop. In Food zijn het juist kleine producenten met een webshop/webwinkel. En die ook meer lokaal dan landelijk draaien?
Enfin, leuke stof om over te praten en er zal nog genoeg over te praten zijn.
Want Picnic, de melkboer? Euh, nee toch want dan had Boer Oostdam zelf langs de deur gekomen. En dat is niet het geval. De SRV wagen komt langs zoals ook te lezen is in de tekst. "Relatief ondiep assortiment". Dat mag toch een kleine supermarkt heten en dat was de SRV wagen op wielen toch?
Walther Ploos van Amstel waarom gekozen voor deze zin in je tekst: "‘net als de oude melkboer’" en niet 'net als de SRV wagen van vroeger**'?
** vroeger als in dat er toen meer rondgereden hebben dan nu het geval is. Er rijden er nog wel en paar rond in Nederland vandaag de dag wellicht.
#3 Jeroen,
Hier in de omgeving rijdt sinds half september een streeksuper op wielen: vers van de streek, voor de streek.
Dit is ook kans voor duurzaam geproduceerde streekproducten. Kan geleidelijk. Eerst alleen melk, karnemelk: uitproberen, consument laten wennen die daarna volgende stap in 'goed doen' wil, enz. Las ergens dat de combinatie duurzaam geproduceerd - Picnic al wordt uitgeprobeerd.