Maatschappelijk verantwoord ondernemen - ook wel 'duurzaam ondernemen' genoemd - is vreselijk in. Maar welke vormen van (interactieve) marketing horen daarbij? Met name in food is dat een 'hot issue' gezien de drie onderwerpen die inmiddels dagelijks de voorpagina's van blogs, pers en de TV en radio halen:
1. obesitas
2. biologisch & duurzame landbouw
3. dierenwelzijn
o ja, en 4. nepping - vnl. hier natuurlijk ;-)
In de komende periode zal ik wekelijks een case behandelen in het kader van een opkomend fenomeen: MVM. Ik doe dat hier en op marketingfacts.nl. Omdat de lezerscommunities verschillend zijn, is het interessant te zien, welke verschillen in reacties de cases oproepen.
Uiteraard, want bij MVO - maatschappelijk verantwoord ondernemen - hoort MVM. Het moet tenslotte wel verkocht worden.
Ik leid de serie volgende week in en start met de eerste, actuele case:
"Wijn, ambachtelijk, gezond, bio- en klimatologisch" - over de heibel rond de valse emomarketing van Ilja Gort (die met een multimedia-strategie gewoon doorgaat met jokken) die inmiddels ook in de reguliere pers begint door te dringen.
Daarna volgen in een nader te bepalen volgorde:
- het Ik Kies Bewust-logo
- Unilever en de vetzuren-discussie
- Rol en functie van het Convenant Overgewicht
- Boerenkip/Volwaard
- Australian Homemade/Kreeftensoep/Truffelsoep
- Biologisch
- Fair Trade
- Duurzaam
Voorafgaand aan de serie, zou ik het erg prijs stellen alvast wat 'gevoelens' te verzamelen. Vandaar mijn vraag: waar denk je aan bij MVM?
Segmenteren van de bevolking is eigenlijk een politieke daad, vind ik.
In de 'wetenschappelijke' praktijk gebeurt het op basis van goed of vooral makkelijk / goedkoop meetbare zaken (leeftijd, man/vrouw e.d.), en dan komt er niet veel uit w.b. gezond gedrag of bijv. het effect van suiker. Fijn voor de Suikerstichting.
Het lijkt mij inderdaad ook waarschijnlijk dat je WEL allerlei effecten vindt als je kijkt naar andere segmenteringen: op basis van gebruiksmoment, sociale context, of zelfs persoonlijkheidstypen (Motivaction benoemt ze o.a. als volgt: gemaksgeorienteerden, postmaterialisten, 'opwaarts mobielen') e.d.
De Out-of-home eters krijgen meer zout binnen, of weet ik wat. Dergelijke segmenteringen zullen wel bestaan, maar heb ik niet bij de hand. Een epidemioloog die specifiek dergelijke vragen stelt kom je niet snel tegen, vanwege de angst voor de te verwachten discussie over de meetmethoden.
Terugkomend op de van-de-situatie-afhankelijk-ongezonde effecten van suiker, linolzuur e.d.: het citeren van wetenschappelijke literatuur waar GEEN schadelijk effect is gevonden is zeker geen MVM meer, want eveneens wetenschappelijk gemeten resultaten die het tegendeel onderbouwen worden simpelweg niet aangehaald. Melchior Meijers heb je dan nodig om dat door te hebben, zoals we met de omega-3 omega-6 verhoudingen merkten toen ik het margarine-vetten-olien productschap/bureau vroeg naar literatuur.