In De Morgen legt Lieven Desmet de economische logica achter dit bijna gratis uit.
Door grote volumes en dus lage aankoopprijzen boekt IKEA zelfs op de goedkope ontbijtjes nog een klein beetje winst. Maar daar doet de meubelketen het niet voor doen. Een groot deel van de winst zal hem in de klantenbinding zitten.
Met hongerige klanten is het lastig zakendoen, zei IKEA oprichter Ingvar Kamprad al lang geleden. Met het restaurant probeert de meubelketen klanten langer in de winkel te houden. Een bezoek moet meer dan alleen winkelen zijn, het is een dagje uit. Daarnaast bezoekt zo’n 20% van de mensen IKEA voor het eten, zonder echte plannen om iets te kopen. Een deel van deze mensen komt alsnog thuis met een plant, spatel en opbergdoos.
Het verleidingsrecept is al zo oud als het bestaan van winkels met een breed assortimentDe betaalbare menu's bevestigen bovendien het imago van de meubelketen nog eens. IKEA staat te boek als betaalbaar. Maar is die kast van €180 ook daadwerkelijk goedkoop? Maar weinig consumenten beseffen wat een correcte prijs is voor zo'n meubel is. Wél snappen ze meteen dat een ontbijt voor €1,20 spotgoedkoop is, net als die hotdog van 70 cent. Via goedkoop eten en drinken bevestigt Ikea zijn goedkope imago dubbel en dwars.
De klanten gaan mooi mee in die gedachte, aldus Desmet. Het lage-prijzen-profiel straalt uit naar het totale IKEA-assortiment. Ontbijt, bank of kast, goedkoper vind je ze niet. Door het idee dat je een koopje doet ben je als consument geneigd om meer te spenderen aan de totaalsom.
Les: IKEA (en Hema) lokken je met heel betaalbare horeca om je te verleiden iets in hun winkels te komen kopen of meer te kopen dan je van plan was.
Nieuw of uniek?
Welnee. Als consumenten denken we dat er een directe relatie is tussen de consumentenprijs van artikelen en hun kostprijs en dat elk product een vergelijkbare marge heeft. In de commerciële praktijk werkt het niet zo. Ook een supermarkt legt geen directe relatie tussen in- en verkoopprijs van artikelen. Met een paar producten (zoals bijvoorbeeld lage prijzen voor bier, aanbiedingen met vlees en merkartikelen) lokken ze klanten naar de winkel. Ze verdienen aan wat je extra meeneemt. Het verleidingsrecept is al zo oud als het bestaan van winkels met een breed assortiment.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Zou het wel eens onderzocht zijn? En weet iemand er dan van? Ik ben er van overtuigd dat supermarkten hun klanten een dienst bewijzen met een goede plee. En dat ze er aan verdienen. Een ontspannen klant zwerft gemakkelijker langs de schappen.
In gesprekken met schijters en zeikerds komt het nogal eens op de adressen. Waar je in een (vreemde) stad terecht kunt. Voorheen werd V&D vaak getipt en veel Hema's worden genoemd. Het is niet meer gratis, maar wat een geluk dat het kan! En gratis? Ik hoor dat McDonalds een geweldige pleisterplaats is voor behoeftigen. Vast en zeker weet het management van McDonalds hoeveel het scheelt in omzet dat het er gratis kakken is en plassen.
WAARSCHUWING:
De hierboven afgebeelde compositie is geen volwaardig ontbijt.
Bij regelmatig gebruik kan een chronisch tekort ontstaan aan essentiële voedingsstoffen.
#1 Enige wat ik weleens zie is dat klant(en), lees moeder met jong kind die een (bekende?) vakkenvuller aankijkt en dan naar kind kijkt en vraagt mag tie even? Ja hoor, loop maar door ( je weet de weg?)
Is een plus supermarkt met een goede sfeer tussen klant en personeel. Soort dorps, wijk gevoel. Als eigenaar/manager op de vloer lopen zeggen ze altijd hallo (althans tegen mij).
Lokale mcd heeft die sfeer ook wel.
Lokale albert heijn absoluut niet. Lokale jumbo kom ik niet, ligt onhandig voor mij. Aldi kom ik ook te weinig om wat van te zeggen. Oh, bij de nettorama kom ik ook niet.
Hoorde laatst dat een gamma het damestoilet ook geschikt had gemaakt als paskamer. Wel zo handig voor alle kleding pakketjes op het pick up point wat gamma ook is. Kan het nodige gelijk retour indien nodig. Hoeft het niet eerst op en neer naar huis.
Bouwmarkten hebben vaak wel toilet voor klanten, zeker de nieuwe / gerestylde.
In gorinchem hing in een daily france een bordje: Enkel toiletbezoek dan graag 50cent in de pot op de balie.
Alvast bedankt
Kwam er in mijn vorige baan bijna wekelijks met lunchwandeling om wel of niet een broodje te halen.
(Was erg handig voor als brood en/of beleg thuis op was).