Willem & Drees BV werd 7 jaar geleden opgericht door Drees-Peter van den Bosch en Willem Treep. Ze wilden iets anders doen met hun leven dan voor Unilever onpersoonlijke producten verkopen. Dat werd Willem & Drees, waarmee ze lokaal eten met het gezicht van de boer met een shop in the shop concept via supermarkten naar consumenten wilden brengen. Twee jaar geleden ontwikkelden ze een webwinkel om klanten online direct bij hen te kunnen laten bestellen.

Beebox is jonger. De coöperatie werd in 2011 opgericht. Inmiddels is het de toonaangevende biologische maaltijdbox in Nederland. Beebox noemt zich “een coöperatie van de ondernemers, boeren, consumenten en partners.” Het concept werkt met regionale franchisers die de daadwerkelijke leveringen verzorgen.
De organisatie maakt geen gegevens bekend over zijn omzet. Willem & Drees hebben op dit moment een omzet van €5,7 miljoen. De oorspronkelijke plannen gingen er van uit dat het bedrijf na 7 jaar ruim €10 miljoen zou moeten kunnen omzetten.

Willem & Drees krijgt een aandeel in de coöperatie die boven beebox is gevormd. Voorlopig blijven beide merknamen naast elkaar bestaan.

’Transitie versnellen …
Beebox en Willem & Drees willen “hun aanbod en dienstverlening vergroten en hun marktpositie versterken.” In hun persbericht zeggen ze dat de vraag naar gezond, en verantwoordelijk geproduceerd eten toeneemt. In de loop der jaren zijn “meerdere bedrijven begonnen met het aanbieden van lekker en verantwoord eten.” Dat zou volgens beide partijen leiden tot een 'versnipperd’ aanbod. De fusie tussen beide moet daar verandering in brengen. In persbericht schrijven beebox en Willem & Drees: “door de fusie ontstaat een sterke, nieuwe organisatie met de slagkracht om de transitie naar een duurzame voedselketen te versnellen.”

… door minder versnippering’
Tegenover Foodlog verklaart Willem Treep: “minder versnippering zorgt voor meer kracht in de nieuwe voedselbeweging. Er moet geld verdiend kunnen worden. Al die kleine bedrijven en innovatieve start-ups zijn wel inspirerend, maar zullen weer verdwijnen als ze te lang veel werk en veel te weinig inkomen opleveren.”

Minder versnippering zorgt voor meer kracht in de nieuwe voedselbeweging. Er moet geld verdiend kunnen worden. Al die kleine bedrijven en innovatieve start-ups zijn wel inspirerend, maar zullen weer verdwijnen als ze te lang veel werk en veel te weinig inkomen opleveren
’Perfect aansluiting bedrijfsvoering’
Willem&Drees en beebox noemen zich “koplopers op het gebied van biologisch en verantwoord eten online.” Willem & Drees hebben inmiddels een organisatie die bestaat uit 27 FTE’s waarmee ze een geoliede groothandel hebben ontwikkeld. Beebox stuurt een operatie van 10 FTE aan en heeft 28 franchisenemers aan zich weten te binden die lokaal de verkoop, service en distributie verzorgen. Dit laatste met een lokaal netwerk van zo’n 100 bezorgers. “Onze bedrijfsvoeringen sluiten perfect op elkaar aan,” zegt beebox directeur Walter Halberstadt, “maar we bedienden consumenten en bedrijven vooralsnog op verschillende wijze.”

Het gezamenlijke assortiment vindt zijn weg naar klanten via verschillende kanalen: aan huis, in de supermarkt, op het werk, in de horeca en onderweg.

Aansluiters gezocht
Een snellere groei en minder versnippering bijken het hoofdmotief achter de fusie. Treep: “we hopen te laten zien dat bundeling van krachten werkt en dat meer nieuwe initiatieven zich bij ons aansluiten. Zo kan de nieuwe voedselbeweging meters maken.”

Beide bedrijven zijn B Corp gecertificeerd. Na de fusie zullen Walter Halberstadt (beebox), Drees Peter van den Bosch en Willem Treep (beiden Willem&Drees) de nieuwe sociale onderneming leiden.
Willem & Drees krijgt een aandeel in de coöperatie die boven Beebox is gevormd. Voorlopig blijven beide merknamen naast elkaar bestaan.