De consument wil gezond, lekker en gemakkelijk en is bereid daarvoor te betalen. Het relatief dure segment verse vruchtensappen groeit daardoor jaarlijks met 20% tot 25%. Raymond Pauwels van drankenfabrikant Friesland Foods Western Europe en Kees Cools van toeleverancier Döhler, beiden lid van branchevereniging VIGEF, vertellen hoe fabrikanten van vruchtensappen op deze trends inspelen.
Döhler produceert vrichtensappenconcentraten, flavours, sweeteners en funcionele ingrediënten en daarmee toeleverancier voor de drankenindustrie. De consument is bereid te betalen voor verse sappen, dranken met specifieke gezondheidsclaims en bijzondere fruitsoorten, vertelt Cools, member executive board bij Döhler. Als nieuwe soort is de granaatappel, met een hoog gehalte aan antioxidanten, nu booming.
Lekker
Friesland Foods Western Europe produceert langhoudbare zuiveldranken, vruchtensappen, fruitdranken en sportdranken. Pauwels stelt dat gezond alleen niet meer voldoende is, een vruchtendrank moet ook lekker zijn. Dat maakt dat je een gezond product als granaatappelsap niet zomaar op de markt kunt gooien. Granaatappel is van zichzelf wrang en weeïg, maar dankzij de toevoeging van appel, witte druif, framboos en zwarte bes is Friesland er in Foods er toch in geslaagd een lekkere granaatappeldrank te maken.
Van karton naar glas en PET
Veel vruchtensappen werden tot voor kort vooral in karton verpakt. Maar vruchtensappen hebben een aantrekkelijke kleur, die mag gezien worden, zegt Cools. Verse sappen zitten daarom vaak in glas, voor houdbare dranken denkt de industrie aan transparante PET-flessen. Maar dat omschakelen gaat niet zomaar. Sedimentatie en kleurafwijkingen door oxidatie worden ineens belangrijk. Dat heeft ook consequenties voor het productieproces, vertelt Cools.
Hersluitbare portieverpakking
Om op de gemakstrend in te spelen worden veel vruchtensappen nu in een hersluitbare portieverpakking verkocht. Daarmee kan de consument drinken waar hij wil en zo veel hij wil. Ook voor gekoelde pakjes zijn volop groeimogelijkheden: een lage ternperatuur verhoogt de versbeleving van de consument.
Achterwaartse integratie
Houdbare sappen bestaan uit vruchtenconcentraten en vruchtenpurees, die vaak in voortraject al herhaaldelijk bij een hoge temperatuur verhit zijn. Friesland Foods probeert steeds meer grip te krijgen op de stroom vanaf de boom, bijvoorbeeld door het aantal verhittingsstappen te minimaliseren, zegt Pauwels. De focus op kwaliteit vertaalt zich volgens Cools in een achterwaartse integratie in de keten. Dat kan bijvoorbeeld door eigen fruitverwerkingsbedrijven in de herkomstlanden van hun grondstoffen, zoals Döhler heeft in India en Turkije, of door bedrijven ter plaatse te helpen met technologische know how.
bron: VMT
Dit artikel afdrukken
Lekker
Friesland Foods Western Europe produceert langhoudbare zuiveldranken, vruchtensappen, fruitdranken en sportdranken. Pauwels stelt dat gezond alleen niet meer voldoende is, een vruchtendrank moet ook lekker zijn. Dat maakt dat je een gezond product als granaatappelsap niet zomaar op de markt kunt gooien. Granaatappel is van zichzelf wrang en weeïg, maar dankzij de toevoeging van appel, witte druif, framboos en zwarte bes is Friesland er in Foods er toch in geslaagd een lekkere granaatappeldrank te maken.
Van karton naar glas en PET
Veel vruchtensappen werden tot voor kort vooral in karton verpakt. Maar vruchtensappen hebben een aantrekkelijke kleur, die mag gezien worden, zegt Cools. Verse sappen zitten daarom vaak in glas, voor houdbare dranken denkt de industrie aan transparante PET-flessen. Maar dat omschakelen gaat niet zomaar. Sedimentatie en kleurafwijkingen door oxidatie worden ineens belangrijk. Dat heeft ook consequenties voor het productieproces, vertelt Cools.
Hersluitbare portieverpakking
Om op de gemakstrend in te spelen worden veel vruchtensappen nu in een hersluitbare portieverpakking verkocht. Daarmee kan de consument drinken waar hij wil en zo veel hij wil. Ook voor gekoelde pakjes zijn volop groeimogelijkheden: een lage ternperatuur verhoogt de versbeleving van de consument.
