Hoofdredacteur Hans Nijenhuis van het Algemeen Dagblad bracht gisteravond eigenhandig de hele AD-oliebollentest in diskrediet op TV. Het zit de krant niet mee. Recent raakte ook de klassieke AD-haringtest in opspraak.
Het had dit jaar, bij het 25-jarig jubileum van de bollentest, nog wel een feestje moeten worden met maar liefst 250 te testen oliebollenkramen. Na de ophef rond de AD Haringtest, bleek ook bij de oliebollenbakkers ongenoegen te heersen.
Bij het tv-programma Jinek traden gisteren de vorig jaar een 1 scorende Jordy Bakker én Hans Nijenhuis aan. Nijenhuis bleek niet te weten hoe het testpanel van het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO) te werk gaat. Wij wel: met een man of 20 à 30 worden er gedurende 3 weken avond aan avond zo'n 20 oliebollen geproefd. Het testpanel geeft cijfers tussen de 3 en de 8,5. Lagere en hogere cijfers komen dus voor rekening van de krant, net als de bewoordingen in de recensies die geschreven worden door de journalisten die de oliebollen ophalen. Die journalisten maken geen deel uit van het smaakpanel.
De discussie bij Jinek liep uit de hand, met als finale uitschieter uit de mond van AD-hoofdredacteur Nijenhuis: "Als je bakt zoals je praat, dan verbaast het me niet dat je als laatste bent geëindigd."
"Een foute opmerking", krabbelt de hoofdredacteur vanmorgen terug. In het NOS Radio 1 Journaal biedt hij zijn excuses aan voor de op de sociale media en masse gewraakte opmerking. "Mijn hele optreden daar was een afgang. Ik was niet goed geïnformeerd over de details van onze eigen testen. Daardoor raakte ik geïrriteerd en toen maakte ik een foute opmerking. Excuus, ik ga het rechtzetten." Nijenhuis belooft een bloemetje aan Bakker en diens zus Bianca. Ook gaat hij zich verdiepen in de AD-oliebollentest. Dat beloofde hij overigens al eerder, toen hij uitlegde dat het bij de jubileumeditie zal gaan om "het vinden van de beste oliebol, niet de slechtste.”
De Haarlemse oliebollenbakker Bakker is niet onder de indruk van Nijenhuis' excuses of bloemetje. Hij meet zijn succes af aan rijen met klanten voor zijn kraam. "Mijn klanten zijn voor mij de test. Daarom hecht ik geen waarde aan de AD-test. Wie neemt het nog serieus?"
Dit artikel afdrukken
Bij het tv-programma Jinek traden gisteren de vorig jaar een 1 scorende Jordy Bakker én Hans Nijenhuis aan. Nijenhuis bleek niet te weten hoe het testpanel van het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO) te werk gaat. Wij wel: met een man of 20 à 30 worden er gedurende 3 weken avond aan avond zo'n 20 oliebollen geproefd. Het testpanel geeft cijfers tussen de 3 en de 8,5. Lagere en hogere cijfers komen dus voor rekening van de krant, net als de bewoordingen in de recensies die geschreven worden door de journalisten die de oliebollen ophalen. Die journalisten maken geen deel uit van het smaakpanel.
De discussie bij Jinek liep uit de hand, met als finale uitschieter uit de mond van AD-hoofdredacteur Nijenhuis: "Als je bakt zoals je praat, dan verbaast het me niet dat je als laatste bent geëindigd."
"Een foute opmerking", krabbelt de hoofdredacteur vanmorgen terug. In het NOS Radio 1 Journaal biedt hij zijn excuses aan voor de op de sociale media en masse gewraakte opmerking. "Mijn hele optreden daar was een afgang. Ik was niet goed geïnformeerd over de details van onze eigen testen. Daardoor raakte ik geïrriteerd en toen maakte ik een foute opmerking. Excuus, ik ga het rechtzetten." Nijenhuis belooft een bloemetje aan Bakker en diens zus Bianca. Ook gaat hij zich verdiepen in de AD-oliebollentest. Dat beloofde hij overigens al eerder, toen hij uitlegde dat het bij de jubileumeditie zal gaan om "het vinden van de beste oliebol, niet de slechtste.”
De Haarlemse oliebollenbakker Bakker is niet onder de indruk van Nijenhuis' excuses of bloemetje. Hij meet zijn succes af aan rijen met klanten voor zijn kraam. "Mijn klanten zijn voor mij de test. Daarom hecht ik geen waarde aan de AD-test. Wie neemt het nog serieus?"
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Vandaag nog een excuus van de hoofdredacteur en een toelichting (website AD). Bijzonder is de uitleg over het cijfer 1 dat een oliebollenbakker kreeg, waar proevers onder leiding van het Wageningse Centrum voor Smaak Onderzoek (CSO) niet minder geven dan een 3.
Hoofdredacteur legt uit dat de redactie zelf aan dat min of meer wetenschappelijke CSO vroeg om rapportcijfers zo te herschikken dat er ook een 1 uit komt (en mogelijk een 10?).
Het lijkt potsierlijk, maar het is praktijk bij het CSO en waarschijnlijk daar niet alleen. Onderzoekresultaten kun je op alle mogelijke manieren terug brengen tot rapportcijfers. En zuiver is het absoluut niet.
Na alle ophef heeft het AD besloten alleen nog de beste resultaten van de oliebollentest te publiceren. "We moeten ook goed naar onszelf kijken", zegt Hoofdredacteur Hans Nijenhuis in een brief aan zijn lezers in het AD. In de brief gaat Nijenhuis in op testen van het AD en de kritiekpunten.
Over de oliebollentest zegt Nijenhuis: "We zijn op zoek naar de beste oliebollen voor onze lezers, dat moet centraal staan. Zo is het begonnen en zo gaat het weer worden. We zijn er niet om hardwerkende ondernemers de stuipen op het lijf te jagen. Komende donderdag beperken we ons daarom tot de 75 beste adressen. Het wordt er misschien ietsje saaier van, maar leedvermaak is geen vermaak."
#1 Dat ‘excuus’ is dan wel heel keurig verpakt in de alinea 7 van de brief en daarmee niet echt van harte. Nijenhuis noemt het oliedom. Een woordspeling die er niet toe doet gezien de schofferende opmerking naar de oliebakkenbakker. Een volwaardig excuus is een teken van kracht. Dat misstaat niemand, juist ook Nijenhuis van het AD niet.
"Mijn hele optreden daar was een afgang. (...)", aldus de heer Nijenhuis. En dat ben ik hartgrondig met hem eens.
"De beste oliebol van Nederland koop je bij Bakker Klootwijk. Het oer-Rotterdams bedrijf behaald de EERSTE plaats bij de AD Oliebollentest van 2017 met het cijfer 10." Dat laat bakker Klootwijk trots weten in een persbericht.
De prijswinnende oliebollen zijn te koop bij alle 25 winkels van Bakker Klootwijk en bij de centrale bakkerij in Capelle a/d IJssel, vult de vergulde bakker aan.