Op Foodlog gaat het vaak over 'cross subsidie'. Dat is een onbegrijpelijk woord voor niet-ingewijden voor de manier waarop winkeliers hun geld verdienen. Omdat ze concurreren op bekende merken voor voornamelijk houdbare producten is de de prijs daarvan zover gedaald dat er verlies op wordt geleden. Die wordt teruggehaald op vers, variërend van uien, tomaten en vleeswaar tot kant-en-klare salades. Op de laatste producten zijn de marges torenhoog om de verlieslatende marges op waspoeder (wie koopt dat niet in de aanbieding?), bier en bronwater goed te kunnen maken. Winkeliers in levensmiddelen verdienen hun geld niet per product, zoals bijvoorbeeld iemand die bankstellen of lampen verkoopt, maar op het totaal van je kassabon. Kruideniers verdienen hun geld door je te lokken met lage prijzen en je onderwijl ook dure producten te verkopen. Dat lokken is zo uit de hand gelopen dat slimme consumenten nu overal de veel te goedkope producten kopen en alleen domoren - gelukkig zijn dat er nog veel - de veel te dure ook in hun boodschappenkarretje gooien.

Op basis van informatie van een goed ingewijde supermarktkenner onthulde Dick Veerman van Foodlog ooit in de Rode Hoed dat die handelspraktijk zo uit de hand is gelopen dat een prijsdaling van slechts 10% op vers de grote Nederlandse supers aan de rand van de afgrond zou brengen. De Korte bevestigt nu die stelling en geeft aan dat Lidl de Nederlandse supers én de A-merken kan redden.

Hoe?

Zijn recept is simpel. Lidl is in vers 20% goedkoper én levert minstens zo goede kwaliteit als de in vers veel te dure supers. Dat gaan Albert Heijn, JUMBO, PLUS en de kleinere supers zoals DEKA, DEEN, Linders en Emté niet redden. Er zit maar één ding op: de prijzen van de spullen die Unilever, Heineken, Popla en Spa maken flink te verhogen.
Juicht u al? Of gaat u voortaan toch ook maar het bronwater van Lidl kopen? Het kost daar maar 35 cent. Spa gooide onlangs voor minder de handdoek in de ring. Het bedrijf kan voor een prijs van rond de Euro al niet meer rondkomen bij AH en JUMBO.

Ten aanzien van het verhogen van de prijzen voor A-merken om de strijd via vers niet te verliezen schrijft De Korte: 'Wie durft?'

De redactie van dit blad doet een voorspelling: niemand. Het is zelfmoord. Niets durven ook trouwens. De markt is vastgelopen. Op korte termijn zal de prijsconcurrentie alleen maar toenemen en - na het overblijven van alleen AH en JUMBO als grote formules - ook de laatste kleine maar onderscheiden supers van Nederland laten verdwijnen.

Lidl gaat Nederland veranderen. Let maar op. Vorige week werd het bedrijf al uitgeroepen tot de meest klantgerichte Nederlandse super.

Fotocredits: _4cryingoutloud
Dit artikel afdrukken