Plus verlaagt de prijzen gemiddeld met 20%. Niet als stunt, maar blijvend. Vandaar ook de naam 'Laagblijvers'. Plus wil een 'statement' maken. De inkoopprijs gaat niet omlaag, andere producten worden niet duurder en de super helpt klanten een gezondere keuze te maken.


Slim maar noodzakelijk, zegt retailexpert Paul Moers in het AD. "Plus blijft hangen op een marktaandeel van 6,4 procent en dat is jammer, want het concern verdient meer. Plus heeft een duidelijke positionering met lekker eten. Maar: ze zijn hartstikke duur.’’

Vandaag blijkt dat Jumbo, vanwege zijn belofte om de klant iedere dag de laagste prijzen te bieden, de prijzen van Plus volgt. Via posters op sociale media laten Jumbo-ondernemers weten met de prijsverlagingen van Plus mee te gaan.


Niet alle winkels doen mee; uit een prijsvergelijking door Superscanner zou blijken dat gemiddeld zo'n 160 Jumbo-winkels Plus volgen. Behalve Jumbo verlaagden ook Dirk, Vomar en Dekamarkt om de Plus-prijzen te matchen, schrijft Distrifood.

Kunnen de andere supermarkten achterblijven? Natuurlijk niet. Nederland staat vermoedelijk een groente- en fruitoorlog in het supermarktschap te wachten.

Actieorganisaties, zoals foodwatch, wilden BTW-vrije groente en fruit. De gewenste prijsverlagingen lijken bij deze meer dan gerealiseerd te zullen worden.

Dit artikel afdrukken