Afgelopen week werd bekend dat de Reclame Code Commissie het reclamespotje 'Growing a Better World Together' waarin Rabobank zich neerzet als oplosser van het wereldvoedselvraagstuk 'misleidend' en 'oneerlijk' vindt. We spraken met Mat Matheij, een van de partijen die zich stoorden aan het spotje en een klacht bij de Reclame Code Commissie deponeerden.
De Reclame Code Commissie oordeelde dat de klacht van Matheij gegrond was omdat Rabobank mensen ervan probeerde te overtuigen dat ze verantwoordelijk kon worden gehouden voor het oplossen van het wereldvoedselvraagstuk. De bank mag mensen wel laten dromen van mogelijke oplossingen en aangeven te willen meewerken aan het in samenwerking aanpakken van problemen, maar de suggestie van een oplossing die de bank waar gaat maken, is wat de RCC betreft een brug te ver.
Klanten die op basis van die suggestie besluiten diensten van Rabobank af te nemen, worden volgens de RCC misleidt door een oneerlijke reclame-uiting,
De RCC formuleerde zijn oordeel als volgt:
Rabobank reageerde op de uitspraak met een voorgenomen oplossing. De bank laat de zin waarin zij zegt dat we haar als klant mogen houden aan het realiseren van oplossingen achterwege.
Matheij vindt deze aanpassing onvoldoende en gaf naar Foodlog aan "te overwegen" opnieuw een klacht in te dienen bij de RCC indien Rabobank het bij deze beperkte aanpassing overgaat. Hij vindt het een filmpje dat niet past bij een bank "omdat banken geld willen verdienen en niet net moeten doen alsof ze een hulpverlenende organisatie zijn."
Bij onvoldoende respons op een oordeel van de RCC, kan deze officieuze autoriteit de Autoriteit Consument en Markt oproepen actie te nemen. In de praktijk is een dergelijk beroep zeldzaam.
Dit artikel afdrukken
Klanten die op basis van die suggestie besluiten diensten van Rabobank af te nemen, worden volgens de RCC misleidt door een oneerlijke reclame-uiting,
De RCC formuleerde zijn oordeel als volgt:
Rabobank reageerde op de uitspraak met een voorgenomen oplossing. De bank laat de zin waarin zij zegt dat we haar als klant mogen houden aan het realiseren van oplossingen achterwege.
Matheij vindt deze aanpassing onvoldoende en gaf naar Foodlog aan "te overwegen" opnieuw een klacht in te dienen bij de RCC indien Rabobank het bij deze beperkte aanpassing overgaat. Hij vindt het een filmpje dat niet past bij een bank "omdat banken geld willen verdienen en niet net moeten doen alsof ze een hulpverlenende organisatie zijn."
Bij onvoldoende respons op een oordeel van de RCC, kan deze officieuze autoriteit de Autoriteit Consument en Markt oproepen actie te nemen. In de praktijk is een dergelijk beroep zeldzaam.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een duim voor de indiener. Nog een paar uitspraken van die bank. " De man en zijn plan". Uit de praktijk blijkt dat de bank niet in staat is die te beoordelen, voorbeelden genoeg, dat er van die slogan niets goeds terecht is gekomen. Nog zo een. " We verwachten van de toekomstige ondernemer dat hij een visie heeft tot achter de horizon". Kan u zich voorstellen wat er gebeurd als de bank niet in staat is die ondernemer te volgen in zijn visie? Erger nog wat als daarna blijkt dat die visie waarheid wordt en die ondernemer daar schade van heeft ondervonden? Juist, formeel gedoe tot op hoogst directie niveau en niet thuis.
Kotsmisselijk makend, die Coöperatieve... (?)
Kijk hier zie je de ware aard, een reactie van RABO op de huidige voedsel situatie. "'De wereldwijde voorraden van granen en oliezaden zijn momenteel historisch hoog. Dit zorgt voor relatief gunstige prijzen". Voedselproducerende sector tel uw knopen met zo`n coöperatieve bank.
Sommige mensen hebben blijkbaar echt niets te doen.
Joh, Henric?