Maatschappelijk verantwoord ondernemen - ook wel 'duurzaam ondernemen' genoemd - is vreselijk in. Maar welke vormen van (interactieve) marketing horen daarbij? Met name in food is dat een 'hot issue' gezien de drie onderwerpen die inmiddels dagelijks de voorpagina's van blogs, pers en de TV en radio halen:
1. obesitas
2. biologisch & duurzame landbouw
3. dierenwelzijn
o ja, en 4. nepping - vnl. hier natuurlijk ;-)
In de komende periode zal ik wekelijks een case behandelen in het kader van een opkomend fenomeen: MVM. Ik doe dat hier en op marketingfacts.nl. Omdat de lezerscommunities verschillend zijn, is het interessant te zien, welke verschillen in reacties de cases oproepen.
Uiteraard, want bij MVO - maatschappelijk verantwoord ondernemen - hoort MVM. Het moet tenslotte wel verkocht worden.
Ik leid de serie volgende week in en start met de eerste, actuele case:
"Wijn, ambachtelijk, gezond, bio- en klimatologisch" - over de heibel rond de valse emomarketing van Ilja Gort (die met een multimedia-strategie gewoon doorgaat met jokken) die inmiddels ook in de reguliere pers begint door te dringen.
Daarna volgen in een nader te bepalen volgorde:
- het Ik Kies Bewust-logo
- Unilever en de vetzuren-discussie
- Rol en functie van het Convenant Overgewicht
- Boerenkip/Volwaard
- Australian Homemade/Kreeftensoep/Truffelsoep
- Biologisch
- Fair Trade
- Duurzaam
Voorafgaand aan de serie, zou ik het erg prijs stellen alvast wat 'gevoelens' te verzamelen. Vandaar mijn vraag: waar denk je aan bij MVM?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
vergeet je in aflevering 1 niet de maatschappelijke verantwoording van drankenproducenten en verkopers om uit te dragen dat je drinkt om te genieten en niet moet/mag aanzetten tot meer drinken of te suggereren dat je van deze drank meer kunt drinken (is trouwens ook in strijd met de reclamecode voor alcoholische dranken)
Welnee, en ik zal op jouw wijzen als een Zeeuwse slijter die al jaren MVM't tegen dankmisbruik ;-)
Maar wat roept MVM in bredere zin nou bij je op?
Zoals het zou moeten zijn, maar het helaas zelden is.
Ik sta elke keer weer versteld dat consumenten markeingpraatjes meestal als zoete koek slikken terwijl men alleen de positieve eigenschappen, vaak nog erg overdreven ook, van een product noemt. Wat is er nou fout aan ook een eventueel nadeel te melden?
Elke consument mag toch geacht worden de voor-en nadelen zelf tegen elkaar te kunnen afwegen om tot een weloverwogen keuze te komen?
Ik stoor me daar regelmatig aan.
@ petra, consumenten zijn lui en willen niet nadenken bij wat ze voorgeschoteld krijgen. Simpel omdat ze te veel met hun 'eigen sores' bezig zijn. We leven tenslotte in een maatschappij waar gezondheid een luxe issue is. We hebben alles wat ons hartje begeert, we eten (ten minste dat denkt een groot percentage van de conusmenten) gezond, we leven gezond, we worden steeds ouder, dus waar zouden we ons zorgen overmaken???
De valkuil voor MVM is waarschijnljk een technische/ cleane uitvoering. De boodschap en uivoering kunnn wel kloppen, maar het sluit niet aan bij hoe de afnemer leeft of waar-die-voor-gaat.
In mijn optiek moet MVM helder, gemeend en voor één uitleg vatbaar zijn. Het kost misschien wat meer tijd, maar je legt er wel een mooi fundament mee voor een sterke goodwill en een goede kwaliteitsuitstraling.