De vrees dat elektrische auto's de CO2-uitstoot zouden verhogen, is in bijna alle delen van de wereld ongegrond, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Een elektrische auto is zo schoon als de stroom die hij verbruikt. Dat betekent dat soms auto’s die fossiele brandstof gebruiken schoner zijn dan elektrische auto’s die stroom uit vieze centrales krijgen. Voor Europa geldt dat bijvoorbeeld in Polen, waar veel kolencentrales zijn.
De nieuwe studie is een gezamenlijke inspanning van onderzoekers van de universiteiten van Nijmegen en van Exeter en Cambridge in het Verenigd Koninkrijk. Ze namen in hun berekeningen niet alleen de milieubelasting van het gebruik van de diverse typen auto’s mee, maar ook die van de productie van de auto’s en de accu’s. Ook keken ze naar de milieueffecten van warmtepompen voor de verwarming van huizen.
Hoofdauteur is Florian Knoblauch, werkzaam bij de afdeling Environmental Science van de Radboud universiteit. Hij zegt over de resultaten (geciteerd door Eurekalert): "We hebben hier de laatste tijd veel discussie over gezien, met veel desinformatie. Dit is een definitieve studie die die mythes kan ontkrachten. We hebben de getallen voor de hele wereld nagetrokken, waarbij we een hele reeks auto's en verwarmingssystemen onder de loep hebben genomen. Zelfs in ons slechtst denkbare scenario zou er in bijna alle gevallen sprake zijn van een vermindering van de uitstoot. Dit inzicht zou zeer nuttig moeten zijn voor beleidsmakers."
De onderzoekers hebben de wereld opgedeeld in 59 sectoren. In 53 daarvan wint de elektrische auto. Zelfs waar de elektriciteit nog voor een flink deel niet groen is, is elektrisch rijden de schoonste optie. De gemiddelde uitstoot, gerekend over de hele levensduur, van elektrische auto's ligt tot 70% lager dan die van benzineauto's in landen als Zweden en Frankrijk (die het grootste deel van hun elektriciteit uit duurzame energiebronnen en kernenergie halen), maar ongeveer 30% lager in het Verenigd Koninkrijk.
Uiteindelijk zal overal elektrisch rijden de schoonste keuze zijn, omdat het opwekken van elektriciteit over de hele wereld duurzamer zal worden. Om de CO2-uitstoot naar beneden te brengen zal er minder op fossiele brandstoffen en meer op stroom gereden moeten worden, zeggen de onderzoekers.
De discussie over de duurzaamheid van elektrische auto’s heeft tot veel verwarring geleid, ook hier op Foodlog. Volgens sommige berekeningen is de productie van elektrische auto’s, in het bijzonder van de accu’s, zo vervuilend, dat een elektrische auto pas na meer dan een half miljoen gereden kilometers schoner is dan een benzineauto.
Het AD publiceerde recent de resultaten van de Ecotest van de ADAC, de Duitse automobielorganisatie. Daaruit kwam dat kleine autootjes op aardgas het zuinigst zijn en sommige Toyota hybrides schoner dan Tesla’s en andere grote elektrische auto’s.
Dit artikel afdrukken
Hoofdauteur is Florian Knoblauch, werkzaam bij de afdeling Environmental Science van de Radboud universiteit. Hij zegt over de resultaten (geciteerd door Eurekalert): "We hebben hier de laatste tijd veel discussie over gezien, met veel desinformatie. Dit is een definitieve studie die die mythes kan ontkrachten. We hebben de getallen voor de hele wereld nagetrokken, waarbij we een hele reeks auto's en verwarmingssystemen onder de loep hebben genomen. Zelfs in ons slechtst denkbare scenario zou er in bijna alle gevallen sprake zijn van een vermindering van de uitstoot. Dit inzicht zou zeer nuttig moeten zijn voor beleidsmakers."
De onderzoekers hebben de wereld opgedeeld in 59 sectoren. In 53 daarvan wint de elektrische auto. Zelfs waar de elektriciteit nog voor een flink deel niet groen is, is elektrisch rijden de schoonste optie. De gemiddelde uitstoot, gerekend over de hele levensduur, van elektrische auto's ligt tot 70% lager dan die van benzineauto's in landen als Zweden en Frankrijk (die het grootste deel van hun elektriciteit uit duurzame energiebronnen en kernenergie halen), maar ongeveer 30% lager in het Verenigd Koninkrijk.
Uiteindelijk zal overal elektrisch rijden de schoonste keuze zijn, omdat het opwekken van elektriciteit over de hele wereld duurzamer zal worden. Om de CO2-uitstoot naar beneden te brengen zal er minder op fossiele brandstoffen en meer op stroom gereden moeten worden, zeggen de onderzoekers.
De discussie over de duurzaamheid van elektrische auto’s heeft tot veel verwarring geleid, ook hier op Foodlog. Volgens sommige berekeningen is de productie van elektrische auto’s, in het bijzonder van de accu’s, zo vervuilend, dat een elektrische auto pas na meer dan een half miljoen gereden kilometers schoner is dan een benzineauto.
Het AD publiceerde recent de resultaten van de Ecotest van de ADAC, de Duitse automobielorganisatie. Daaruit kwam dat kleine autootjes op aardgas het zuinigst zijn en sommige Toyota hybrides schoner dan Tesla’s en andere grote elektrische auto’s.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dit schreef ik een paar maanden geleden. Zelfs als Electra via een klassieke gasgestookte centrale wordt gemaakt is E-rijden duurzamer. Hendrik J. Kaput , kom maar op :-)
Wouter, zolang je geen oplossing hebt voor je punt 1:
zomer en winter wisselingen t.a.v. verwarmen van je huis (in de zomer veel PV E productie, maar geen vraag thuis, in de winter bij een warmtepomp veel E vraag maar geen PV E productie)
Hoe relevant (realistisch) haalbaar is het verhaal dan? In hoeverre is dit een prachtig rapport op papier waarbij het ook zal blijven: een deskstudie die niet praktijk gelinkt noch praktijk proof is (voor nu).
En dan zitten we met het probleem lithium. In Bolivia rekent men zich rijk maar tegen welke kosten? We hebben al berichten van vrienden uit Ecuador dat er in Bolivia voor lithiumwinning ook Amazonewoud wordt gekapt.
Jammer dat er niet meer loskomt. Elektrificatie is een aangenaam onderwerp voor gesprek in dit Corona tijdperk.
#4 Het huidige verbruik van mijn thuis staande auto vanwege thuiswerken wint het van iedere elektrische auto momenteel.
Foodlog kennende weten we prima dat minder de beste remedie is.
De wedloop van ik stoot minder uit dan jij is niet zo boeiend (meer).
Dat kan zomaar de reden zijn waarom het stil blijft.
En verder, er moet gewoon gewerkt worden