Willem & Drees, de pioniers in direct van de boer, fuseren met het maaltijdbox-concept Beebox. Beide organisaties maakten hun fusie zojuist bekend.
Willem & Drees BV werd 7 jaar geleden opgericht door Drees-Peter van den Bosch en Willem Treep. Ze wilden iets anders doen met hun leven dan voor Unilever onpersoonlijke producten verkopen. Dat werd Willem & Drees, waarmee ze lokaal eten met het gezicht van de boer met een shop in the shop concept via supermarkten naar consumenten wilden brengen. Twee jaar geleden ontwikkelden ze een webwinkel om klanten online direct bij hen te kunnen laten bestellen.
Beebox is jonger. De coöperatie werd in 2011 opgericht. Inmiddels is het de toonaangevende biologische maaltijdbox in Nederland. Beebox noemt zich “een coöperatie van de ondernemers, boeren, consumenten en partners.” Het concept werkt met regionale franchisers die de daadwerkelijke leveringen verzorgen.
De organisatie maakt geen gegevens bekend over zijn omzet. Willem & Drees hebben op dit moment een omzet van €5,7 miljoen. De oorspronkelijke plannen gingen er van uit dat het bedrijf na 7 jaar ruim €10 miljoen zou moeten kunnen omzetten.
Willem & Drees krijgt een aandeel in de coöperatie die boven beebox is gevormd. Voorlopig blijven beide merknamen naast elkaar bestaan.
’Transitie versnellen …
Beebox en Willem & Drees willen “hun aanbod en dienstverlening vergroten en hun marktpositie versterken.” In hun persbericht zeggen ze dat de vraag naar gezond, en verantwoordelijk geproduceerd eten toeneemt. In de loop der jaren zijn “meerdere bedrijven begonnen met het aanbieden van lekker en verantwoord eten.” Dat zou volgens beide partijen leiden tot een 'versnipperd’ aanbod. De fusie tussen beide moet daar verandering in brengen. In persbericht schrijven beebox en Willem & Drees: “door de fusie ontstaat een sterke, nieuwe organisatie met de slagkracht om de transitie naar een duurzame voedselketen te versnellen.”
… door minder versnippering’
Tegenover Foodlog verklaart Willem Treep: “minder versnippering zorgt voor meer kracht in de nieuwe voedselbeweging. Er moet geld verdiend kunnen worden. Al die kleine bedrijven en innovatieve start-ups zijn wel inspirerend, maar zullen weer verdwijnen als ze te lang veel werk en veel te weinig inkomen opleveren.”
Willem&Drees en beebox noemen zich “koplopers op het gebied van biologisch en verantwoord eten online.” Willem & Drees hebben inmiddels een organisatie die bestaat uit 27 FTE’s waarmee ze een geoliede groothandel hebben ontwikkeld. Beebox stuurt een operatie van 10 FTE aan en heeft 28 franchisenemers aan zich weten te binden die lokaal de verkoop, service en distributie verzorgen. Dit laatste met een lokaal netwerk van zo’n 100 bezorgers. “Onze bedrijfsvoeringen sluiten perfect op elkaar aan,” zegt beebox directeur Walter Halberstadt, “maar we bedienden consumenten en bedrijven vooralsnog op verschillende wijze.”
Het gezamenlijke assortiment vindt zijn weg naar klanten via verschillende kanalen: aan huis, in de supermarkt, op het werk, in de horeca en onderweg.
Aansluiters gezocht
Een snellere groei en minder versnippering bijken het hoofdmotief achter de fusie. Treep: “we hopen te laten zien dat bundeling van krachten werkt en dat meer nieuwe initiatieven zich bij ons aansluiten. Zo kan de nieuwe voedselbeweging meters maken.”
Beide bedrijven zijn B Corp gecertificeerd. Na de fusie zullen Walter Halberstadt (beebox), Drees Peter van den Bosch en Willem Treep (beiden Willem&Drees) de nieuwe sociale onderneming leiden.
Willem & Drees krijgt een aandeel in de coöperatie die boven Beebox is gevormd. Voorlopig blijven beide merknamen naast elkaar bestaan.
Dit artikel afdrukken
Beebox is jonger. De coöperatie werd in 2011 opgericht. Inmiddels is het de toonaangevende biologische maaltijdbox in Nederland. Beebox noemt zich “een coöperatie van de ondernemers, boeren, consumenten en partners.” Het concept werkt met regionale franchisers die de daadwerkelijke leveringen verzorgen.
