Een woordvoerder van bureau EVConsult noemt de situatie "zeer onwenselijk". Het bureau staat overheden en bedrijven bij om het gebruik van elektrisch auto's te bevorderen en noemt het belangrijk dat elektrisch rijden "financieel aantrekkelijk blijft.” Het bureau ziet veel elektrische rijders hun eigen laadpaal niet meer gebruiken omdat laden aan openbare laadpalen goedkoper is. Dat prijsverschil zal vanzelf verdwijnen, omdat de hogere gasprijs zich ook vertaalt in dure stroom aan de openbare laadpaal.
Uiteraard is de hogere stroomprijs het gevolg van het dure gas, zodat de fossielvrije rijder door de Oekraïne-crisis en het gemorrel van de Russen aan pijplijn Nord Stream 1 ontdekt dat hij nog altijd gewoon fossiel rijdt.
Schrijnend advies
EVConsult vraagt om subsidie voor de toch al vaak wat rijkere stekkerautorijder omdat die anders weer voor fossiel in zijn tank gaat. In het licht van de steun aan mensen die het echt nodig hebben, spreekt EVConsult een schrijnende wens uit. Het kabinet heeft al voldoende moeite om de schaarse miljarden ter compensatie van de inflatie (13,6% over augustus) eerlijk te verdelen.
Rijden op stroom van eigen zonnepanelen zou een beter advies zijn, ook al gaat die weer af van het huishoudelijk gebruik. Ook is stroom van de daken van tankstations en desnoods die van buren, boeren en fabrieken denkbaar als zij de stroom van hun daken over hebben en niet op vrije markt kunnen of willen verkopen.
Met de beschikbare hoeveelheid zonnestroom komt de stekkerrijder misschien niet zo ver, maar energie is nu eenmaal schaars. Het leert de automobilist beter met de werkelijkheid om te gaan en houdt de compensatie voor zijn hoge energierekening beschikbaar voor mensen die het echt nodig hebben.
Eens Henric. En daarom wil het net de overstroom (en soms niet, maar de buurman altijd wel)
Er is geen aparte markt voor gas- of zonnestroom. Stroom is niet geoormerkt, alle stroom is hetzelfde.
De waarde van iets is wat iemand ervoor wil betalen. Het lastige van stroom is dat het zich slecht laat opslaan. Daar wordt nu het net voor gebruikt, maar dat is natuurlijk geen echte opslag.
Dick, als jij een laadpaal hebt kun je jouw stroom aan de buren verkopen. Dan moeten ze wel hun auto aan jouw laadpaal hangen, en kun jij meer vragen dan je zou krijgen bij leveren aan het net. Zij betalen dan minder dan wanneer ze via het net zouden kopen. Iedereen blij behalve de netbeheerder.
En nog wat, kostprijs en waarde zijn twee totaal verschillende zaken die niets met elkaar te maken hebben.
#11
Mijn begrip van de economie beperkt zich tot de wet van vraag en aanbod, dus verwacht van mij geen zinnig antwoord op je vragen. Liever heb ik het over de (on)haalbaarheid van alle duurzame plannen, zolang het nog mag van Rob Jetten tenminste...
Ja, leuk idee, je auto opladen met je eigen zonnepanelen, ook huurders kunnen nu via de woningbouw zonnepanelen 'krijgen', maar er is 1 HEEL groot probleem met die iritante laadpalen:
Je mag er alleen staan met je elektrische auto en MOET weg als die opgeladen is. Een gewone auto mag er absoluut NIET staan. Dus: er is al een enorm parkeerprobleem, dat wordt alleen mara groter gemaakt, want die palen kosten altijd 1 of 2 parkeerplekken. Als huurder heb je 11 van de 10 keer niet eens je eigen oprit waar je je auto kan zetten, alleen koophuizen hebben dat privilege vaak. Ook hebben die vrijwel altijd een garage, maar die wordt weer niet voor de auto gebruikt.......
Als gemeentes nu EERST eens gaan besluiten dat alle parkeerplekken een laadpaal krijgen, dan mag je overal parkeren, met je elektro, met je benzine, met je motor, met je brommobiel enz en heb je overal de mogelijkheid om je elektro op te laden, zijn iig de pakeerprboblemen in de straten opgelost. En dan mensen met garages eens gaan verplichten om ook die voor de auto te gebruiken?
#9, Huib, volledig eens met je laatste paragraaf. Dat kan niet vaak genoeg gezegd worden.