De permanente prijsverlaging van groente en fruit bij supermarktketen Plus zet de hele markt onder druk. Consumenten boffen. Groenten en fruit zijn flink goedkoper geworden. Kocht Nederland er meer van? Het lijkt er wel op.
Op 31 januari lanceerde Plus zijn 'Laagblijvers'. De prijzen van 49 groente en fruit-producten gingen gemiddeld zo'n 20% omlaag. De andere supermarkten bleven niet achter en verlaagden hun prijzen ook.
Dat scheelde hen 4,1% op hun brutomarge op agf (aardappelen, groente, fruit in kruidenierstaal) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, stelt onderzoeksbureau Marshoek vast. "De strijd tussen de formules in agf zorgt ervoor dat de prijzen dalen en dat daardoor de winstgevendheid van agf terugloopt’, zegt retailconsultant Richard Kievit op Distrifood.
Kievit schat dat de totale brutomarge "door de bank genomen met zo'n 1,2 procentpunt afneemt, maar het is de vraag of dat alleen door lagere agf-prijzen wordt veroorzaakt. De supermarkten lijken de prijsverlagingen vooralsnog voor eigen rekening te nemen, denkt Kievit. De lagere prijzen worden niet een-op-een vertaald in een verlaging van de inkoopprijzen."
Betekent dit nu dat we meer groente en fruit zijn kopen? Dat is uit de cijfers niet direct af te lezen, maar er is wel iets dat daar op lijkt te wijzen. Door de lagere prijzen is agf een kleiner deel uit gaan maken van de totale omzet van de supermarkten. Gemiddeld maken groente en fruit zo'n 9 à 13% uit van de supermarktomzet. In de week na de prijsverlaging schoot dat aandeel omhoog (naar een indexcijfer van 101,5). In de weken daarna zakte het naar 98,3 en 99,3. Nog altijd hoger dan het indexcijfer van 97,4 net vóór de prijsverlaging. Je zou daar uit kunnen afleiden dat klanten dus meer groenten en fruit tegen een flink lagere prijs kochten.
Dit artikel afdrukken
Dat scheelde hen 4,1% op hun brutomarge op agf (aardappelen, groente, fruit in kruidenierstaal) in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, stelt onderzoeksbureau Marshoek vast. "De strijd tussen de formules in agf zorgt ervoor dat de prijzen dalen en dat daardoor de winstgevendheid van agf terugloopt’, zegt retailconsultant Richard Kievit op Distrifood.
Kievit schat dat de totale brutomarge "door de bank genomen met zo'n 1,2 procentpunt afneemt, maar het is de vraag of dat alleen door lagere agf-prijzen wordt veroorzaakt. De supermarkten lijken de prijsverlagingen vooralsnog voor eigen rekening te nemen, denkt Kievit. De lagere prijzen worden niet een-op-een vertaald in een verlaging van de inkoopprijzen."
Betekent dit nu dat we meer groente en fruit zijn kopen? Dat is uit de cijfers niet direct af te lezen, maar er is wel iets dat daar op lijkt te wijzen. Door de lagere prijzen is agf een kleiner deel uit gaan maken van de totale omzet van de supermarkten. Gemiddeld maken groente en fruit zo'n 9 à 13% uit van de supermarktomzet. In de week na de prijsverlaging schoot dat aandeel omhoog (naar een indexcijfer van 101,5). In de weken daarna zakte het naar 98,3 en 99,3. Nog altijd hoger dan het indexcijfer van 97,4 net vóór de prijsverlaging. Je zou daar uit kunnen afleiden dat klanten dus meer groenten en fruit tegen een flink lagere prijs kochten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Interessant, ik hoop dat deze trend doorzet.
Overigens betekent meer kopen nog niet automatisch: meer eten. Het kan ook betekenen: makkelijker weggooien.
P.S. Plus wordt geadviseerd door Schuttelaar & Partners.
Wouter v.d. Weijden en wie gaat daar de dupe van worden?
Dat vindt ik een veel interessantere vraag!
#1 Wouter,
Supermarkten zijn toch alleen geïnteresseerd in wat de klant koopt? Ik heb hier nog niet gezien dat er op woensdagmorgen meer groente en/of fruit in de G&F emmers zit dan eerder. En alles staat aan 'onze' kant van de straat, dus als ik een rondje loop zie ik al die G&F emmers (+ de rest). Als Jumbo de bloemkool in de aanbieding heeft zie ik dat vervolgens terug in de emmers... Idem geldt voor spruitjes.
Ik snap niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen, Sytske. Waarom noem je speciaal de woensdagmorgen?
Wouter v.d. Weijden ik kan Sytske Barkhuis ook niet volgen met haar woensdag-betoog maar heb je nog een antwoordt op mijn #2
Als verkoopprijzen dalen dan gaat dat doorgaans niet van de marge af.
Er is iemand de lul.
Graag jouw visie.