Op EenVandaag onthult de Tilburgse wetenschapper Ben Vollaard dat haringboeren die hun haring afnemen van haringleverancier Atlantic opvallend hoog scoren in de AD Haringtest van dit en vorig jaar. Van de top-10 haringboeren, namen vorig jaar 7 haringverkopers hun haring af bij het Scheveningse bedrijf. Dit jaar waren dat er 5 van de top-10. De Atlantic-klanten scoren gemiddeld een 9,1, de overige haringboeren gemiddeld een 5,5. En wat blijkt? Aad Taal, een van de betrokken keurmeesters, heeft zakelijke belangen in Atlantic.

"Het is onwaarschijnlijk dat vishandels met haring van Atlantic simpelweg betere haring serveren," zegt onderzoeker Vollaard op EenVandaag. "Het verschil in score wordt niet verklaard door het gewicht, het vetpercentage en de microbiologische gesteldheid van de haring - de objectief meetbare onderdelen.” EenVandaag laat een aantal haringboeren met lage scores aan het woord, zoals de Doornse haringverkoper Jo Hop, die denkt dat er sprake is van doorgestoken kaart. "De hele viswereld weet het, maar niemand durft het te roepen omdat je dan volgend jaar een nul krijgt.” Hop overweegt het AD aan te klagen voor smaad en laster. Zijn collega Lon Oosterbroek uit Zoetermeer zag zijn klandizie dit jaar ineenstorten en wil een einde maken aan de test. "De AD Haringtest moet stoppen. Dat is mijn prioriteit. Tientallen visboeren worden gedupeerd en lijden emotionele en financiële schade.”

AD verwerpt kritiek
Het AD weerlegt in een schriftelijke reactie alle kritiek. "Iedere suggestie dat zakelijke en journalistieke belangen door elkaar zouden lopen werpen we verre van ons", aldus hoofdredacteur Hans Nijenhuis. "Je kunt ons niet verwijten dat goede haring hoog scoort." Aad Taal geldt als dé haringkenner van Nederland, en is vanuit die hoedanigheid al jaren betrokken bij de haringtest van het AD. De krant beschrijft daarna tot in detail hoe het keuringsproces in elkaar steekt.

Publiek geheim en voorkeursbehandeling
En daar zit hem nu net de kneep. Insiders vertellen ons dat het binnen de vishandel al lang een 'publiek geheim' is dat de test 'stinkt'. Haringboeren durven er inderdaad niet mee naar buiten te komen uit angst voor een negatieve beoordeling. In de meeste gevallen gaat het haringtestteam inderdaad te werk op de door het AD beschreven manier. Met z'n drieën op pad. Eén van de drie koopt de haring, anoniem, onopvallend. Maar bij een paar zaken, die altijd hoog scoren, gaat het er heel anders aan toe. Daar stapt het hele team naar binnen en wordt het met alle égards ontvangen. "Ga lekker zitten, glaasje wijn, we maken de haring voor je klaar." Dan krijgt het team een pakketje haring die, uit het zicht, speciaal voor de test is gesneden.

Deze praktijk is al jaren gaande. Het gedoe leidt tot steeds grotere tegenzin bij de testers. Deze zomer is het testteam, na slaande ruzie, uit elkaar gevallen.




Dit artikel afdrukken