Volgens Het Parool treedt jaarlijks rondom de Hollandse Nieuwe een 'geoliede PR-machine' in werking. Die leidt tot een nogal obligate vertoning, vaak met een nog maar matige haring in de hoofdrol. Waarom maken we geen spannend feestje rond een optimale haring?
"Geen product dat zijn pr zo goed op orde heeft als haring. De beaujolais primeur, het nieuwe aspergeseizoen en zelfs de Nationale Boekenweek krijgt het niet voor elkaar om zoveel publiciteit te genereren als de Hollandse nieuwe", schrijft Het Parool.
'Vet en ziltig'
De lekker vette en ziltige nieuwe haring mag zich verheugen in wereldwijde bekendheid. Vlaggetjesdag en de veiling van het eerste vaatje zijn ikonen van de Nederlandse visserij. Drijvende kracht achter het jaarlijkse pr-festijn is het Visbureau, dat een berg aan promotiemateriaal weet te koppelen aan een zeker chauvinisme: "Al wordt de haring dan al jaren niet meer voor de Nederlandse kust gevangen, 'Hollandse nieuwe' appelleert nog steeds aan een gevoel van nationale trots", aldus de krant.
Visboeren zitten niet te wachten op al dat gedoe rond de Hollandse nieuwe. Al het promotiemateriaal, de vlaggetjes, posters en spandoeken, moeten ze bij het Visbureau inkopen. En dat voor een Hollandse nieuwe die mogelijk nog niet eens de lekkerste haring is. Haring is tegenwoordig het hele jaar door prima. Voor optimale kwaliteit van de nieuwe haring is het in sommige seizoenen beter nog een paar weken tot een maand te wachten. Ongeveer een maand na de opening van het seizoen, in juli, bereikt de vis vaak pas zijn optimale vetheid. Dat kan tot wel boven de 20% oplopen. Daarna gaat de vis snel kuit schieten, en loopt het vetgehalte terug, de haring stopt het in haar eitjes.
Spanning opvoeren naar piekmoment
Het Visbureau zou de komst van de nieuwe haring niet moeten plannen, maar een feestje maken van het toeleven naar het moment dat de haring echt top is. De spanning langzaam opvoeren en van Vlaggetjesdag dat de optimale maatjesharingdag maken. Dan wordt het voor vishandel én consument weer bijzonder om juist die haring te willen hebben. Zo moeilijk is het niet: de haring is vet, vet genoeg, of op z'n vetst. Is ie nog niet goed? Dan laat je ze toch gewoon nog even doorzwemmen? En valt de hele jaargang tegen omdat het te koud blijft? Dan neem je je verlies en geef je toe dat, net als bij een topwijn wel eens gebeurt, het gewoon geen goed haringjaar is. Volgend jaar beter.
Dit artikel afdrukken
'Vet en ziltig'
De lekker vette en ziltige nieuwe haring mag zich verheugen in wereldwijde bekendheid. Vlaggetjesdag en de veiling van het eerste vaatje zijn ikonen van de Nederlandse visserij. Drijvende kracht achter het jaarlijkse pr-festijn is het Visbureau, dat een berg aan promotiemateriaal weet te koppelen aan een zeker chauvinisme: "Al wordt de haring dan al jaren niet meer voor de Nederlandse kust gevangen, 'Hollandse nieuwe' appelleert nog steeds aan een gevoel van nationale trots", aldus de krant.
De natuur lacht de bureaucraten uitWat kanttekeningen zijn gepast. De opening van het haringseizoen wordt al ver van tevoren vastgesteld. Als de natuur niet mee zit, levert dat een probleem op. Bij een koud en weinig zonnig voorjaar groeit het plankton in het zeewater maar langzaam. De haring kan zich dan niet snel vet eten en is bij de geplande seizoensopening nog niet vet genoeg. Om Hollandse nieuwe te mogen heten, moet de haring immers minimaal 16% vet bevatten. Keer op keer ging het de afgelopen jaren fout, omdat de haring niet deed wat in de kantoren in Rijswijk in november was besloten. De natuur lacht de bureaucraten uit.
