The Pepsi Challenge, zo heette de marketingcampagne waarmee Pepsi in de jaren zeventig de grotere concurrent Coca-Cola uitdaagde. De man in de straat, misschien een groot Coca-Cola fan, werd gevraagd blind een slok van de een en van de ander te nemen en te zeggen welke lekkerder is. Opvallend velen kozen voor het zoetere Pepsi. Wereldwijd.
In marketingkringen geldt deze actie nog altijd als geniaal. Coca-Cola reageerde hysterisch en veranderde de smaak, wat de frisdrankgigant op verlies van trouwe klanten kwam te staan. Maar ook Pepsi blunderde door de nieuwe klanten niet aan zich te binden met promotie-acties en dergelijke.
In de VS stijgt de verkoop van frisdrank juist weer lichtjes, na een jarenlange daling, maar Pepsi profiteert daar niet van. Daarom wordt de Challenge weer van stal gehaald. De actie wordt groot opgezet, meldt Distrifood. Gaap, zou je zeggen. Verzin iets nieuws. Nou, de nieuwe ‘nationale blinde smaaktest’ is terug op ‘een gewaagde en geheel vernieuwde manier’, schrijft Pepsi in een persbericht. Argeloze deelnemers worden door ‘influencers’ aangezet blind te proeven tussen de originele Coca-Cola met suiker en Pepsi Max, zonder suiker dus.
"Als het gaat om favoriete colamerken denken fans dat ze weten waar hun loyaliteit ligt. De Pepsi MAX Taste Challenge is ontworpen om deze vooroordelen uit te dagen en consumenten te verrassen met de ontdekking van hun nieuwe favoriete colasmaak." Dat zegt Mark Kirkham (Head of Marketing & Innovation, PepsiCo West-Europa Beverages).
De nieuwe challenge krijgt zijn kick-off op 6 juli op het Centraal Station in Utrecht en zal daarna door het land trekken. Verwacht wordt dat Pepsi door de vele aandacht een omzetstijging zal beleven. Maar Coca-Cola ook, dat is de ervaring van vorige cola-oorlogen.
Dit artikel afdrukken
In de VS stijgt de verkoop van frisdrank juist weer lichtjes, na een jarenlange daling, maar Pepsi profiteert daar niet van. Daarom wordt de Challenge weer van stal gehaald. De actie wordt groot opgezet, meldt Distrifood. Gaap, zou je zeggen. Verzin iets nieuws. Nou, de nieuwe ‘nationale blinde smaaktest’ is terug op ‘een gewaagde en geheel vernieuwde manier’, schrijft Pepsi in een persbericht. Argeloze deelnemers worden door ‘influencers’ aangezet blind te proeven tussen de originele Coca-Cola met suiker en Pepsi Max, zonder suiker dus.
"Als het gaat om favoriete colamerken denken fans dat ze weten waar hun loyaliteit ligt. De Pepsi MAX Taste Challenge is ontworpen om deze vooroordelen uit te dagen en consumenten te verrassen met de ontdekking van hun nieuwe favoriete colasmaak." Dat zegt Mark Kirkham (Head of Marketing & Innovation, PepsiCo West-Europa Beverages).
De nieuwe challenge krijgt zijn kick-off op 6 juli op het Centraal Station in Utrecht en zal daarna door het land trekken. Verwacht wordt dat Pepsi door de vele aandacht een omzetstijging zal beleven. Maar Coca-Cola ook, dat is de ervaring van vorige cola-oorlogen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik vond destijds Pepsi echt niet lekker, maar inmiddels vind ik Coca cola ook al jaren niet lekker meer, ben helemaal af van die zoete zooi.
Zonde van de inspanningen:
1. Betrouwbaarheid van de test staat ernstig ter discussie.
2. Zelfs als je Pepsi kiest, blijf je Cola kopen.
Dick, dit is toch geen advertorial.
Nu zonder? Zonder suiker OK, maar mét kunstmatige zoetstoffen. Moeten we daar gelukkig van worden? Kweenie. Ik zou nog even nadenken en twijfelen, voordat ik zo'n frisdrankje zou nemen.
Even een greep uit onderzoeken of artikelen over onderzoeken:
Is Your Diet Soda Making You Fat ?
Sugar- and Artificially Sweetened Beverages and the Risks of Incident Stroke and Dementia
Non-caloric artificial sweeteners and the microbiome: findings and challenges
Artificial sweetener saccharin disrupts intestinal epithelial cells' barrier function in vitro
Beetje saai misschien Cécile, maar dat "Pepsi Generation" gedoe deed me weinig.
In 1963 liepen we bij Katwijk over zee...
Reinier Paping, Ard & Keessie, "Ich bin ein Berliner", "I have a dream", "There goes my heart again": wel hoopvolle tijden, al was de moord op Kennedy natuurlijk een enorme schok.
Zometeen het zoveelste dividenddebat.
Vorige week bleek Rutte "voorbarig" te zijn geweest na de Kamer geschoffeerd te hebben
door een loopjongen te sturen.
Benieuwd of Houdini zich hier weer uit gaat redden met een Motie van Afkeuring.
Puur jeugdsentiment, #1 , maar dan sugarfree!
Vroeger was het zoeter, nu zonder.