Vandaag start de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees. De NOS vroeg een aantal mensen waarom de week irritatie oproept.
Aan het woord komen een vleesverslinder, een vegetariër en een wetenschapper. Volgens Jort Althuizen, de ‘vleesverslinder’, moet je mensen niet vertellen dat vlees eten slecht is, maar hen motiveren om vlees te eten van dieren die zijn grootgebracht met aandacht voor dier en milieu. Volgens vegetariër Rutger Bregman van de Correspondent is het initiatief goed voor het creëren van bewustwording, maar is het beeld dat is gecreëerd rond van biologisch vlees veel te romantisch. Die romantiek mag geen aflaat worden om toch vlees te kunnen eten, vindt hij.
De (sociale) wetenschapper Florien Cramwinckel (Universiteit van Utrecht) zegt dat vegetariërs irritatie oproepen omdat ze geen vlees eten om morele redenen. Daarmee wordt iemand die wel vlees eet automatisch een slechter mens. Volgens Cramwinckel is het daarom beter 'geen vlees eten' niet moreel te laden. Om vlees minderen acceptabel te maken zou het ook helpen mensen niet individueel maar als groep aan te spreken. Gedeelde, eventuele schuldgevoelens zijn minder pijnlijk, maar gewenst gedrag beklijft ook beter door de onderlinge sociale controle tussen mensen in dezelfde groep.
Worstenbroodje
De Week Zonder Vlees krijgt ook van de NRC uitgebreid aandacht. De krant maakte onder meer ruimte voor een artikel waarin de uitgesproken carnivoor Marcel van Roosmalen, columnist en schrijver, vertelt over zijn week zonder vlees. Alleen vanwege zijn voorliefde voor Brabantse worstenbroodjes wil hij niet helemaal vegetarisch gaan eten. Dat is wel een beetje gek, want de Vegetarische Slager - die niet meedoet aan de Week zonder Vlees - heeft een vegaworstenbroodje ontwikkeld dat niet van een vleesworstenbroodje te onderscheiden is. Het wordt onder meer geserveerd op het hoofdkantoor van Rabobank in Utrecht. De bankiers waren stomverbaasd toen ze hoorden dat ze neppers aten. Dat is een bekende anekdote die al minstens een jaar door het land gaat.
Dit artikel afdrukken
De (sociale) wetenschapper Florien Cramwinckel (Universiteit van Utrecht) zegt dat vegetariërs irritatie oproepen omdat ze geen vlees eten om morele redenen. Daarmee wordt iemand die wel vlees eet automatisch een slechter mens. Volgens Cramwinckel is het daarom beter 'geen vlees eten' niet moreel te laden. Om vlees minderen acceptabel te maken zou het ook helpen mensen niet individueel maar als groep aan te spreken. Gedeelde, eventuele schuldgevoelens zijn minder pijnlijk, maar gewenst gedrag beklijft ook beter door de onderlinge sociale controle tussen mensen in dezelfde groep.
Worstenbroodje
De Week Zonder Vlees krijgt ook van de NRC uitgebreid aandacht. De krant maakte onder meer ruimte voor een artikel waarin de uitgesproken carnivoor Marcel van Roosmalen, columnist en schrijver, vertelt over zijn week zonder vlees. Alleen vanwege zijn voorliefde voor Brabantse worstenbroodjes wil hij niet helemaal vegetarisch gaan eten. Dat is wel een beetje gek, want de Vegetarische Slager - die niet meedoet aan de Week zonder Vlees - heeft een vegaworstenbroodje ontwikkeld dat niet van een vleesworstenbroodje te onderscheiden is. Het wordt onder meer geserveerd op het hoofdkantoor van Rabobank in Utrecht. De bankiers waren stomverbaasd toen ze hoorden dat ze neppers aten. Dat is een bekende anekdote die al minstens een jaar door het land gaat.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Over dat toenemen van dat empatisch vermogen en de veronderstelde inherente agressie van de mens verscheen een heel lezenswaardige longread op de Correspondent.
Het lijkt erop dat het idee dat de mens inherent slecht is meer is gebaseerd op paternalistische, onderdrukkende en/of religieuze verzinsels dan op degelijk onderzoek en werkelijkheid. Het gaat om macht, net als overigens verkrachting Arno Frings #6
'En inderdaad, het empathisch vermogen van de mens neemt toe'. Waaruit blijkt dat, en is het dat wel?
Bijvoorbeeld: Oostvaardersplassen
#6:'En inderdaad, het empathisch vermogen van de mens neemt toe'. Waaruit blijkt dat, en is het dat wel?
#8:'Ik word heel erg kriegel van dat moraal verhaal'. Waarom word je kriegel van dat moraal-verhaal, om beter te zeggen, juist dat moraal-verhaal?
#5:'Nu de stap gezet wordt naar vleesloze voeding ("om de natuur te redden"...) wordt het menselijk degeneratieproces in de versnelling gezet.' Heb je daar aanwijzingen voor?
#9 Bedankt voor je terechtwijzing. Vervolgens was ik wat diepers aan het bedenken, maar ik wil deze draad niet laten ontsporen.
Arno #6, je bedoelt niet de mensch, maar de man. De oplossing is domweg een betere verdeling van macht. Dan kunnen beide zichzelf blijven.