De spanning langzaam opvoeren en van Vlaggetjesdag dat de optimale maatjesharingdag maken'Optimaal vet'
Visboeren zitten niet te wachten op al dat gedoe rond de Hollandse nieuwe. Al het promotiemateriaal, de vlaggetjes, posters en spandoeken, moeten ze bij het Visbureau inkopen. En dat voor een Hollandse nieuwe die mogelijk nog niet eens de lekkerste haring is. Haring is tegenwoordig het hele jaar door prima. Voor optimale kwaliteit van de nieuwe haring is het in sommige seizoenen beter nog een paar weken tot een maand te wachten. Ongeveer een maand na de opening van het seizoen, in juli, bereikt de vis vaak pas zijn optimale vetheid. Dat kan tot wel boven de 20% oplopen. Daarna gaat de vis snel kuit schieten, en loopt het vetgehalte terug, de haring stopt het in haar eitjes.
Spanning opvoeren naar piekmoment
Het Visbureau zou de komst van de nieuwe haring niet moeten plannen, maar een feestje maken van het toeleven naar het moment dat de haring echt top is. De spanning langzaam opvoeren en van Vlaggetjesdag dat de optimale maatjesharingdag maken. Dan wordt het voor vishandel én consument weer bijzonder om juist die haring te willen hebben. Zo moeilijk is het niet: de haring is vet, vet genoeg, of op z'n vetst. Is ie nog niet goed? Dan laat je ze toch gewoon nog even doorzwemmen? En valt de hele jaargang tegen omdat het te koud blijft? Dan neem je je verlies en geef je toe dat, net als bij een topwijn wel eens gebeurt, het gewoon geen goed haringjaar is. Volgend jaar beter.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Gloeiend eens met Cecile Janssen. De opening van het nieuwe haringseizoen is gekunsteld. Als we het elk jaar opnieuw over laten aan de haring zelf wordt het weer spannend.
Bericht uit het noorden. Vorige week werd door Nederlandse verwerkers al haring ingekocht met een vetgehalte van rond de 18 procent. Dat vetgehalte kan snel oplopen bij mooi weer. Maar die 18procenters liggen al in de diepvries en doen mee met het feest dat woensdag begint.
Bijna vergeten: koninginneharing. Het is een tijd lang gebruikelijk geweest op om enig moment in de zomer een vaatje haring aan de koningin aan te bieden. Dat was niet de eerste nieuwe Hollandse Nieuwe. Dat was haring die door keurmeester goed genoeg (de beste) werd bevonden om majesteit er op te trakteren. Die haring, die bedoelen we eigenlijk, Visbureau.
"nieuwe haring mag zich verheugen in wereldwijde bekendheid", schrijf je?
O ja?
In Amerika en het Verenigd Koninkrijk vinden ze maatjes vies. Zuidelijker dan Rijsel wordt hij niet meer gegeten en vindt men een dergelijke behandeling van haring zelfs onbetamelijk. Italië? Spanje? Portugal??? Daar hebben ze er waarschijnlijk nog nooit van gehoord.
Kwaliteit van de haring staat voorop, wil deze worden verwerkt tot Hollandse Nieuwe! Juist daarom is de start van het haringseizoen heden ten dage veel later gepland dan vroeger tijden, toen er vaak al in de tweede helft van mei de nieuwe haring werd gepresenteerd. Jarenlange ervaring van de haringsector speelt een rol. Eerste vangsten dit jaar al 18-20% vet. Veel mensen vinden juist deze haring ook nog lekkerder dan volvet boven dit percentage. Blijft een kwestie van smaak. En als die kwaliteit van ten minste 16% vetpercentage niet haalbaar is om het seizoen te starten, dan wordt deze noodzakelijkerwijs uitgesteld. Dit is niet 'keer op keer' maar twee maal gebeurd in de afgelopen jaren. Cecile Janssen eet de Hollandse Nieuwe waarschijnlijk met veel zuur.
Getest voor Foodlog. De eerste nieuwe. Wat een geweldige kwaliteit. Visboer in Wormerveer, die uitsluitend vers van het mes verkoopt: meteen 10 punten. Supermarktharing Lidl, drie voor 2,50 euro, dat is niet normaal meer: 7 punten. Ik ga er meer proeven. Als u, lezer, ook even mee doet, is Foodlog heel veel sneller dan het Algemeen Dagblad, met zijn haringtest.
Overigens, mevrouw Leewis van het Visbureau, is uw haringfeest de afgelopen jaren drie keer uitgesteld geweest.
Voorop staat: kwaliteit moet voldoende zijn, anders begint de handel het seizoen niet. De afgelopen jaren was uitstel seizoen nodig: 2013 en 2015. En mijnheer Klootbuurt, heel lang daarvoor in 2006. Maar dit jaar telde ik niet meer mee.