Schokkend of realistisch. Wij hebben het hier regelmatig over het gemis van realisme van mensen ten aanzien van de herkomst van vlees. Niet voor niets hanteren we de kreet UA2F ( Urban Attitude to Food) hier regelmatig.
In dit geval spreken we over een docent die een konijn uit zijn lijden verlost voor de klas door simpelweg het konijn een tik met een knuppel achter zijn oren te geven voor een klas vol met leerlingen tussen 14-15 jaar.
Vraag: is dit een realistisch beeld van wat wij wensen of is hij hier een stap te ver gegaan? Op een school (VMBO) waar het konijn gehouden wordt, krijgt zo'n beestje een naam en hoort hij bij de familie, om zo maar even uit te drukken. Het wordt geknuffeld en verzorgd. Het beest is ongeneselijk ziek en dus maakt de docent hier een leermoment van. Immers we hebben het over de lessen dierhouderij (sic!). Van te voren geeft hij aan dat hij het konijn gaat afmaken om de leerlingen te waarschuwen dat het gaat gebeuren. Toch zijn de reacties van de school en het effect van deze methode als zeer schokkend ervaren. Heeft deze docent een grote groep vegetariers gecreërd hierdoor of was hij vergeten dat we hier met stadse kinderen te maken hebben die geen idee hebben hoe de wereld er echt uitziet. Bij ons thuis kwam direct een stevige discussie op gang. Lucette vindt dat deze docent te bruut geweest is. Bij kinderen van die leeftijd is de binding met dieren zo groot dat het aanvoelt alsof een familielid komt te overlijden. Ze kunnen uiterst wreed zijn tegenover elkaar, maar staan te huilen bij een dood vogeltje. Deze twee zaken zijn voor hen nog niet verbonden met elkaar.
Ik kan mij zo voorstellen dat de docent getracht heeft de realiteit van het leven onder de aandacht te brengen en daarin iets te voortvarend aan het werk gegaan is maar helemaal afkeuren kan ik het nu ook weer niet. In een dorp midden tussen de boeren in was dit niet eens in de pers gekomen lijkt mij zo.
Ben nieuwsgierig wat jullie hiervan vinden.
Dit artikel afdrukken
In dit geval spreken we over een docent die een konijn uit zijn lijden verlost voor de klas door simpelweg het konijn een tik met een knuppel achter zijn oren te geven voor een klas vol met leerlingen tussen 14-15 jaar.
Vraag: is dit een realistisch beeld van wat wij wensen of is hij hier een stap te ver gegaan? Op een school (VMBO) waar het konijn gehouden wordt, krijgt zo'n beestje een naam en hoort hij bij de familie, om zo maar even uit te drukken. Het wordt geknuffeld en verzorgd. Het beest is ongeneselijk ziek en dus maakt de docent hier een leermoment van. Immers we hebben het over de lessen dierhouderij (sic!). Van te voren geeft hij aan dat hij het konijn gaat afmaken om de leerlingen te waarschuwen dat het gaat gebeuren. Toch zijn de reacties van de school en het effect van deze methode als zeer schokkend ervaren. Heeft deze docent een grote groep vegetariers gecreërd hierdoor of was hij vergeten dat we hier met stadse kinderen te maken hebben die geen idee hebben hoe de wereld er echt uitziet. Bij ons thuis kwam direct een stevige discussie op gang. Lucette vindt dat deze docent te bruut geweest is. Bij kinderen van die leeftijd is de binding met dieren zo groot dat het aanvoelt alsof een familielid komt te overlijden. Ze kunnen uiterst wreed zijn tegenover elkaar, maar staan te huilen bij een dood vogeltje. Deze twee zaken zijn voor hen nog niet verbonden met elkaar.
Ik kan mij zo voorstellen dat de docent getracht heeft de realiteit van het leven onder de aandacht te brengen en daarin iets te voortvarend aan het werk gegaan is maar helemaal afkeuren kan ik het nu ook weer niet. In een dorp midden tussen de boeren in was dit niet eens in de pers gekomen lijkt mij zo.
Ben nieuwsgierig wat jullie hiervan vinden.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Geen slimme zet van de docent om een knuffeldier dood te slaan in de klas. Het was geen consumptiedier, maar het soort huisdier waarmee je naar de dierenarts gaat als er wat mis is. Ook al heeft hij het goed van te voren aangekondigd, er hoeft maar één kind in de klas het 'zielig' te vinden en dan ís het zielig. Flappie was ongeneeselijk ziek, dat is al heel akelig. Dat een docent hem dan ook in de klas doodt, gaat te ver. Probeer het je voor te stellen: Nou jongens, neem maar afscheid van Flappie, dan ga ik hem daarna vakkundig doodmeppen. Dan weten jullie meteen hoe dat moet.
Het is het tegenovergestelde van wat ik in het Brabants Dagblad las vanmorgen: Belg legt zakken met 57 fazanten in het veld voor een kort daarop volgende jachtpartij, wordt betrapt en bekeurd, de fazanten, waarvan er al één het loodje heeft gelegd, worden in beslag genomen. Na de feestdagen zal de rechter beslissen wat er met de fazanten gaat gebeuren. Enige suggesties voor wat er met de fazanten moet gebeuren?
De leraar heeft volkomen gelijk. Hij leert zijn leerlingen feiten die volledig binnen het kader van hun studie passen.
Konijn = consumptiedier, tot spijt van wie 't benijdt. Zelfs als huisdier maken de kwekers er nog winst mee. Enkel als consumptiedier werd het konijn in onze streken geïntroduceerd.
Indien niet, is het louter een exotenplaag, die volgens veel ekologisten moeten worden uitgeroeid. Het milieu lijdt heel erg onder het konijn. Konijnen worden zelfs als één van de ergste factoren van landschapsverwering in Vlaanderen gezien. Gaan we verder ook ratten ontzien?
Je moet je als docent altijd afvragen wat de meerwaarde is van de handeling die je verricht. Worden de studenten er beter van en doe ik het op een manier die verantwoord is. Dit lijkt mij een totaal overbodige handeling, puur om het feit dat geen enkele (stadse?) dierenarts dit zo zou doen. "Ach meisje, je konijn is niet meer te redden, ik sla hem wel even dood...." Een prikje lijkt mij de juiste manier.
Maar oordeelt u vooral zelf ;-)
De leraar is een volslagen idioot, uiteraard. Een lesmethode moet in vorm en inhoud afgestemd zijn op wat de ouders wensen dat er geleerd wordt. Zij betalen er immers (indirect) voor. Dit soort lesvoorbeelden zouden tenminste eerst aan de schoolleiding moeten worden voorgelegd.
Of slachtles of survivalles oid een goed idee is, is een andere discussie.
De goede man had ook nog een ander klein huisdier (hamster?) tegen de ramen gegooid, omdat deze hem gebeten had. Topic hoort hier niet.
Die man is gewoon ziek. Heeft niets met beroepsethiek of 'back to the roots' te maken. We leven in een beschaafde wereld waar we dat niet meer hoeven meemaken.
De tijd schrijdt voort. Beschaving is niet automatisch terug naar de natuur. De doodstraf is toch ook afgeschaft?