Uit een onderzoek onder 646 van de ruim 5.000 wijnbouwers aan de westkust van de VS blijkt dat 10% hun wijngoederen te koop willen zetten of binnen 5 jaar willen verkopen. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de Silicon Valley Bank (SVB).

Een derde wil best verkopen als de prijs hoog genoeg is. Ze willen niet van hun wijngoederen af omdat het hen niet goed gaat, door de crisis of andere financiële tegenvallers. Het euvel zit elders: ambachtelijke wijn noodzaakt zijn makers per vliegtuig van beurs naar show te hoppen. De wijnbouwers worden anders gemotiveerd. Ze willen gewoon wijn maken en geen handelsreiziger meer zijn. Dat is namelijk de realiteit van de 'garagisten', zoals de kleine, high end bijzondere wijnmakers ook wel genoemd worden. Ze moeten zich voortdurend profileren om hun product verkocht te krijgen.

De analisten van de SVB verwachten de komende vijf jaar 'veel mogelijkheden voor strategische kopers om labels en productiecapaciteit te kopen'. Ook rijke beroemdheden kunnen nu gemakkelijk hun eigen plekje in de wijnwereld te vinden door in een gespreid wijnbedje te vallen, schrijft Decanter.
Dit artikel afdrukken