Volgens private label-consultant IPLC reageren Europese retailers 'te agressief' op de opmars van Lidl. IPLC stelde bij een onderzoek in 6 Europese landen vast dat de 'standaardreactie' op de sterke groei van Lidl is hun eigen merk budgetlijnen nóg goedkoper, maar vooral met een (te) lage kwaliteit in de markt te zetten. 'Daar waar Lidl op hetzelfde niveau zit van A-merken zijn de budgetmerken van supermarktketens in veel gevallen van mindere kwaliteit', schrijft De Levensmiddelenkrant.
De valkuil van deze agressieve prijsstrategie is dat het 'prijs- en marge-erosie in de hand werkt'. Daarnaast 'sluimert het gevaar dat de lagere kwaliteit [van de budgetmerken] een negatief effect heeft op de merkkracht van de betreffende supermarktketen'.
Dit artikel afdrukken
De valkuil van deze agressieve prijsstrategie is dat het 'prijs- en marge-erosie in de hand werkt'. Daarnaast 'sluimert het gevaar dat de lagere kwaliteit [van de budgetmerken] een negatief effect heeft op de merkkracht van de betreffende supermarktketen'.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Realiseert u zich wat hier staat? Lidl is ernstig sterk en weet dat het nog sterker wordt omdat de tegenstrategieën door paniek worden bepaald. Opvallend is een andere draad op Foodlog waarin zeer kritische mensen zich regelmatige Lidl-klanten tonen.
Zaterdag voor het eerst, op bezoek elders, in een Lidl gewinkeld (bij mij thuis zit hij op 14 km. afstand en aangezien ik alleen een fiets heb is dat niet bepaald een reeële afstand voor de dagelijkse boodschappen). Ik kon mijn ogen niet geloven; wat een keus en wat een prijs en nu ik er 5 maaltijden van heb gekookt (van alles als ingredient; krakend verse, sappige venkel, paarse aardappeltjes, la ratte aardappeltjes, pastinaak, regenboogwortels, roze uien, zoete aardappel, verse kruiden, turkse yoghurt, bonenkoffie, noem maar op) ben ik helemaal euforisch. Wat een verschil met de kwaliteit van mijn plaatselijke AH. Geweldig! Alles is krakend vers, van perfecte kwaliteit en smaakt verrukkelijk. Dat was haast nog een prettiger verrassing dan de kassabon. Ik had in de winkel uit mijn hoofd de Ah prijzen lopen mee-rekenen die ik thuis betaal, het eindbedrag was minder dan de helft. Denkend dat ik een fout had gemaakt heb ik thuis nogmaals de AH prijzen naast die van de kassabon gelegd. Ik kwam inderdaad uit op 47% van de prijs. Wat mij betreft mag de trend bij alle supermarkten worden dat kwaliteit en prijs van de Lidl geëvenaard worden. En ik klim toch binnenkort maar op de fiets voor een fourageertocht.