Door grote verpakkingen te kopen bespaar je niet altijd geld, zoals tv-spotjes je vaak doen geloven, schrijft De Morgen. Dat blijkt uit gegevens van de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop.
Test-Aankoop ontdekte bijvoorbeeld dat consumenten voor een kilo Thaise rijst €2,47 betalen, terwijl ze voor twee pakken van 500 gram €2,02 neerleggen. Een kilo Everyday roomboter kost bij Colruyt €8,49 maar voor 4 pakjes roomboter van 250 gram betalen consumenten slechts €6,36. “De enige manier om zeker te zijn dat je een voordelige prijs betaalt, is letten op de prijs per kilo, per liter of per stuk,” waarschuwt Simon November van Test-Aankoop. En die informatie moeten winkels op het etiket zetten.
Volgens Test-Aankoop doen winkels dit overigens niet bewust om consumenten te misleiden. Groeiende concurrentie, de prijs van de verpakking op zich en de manier waarop fabrieksmachines zijn afgesteld zijn allemaal factoren die invloed hebben op de prijs.
De Morgen - Grote verpakkingen zijn niet altijd voordeliger
Test-Aankoop ontdekte bijvoorbeeld dat consumenten voor een kilo Thaise rijst €2,47 betalen, terwijl ze voor twee pakken van 500 gram €2,02 neerleggen. Een kilo Everyday roomboter kost bij Colruyt €8,49 maar voor 4 pakjes roomboter van 250 gram betalen consumenten slechts €6,36. “De enige manier om zeker te zijn dat je een voordelige prijs betaalt, is letten op de prijs per kilo, per liter of per stuk,” waarschuwt Simon November van Test-Aankoop. En die informatie moeten winkels op het etiket zetten.
Volgens Test-Aankoop doen winkels dit overigens niet bewust om consumenten te misleiden. Groeiende concurrentie, de prijs van de verpakking op zich en de manier waarop fabrieksmachines zijn afgesteld zijn allemaal factoren die invloed hebben op de prijs.
#1 Michel,
Klopt helemaal.
Als Jumbo sinaasappelen in de aanbieding heeft gaat het vaak om netten met 1½ kg; die hebben ze normaal gesproken niet. Daarom ben ik ook zo blij met het feit dat diverse supermarkten een online winkel hebben, zodat ik thuis al (kg) prijzen kan vergelijken.
Het was mij al opgevallen dat als de chips in de aanbieding is, dat ze dan soms kleinere zakken hebben, dan wat normaal in het schap ligt. Of de prijs is altijd lager, maar de concurrent heeft grotere zakken.
Of, soms een aanbieding die gewoon te mooi is. Dan blijkt de houdbaarheidsdatum de reden te zijn (en dat wordt dan niet vermeld).
Kijk eens bij de ontbijtgranen. Je koopt meestal een doos met heel heel veel lucht, met op de bodem de zak met inhoud. En die doos daar staat dan net die ene stripheld van je kinderen op.
Dan heb je al 2 (verborgen) aankoopargumenten; de ene doos is groter dan de ander + een kind stil krijgen.