Opnieuw ligt de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) onder vuur. Dit keer omdat het vernieuwen van de ICT-systemen fors duurder uitvalt en ook nog eens langer duurt dan verwacht. Minister Carola Schouten zet het BIT aan het werk.
Vandaag debatteerde de Tweede Kamer over de brief die minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) al een week geleden aan de Kamer stuurde. In de brief rapporteert Schouten dat de vernieuwing van het computersysteem bij de NVWA geen €36 miljoen gaat kosten, maar op €95 miljoen uitkomt. Ook zal het project 22 maanden langer duren dan gepland. En dan speelt er ook nog een tegenvaller van nog eens zo'n €22 miljoen "omdat er geen werk is gemaakt van het versoberen van de arbeidsvoorwaarden bij de dienst".
'Ingreep'
De Telegraaf komt venijnig uit de hoek en had het over een 'strop' en 'blunder'. "Hoe deze kosten zo uit de hand hebben kunnen lopen is een mysterie. Voor de NVWA is de kwestie zeer pijnlijk. De voedselwaakhond heeft al geen beste naam in politiek Den Haag en veel ondernemers zijn ontevreden over de hoge tarieven die worden gevraagd voor inspecties en onderzoeken. Vorig jaar kwam de onvrede tot een uitbarsting na de amateuristische communicatie rond de eiercrisis", schrijft de krant. CDA-Kamerlid Jaco Geurts legt een wat breder verband: "ICT en overheid is geen gelukkige combinatie. De gevolgen mogen echter niet op het bordje van de ondernemers gelegd worden door het verder verhogen van de NVWA-tarieven. In het belang van onze samenleving mag het ook geen gevolgen hebben voor de inzet op onze voedselveiligheid.”
Minister Schouten "grijpt in", vervolgt de krant, en zet het Bureau ICT-toetsing (BIT) aan het werk. Dit bureau, in het leven geroepen na een parlementaire enquête naar automatiseringsprojecten bij de overheid, moet ict-projecten van de overheid doorlichten op de kans van slagen en risico's. In 2017 waarschuwde het BIT dat het NVWA-project niet haalbaar was. Nu moet het BIT "opnieuw onderzoek doen om te kijken of de schade te beperken is. De uitkomsten daarvan verwacht Schouten in de herfst", schrijft RTL.
'Kritisch maar mild'
Daarmee is de ophef voorlopig weer bezworen. Of, zoals Boerderij schrijft: "De Kamer toonde zich donderdag kritisch maar mild. SP‘er Frank Futselaar zei dat hij onder andere omstandigheden mogelijk de vertrouwensvraag had gesteld. Maar het feit dat de minister nog maar zo kort zit, weerhield hem daarvan".
Schouten kreeg waardering voor het feit dat het haar gelukt is de informatie boven tafel te krijgen. Ze vond het "niet nuttig" te praten over wat er onder haar voorgangers al dan niet mis zou zijn gegaan. "Achteraf is het gemakkelijk praten. Maar dat is niet zo productief. Ik heb heel hard gewerkt om de cijfers boven tafel te krijgen. Die cijfers vallen niet mee. Mij is er alles aan gelegen om de kosten omlaag te brengen”, zei Schouten.
Dit artikel afdrukken
'Ingreep'
De Telegraaf komt venijnig uit de hoek en had het over een 'strop' en 'blunder'. "Hoe deze kosten zo uit de hand hebben kunnen lopen is een mysterie. Voor de NVWA is de kwestie zeer pijnlijk. De voedselwaakhond heeft al geen beste naam in politiek Den Haag en veel ondernemers zijn ontevreden over de hoge tarieven die worden gevraagd voor inspecties en onderzoeken. Vorig jaar kwam de onvrede tot een uitbarsting na de amateuristische communicatie rond de eiercrisis", schrijft de krant. CDA-Kamerlid Jaco Geurts legt een wat breder verband: "ICT en overheid is geen gelukkige combinatie. De gevolgen mogen echter niet op het bordje van de ondernemers gelegd worden door het verder verhogen van de NVWA-tarieven. In het belang van onze samenleving mag het ook geen gevolgen hebben voor de inzet op onze voedselveiligheid.”
Minister Schouten "grijpt in", vervolgt de krant, en zet het Bureau ICT-toetsing (BIT) aan het werk. Dit bureau, in het leven geroepen na een parlementaire enquête naar automatiseringsprojecten bij de overheid, moet ict-projecten van de overheid doorlichten op de kans van slagen en risico's. In 2017 waarschuwde het BIT dat het NVWA-project niet haalbaar was. Nu moet het BIT "opnieuw onderzoek doen om te kijken of de schade te beperken is. De uitkomsten daarvan verwacht Schouten in de herfst", schrijft RTL.
