Amerikanen met lage- en middeninkomens hebben het zwaar in de economische crisis. Steeds vaker doen zij hun boodschappen in zogenaamde dollar stores. Hier ligt de prijs van elk product tussen 1 en 10 dollar. Grote Amerikaanse voedingsmiddelenproducenten maken hier op een slimme manier gebruik van, zo schrijft The Washington Post in Wonkblog.

Zij stoppen hun waren in kleinere verpakkingen en verkopen die met een grotere marge.

2,5 maal zo duur: zuur
In de VS stagneerde het afgelopen jaar de verkoop van verpakte voedingsmiddelen in supermarkten. Consumenten blijken vaker voor verse en gezondere producten te kiezen, signaleert Reuters.

Daarnaast blijken ze grootverpakkingen van houdbare producten te groot zijn gaan vinden. Mensen met een kleinere portemonnee hebben wel het geld om een grote voordeelverpakking aan te schaffen, maar willen niet het risico lopen dat de inhoud van de verpakking bederft of niet lekker meer is voor alles geconsumeerd is. Daarom kiezen ze voor kleinere verpakkingen én doen ze dat meer in meer in de goedkoper geachte dollar stores.

Grote voedingsmiddelenproducenten, zoals Kraft, General Mills en Campbell Soup, spelen hier op in door hun producten in kleine verpakkingen aan te bieden. Die strategie is in arme en zich ontwikkelende landen al goed ontwikkeld.

Maar ook in de VS blijkt die strategie prima uit te pakken voor de winst- en verliesrekening van de grote merkenfabrikanten. Per 100 gram in een kleinere verpakking blijkt de klant soms wel 2,5 keer zoveel te betalen als in een ouderwetse megaverpakking. Ze betalen dus veel meer voor minder, maar nog altijd minder dan voor een pak dat ze vreesden niet leeg te krijgen. Toch voelt het zuur dat de grote merken hun winsten vergroten via de grote verarmende onder- en middenklassen.

Fotocredits: 'Dollar General Stores', Steve Snodgrass
Dit artikel afdrukken