De organisatie maakt geen gegevens bekend over zijn omzet. Willem & Drees hebben op dit moment een omzet van €5,7 miljoen. De oorspronkelijke plannen gingen er van uit dat het bedrijf na 7 jaar ruim €10 miljoen zou moeten kunnen omzetten.
Willem & Drees krijgt een aandeel in de coöperatie die boven beebox is gevormd. Voorlopig blijven beide merknamen naast elkaar bestaan.
’Transitie versnellen …
Beebox en Willem & Drees willen “hun aanbod en dienstverlening vergroten en hun marktpositie versterken.” In hun persbericht zeggen ze dat de vraag naar gezond, en verantwoordelijk geproduceerd eten toeneemt. In de loop der jaren zijn “meerdere bedrijven begonnen met het aanbieden van lekker en verantwoord eten.” Dat zou volgens beide partijen leiden tot een 'versnipperd’ aanbod. De fusie tussen beide moet daar verandering in brengen. In persbericht schrijven beebox en Willem & Drees: “door de fusie ontstaat een sterke, nieuwe organisatie met de slagkracht om de transitie naar een duurzame voedselketen te versnellen.”
… door minder versnippering’
Tegenover Foodlog verklaart Willem Treep: “minder versnippering zorgt voor meer kracht in de nieuwe voedselbeweging. Er moet geld verdiend kunnen worden. Al die kleine bedrijven en innovatieve start-ups zijn wel inspirerend, maar zullen weer verdwijnen als ze te lang veel werk en veel te weinig inkomen opleveren.”
Minder versnippering zorgt voor meer kracht in de nieuwe voedselbeweging. Er moet geld verdiend kunnen worden. Al die kleine bedrijven en innovatieve start-ups zijn wel inspirerend, maar zullen weer verdwijnen als ze te lang veel werk en veel te weinig inkomen opleveren’Perfect aansluiting bedrijfsvoering’
Willem&Drees en beebox noemen zich “koplopers op het gebied van biologisch en verantwoord eten online.” Willem & Drees hebben inmiddels een organisatie die bestaat uit 27 FTE’s waarmee ze een geoliede groothandel hebben ontwikkeld. Beebox stuurt een operatie van 10 FTE aan en heeft 28 franchisenemers aan zich weten te binden die lokaal de verkoop, service en distributie verzorgen. Dit laatste met een lokaal netwerk van zo’n 100 bezorgers. “Onze bedrijfsvoeringen sluiten perfect op elkaar aan,” zegt beebox directeur Walter Halberstadt, “maar we bedienden consumenten en bedrijven vooralsnog op verschillende wijze.”
Het gezamenlijke assortiment vindt zijn weg naar klanten via verschillende kanalen: aan huis, in de supermarkt, op het werk, in de horeca en onderweg.
Aansluiters gezocht
Een snellere groei en minder versnippering bijken het hoofdmotief achter de fusie. Treep: “we hopen te laten zien dat bundeling van krachten werkt en dat meer nieuwe initiatieven zich bij ons aansluiten. Zo kan de nieuwe voedselbeweging meters maken.”
Beide bedrijven zijn B Corp gecertificeerd. Na de fusie zullen Walter Halberstadt (beebox), Drees Peter van den Bosch en Willem Treep (beiden Willem&Drees) de nieuwe sociale onderneming leiden.
Willem & Drees krijgt een aandeel in de coöperatie die boven Beebox is gevormd. Voorlopig blijven beide merknamen naast elkaar bestaan.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Enorm veel zin om samen met Drees en Willem de volgende stap te zetten in de geest van Jan Huijgen van de Eemlandhoeve. Deze cirkel is rond, we gaan er iets moois van maken samen.
Alledrie (en met z'n allen) veel succes gewenst.
Walter Halberstadt , Drees Peter van den Bosch en Willem Treep, maak er iets moois van met een flink volume!
Maar leg nou toch nog eens uit wat ik nog niet begrijp: waarom combineren jullie het lowcost 'Uberende' model van beebox (tweezijdig, als je het lekker laat lopen) en de kostbaardere groothandelsformule van W&D. Ik snap het vanuit W&D, maar nog niet helemaal vanuit het perspectief van beebox.
Voorts begrijp ik het helemaal: iedere gelukszoeker begint tegenwoordig een 'start-up' en krijgt er nog subsidie voor ook. Voor het publiek is dat verwarrend en het verpest de markt. Dat is een uitstekende boodschap naar de overheid die denkt dat ze het boerenprobleem lekker kan laten zitten door heel hard te roepen 'we helpen toch mee start-ups en daardoor innovatie te creëren!'
Welke subsidie ?
Patrick, lees mee. En lees de krant natuurlijk. Die staan er al een week bol van.