'Kritisch maar mild'
Daarmee is de ophef voorlopig weer bezworen. Of, zoals Boerderij schrijft: "De Kamer toonde zich donderdag kritisch maar mild. SP‘er Frank Futselaar zei dat hij onder andere omstandigheden mogelijk de vertrouwensvraag had gesteld. Maar het feit dat de minister nog maar zo kort zit, weerhield hem daarvan".
Schouten kreeg waardering voor het feit dat het haar gelukt is de informatie boven tafel te krijgen. Ze vond het "niet nuttig" te praten over wat er onder haar voorgangers al dan niet mis zou zijn gegaan. "Achteraf is het gemakkelijk praten. Maar dat is niet zo productief. Ik heb heel hard gewerkt om de cijfers boven tafel te krijgen. Die cijfers vallen niet mee. Mij is er alles aan gelegen om de kosten omlaag te brengen”, zei Schouten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ach, ach, het verandert nooit. In mijn vorige leven had ik hier vaak mee te maken. De algehele mentaliteit bij de offrerende partijen is: Laat zo veel mogelijk weg, minimaliseer, calculeer krap, offreer laag, de rest wordt gewoon meerwerk op basis van nacalculatie. En de ambtenaren, bewust of onbewust, accepteren dat, omdat ze volgens procedures moeten werken. De overheid is geen bedrijf. Dus dat denkt en reageert anders. (Ten tijde van het RIB (Rijksinkoopbureau) was het zelfs zo dat de prijzen van producten eerst werden verhoogd, de inkopers van het Rijk moesten korting bedingen, die kregen ze dan en iedereen was blij.)
Noem mij één ICT-project bij de overheid dat wél binnen tijd en budget blijft.
UWV? Defensie? Belastingdienst? Politie? EPD? OV-Chipkaart? C2000?
Miljardenoverschrijdingen!
Daarbij vallen de overschrijdingen bij de NVWA in het niet.
De commissie Elias (die zélf overigens niet eens wist wat een IP-adres is en zich simpel liet vissen) heeft helaas niet veel vermogen te verhelpen aan de structurele ICT-problematiek bij de overheid:
- de minder goede honorering,
- de onvoldoende specialisatie bij de overheid,
- de ongelijke kennisposities,
- het botweg wegkopen en terug inhuren van overheidspersoneel,
- politici die niets snappen van ICT, en te snel ja zeggen op nieuwe wensen,
- de daardoor ongelimiteerde lijst van soms onmogelijke nieuwe bijkomende eisen,
- de angst om daar gewoon een keer NEE! tegen te zeggen,
- de huiver om slecht lopende projecten gewoon een keer af te kappen,
- de uurtje-factuurtje honorering van externen,
.... en last but not least: de bonussen, als je als externe collega's binnen haalt.
#2 Klopt. Nu gaat er ook wel iets goed, hoor. Maar dat haalt de pers niet. Oh ja, soms wel: zoals het contract met Microsoft om, wat is het, Windows98 nog in de lucht te houden (.....)
Ten aanzien van kennisniveau kan het iets genuanceerder, we zijn zeker zeer deskundige ICT'ers tegengekomen. Maar ja, jonge ICT'ers verdienen bij de overheid meer maar dan stappen ze op. Naar een bureau of als zzp'er zich terug laten inhuren tegen hogere tarieven.
Je hebt het goed: de huiver om te kappen. In het algemeen mist de overheid 'account managers' die pragmatisch opereren. Niet alleen bij ICT.
Fascinerend. De NVWA bashing vanuit de politiek kent nauwelijks grenzen.
Altijd lekker natuurlijk, zo'n NVWA als pispaal en afleidingsmanouvre voor het gebrek aan zelfreinigend vermogen in diverse sectoren: de motivatie voor de destructieve bezuinigingen en reorganisaties vanaf een decennium terug.
Je zou het ook anders kunnen bekijken:
Bepaald niet optimaal, maar eigenlijk nog een wonder dat de NVWA met alle extra vereiste inzet voor o.a. fipronil en mestfraude nog een beetje het hoofd boven water heeft weten te houden.
Sorgdrager moet kennelijk over eieren lopen: haar fipronil-rapport neemt ook al driemaal zo lang als gepland. De sector kwam koud een maand terug met een ambitieus plan ter zelfregulatie, met o.m. een meldpunt dat nog ingesteld moet worden, en kostenverhogingen van maar liefst 800 euro per kippenstal. En dan tóch weer zo'n recall in Duitsland, onze belangrijkste exportmarkt.
Is het niet om te huilen?
Wat kost dát dan weer, naast die tientallen miljoenen schade, ook aan ons Hollandse (landbouw)imago als geheel? Is dat dan niet penny wise & pound foolish?