Achterwaartse integratie
Houdbare sappen bestaan uit vruchtenconcentraten en vruchtenpurees, die vaak in voortraject al herhaaldelijk bij een hoge temperatuur verhit zijn. Friesland Foods probeert steeds meer grip te krijgen op de stroom vanaf de boom, bijvoorbeeld door het aantal verhittingsstappen te minimaliseren, zegt Pauwels. De focus op kwaliteit vertaalt zich volgens Cools in een achterwaartse integratie in de keten. Dat kan bijvoorbeeld door eigen fruitverwerkingsbedrijven in de herkomstlanden van hun grondstoffen, zoals Döhler heeft in India en Turkije, of door bedrijven ter plaatse te helpen met technologische know how.
bron: VMT
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Jongen, jongens, wat staat daar toch allemaal? De Consument, die op zich niet bestaat en alleen uit een stuk hout wordt gebeeldhouwd als een marketier toehoorders en lezers ergens heilig van wil overtuigen, die gedroomde Consument wil weer eens wat.
Berichten uit de vakpers kunnen onthullend en spannend zijn, maar ze zitten soms zo knullig in elkaar dat je nog minder weet na lezing dan daarvoor.
De Consument is bereid te betalen voor verse sappen, zegt ene Kees Cools. Moeten we ons meteen afvragen wat vers sap ook weer is, want Cools is toeleverancier voor sapklutserijen van: vruchtensappenconcentraten, flavours, sweeteners en functionele ingrediënten!
Wat heeft die nou met vers sap te maken in het bericht?
Andere sappoloog aan het woord over De Consument die graag veel geld neerlegt voor vers sap, is maker van LANG HOUDBARE
zuiveldranken, vruchtensappen, fruitdranken en sportdranken.
Leuk detail: lage kerntemperatuur verhoogd de VERSBELEVING van de consument. Daar heb je De Consument weer. En hoe je die beduvelt. Niet met vers spul, maar met de beleving er van.
Vroeger be-leefde men niet maar leefde men gewoon. Nu zit in alle succesvolle producten iets belevenisbevorderends besloten. Ook in slowfood en biologisch. Slowfood zonder te beseffen dat het slowfood is, is gewoon een gekookte aardappel ipv een Langedijker muis.
Literpakken sap gekoeld in de supermarkt zetten voor een hogere prijs is overigens een misdaad.
Een gesprek kort geleden met een soepfabrikant die er eer in stelt echt goeie soep te maken op basis van goed getrokken bouillons:
- mensen willen vers
- dat is toch ook het beste?
- ja, vers wel
- hoezo?
- ze krijgen koelvers. Vers is vers als het uit de pan komt, morgen nog. Overmorgen al niet meer. Koelvers is niet vers
- maar toch wel het beste?
- haha, dat denkt iedereen: eerst komt echt vers, dan diepvries en pas een eind daarna komt koelvers. Maar het klinkt natuurlijk wel 'vers'.
Vers hoeft helemaal niet. Lang niet altijd. Ik moet er niet aan denken dat in mijn blikje een verse sardien zou zitten. Ik vind ze prima, sardines zonder kop en in olie. Dank u, Marokko, voor 49 cent.
Burgers, consumenten, moeten de taal terugpakken van de marketiers. Iets is vers als het vers is.
Het oprekken van het begrip, de taal, een woordje dat iedereen verstaat - vers - is veel erger dan dat we pannekoek met een overbodige derde n moesten schrijven, en niet eens van de marketiers van Koopmans.
Geef mij mijn taal terug, sapzeikerds.
Tsja, alles draait om de suggestie. Afgelopen donderdag nog gezien bij ons op de markt, op de stand van een kaasboer: eieren, 'vers van de boerderij'. Ik ben zo'n naïeve oelewapper die dan gelijk een beeld voor zich krijgt van op het erf lopende kipjes, die netjes hun eitjes hebben gelegd op de daarvoor bestemde plaats. En dan onder de kip vandaan, door de stempelmachine, in doosjes gestopt en aan de aardige kaasboer meegegeven. Druk gedoe, zo bij het krieken van de dag, maar voor je klanten moet je wat over hebben, toch?
Goed, enerzijds naïef wellicht, maar anderzijds met voldoende levenservaring om toch maar even het doosje open te doen en het stempel te bekijken. En ja hoor, kooi-eieren..... Niks loslopende kipjes. Niks vers, want bij zo'n massa-productie pluk je de eieren niet even onder de kip vandaan om ze gelijk mee te geven aan meneer kaasboer.
Is de kaasboer nou schuldig met zijn verkoop-tactiek, of ben ik zelf schuldig? Hij heeft niet dat beeld in mijn hoofd gestopt, dat heb ik zelf gedaan. Met behulp van zijn woorden, oké, maar toch, ik geef er mijn eigen beleving aan. Hoe dan ook heeft hij pech, met zijn mooie woorden. Ik koop lekker geen kaas meer bij hem.