In Frankrijk zijn er al 2.874. Hier komen ze langzaam op: pick-up points. Is dat het einde van boodschappen doen zoals we het kenden?
De Franse super E.Leclerc kondigde van de week aan dit jaar nog eens 150 nieuwe pick-up points naast zijn winkels te zullen openen. Het bedrijf wil tussen nu en 2016 doorgroeien naar 800 plekken waar je via Internet je boodschappen bestelt, met de auto langsgaat en je boodschappen niet meer hoeft te doen maar kant-en-klaar in je achterbak gezet krijgt.
Op dit moment heeft het bedrijf 453 'drives', zoals pick-up points in Frankrijk heten. Daarmee genereert het volgens bronnen van RetailDetail een omzet van € 1,5 miljard.
In Nederland breekt het pick-up point inmiddels ook langzaam maar zeker door. AH heeft er 13, veelal op plekken die niet naast de winkel gevestigd zijn. De andere supers volgen.
We willen het eens weten van Foodloglezers:
- maak je er al gebruik van?
- wil je er gebruik van maken?
- wellke voordelen zie je?
- welke nadelen zie je?
Fotocredits: Drive E.Leclerc, vestiging Narbonne, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Op dit moment heeft het bedrijf 453 'drives', zoals pick-up points in Frankrijk heten. Daarmee genereert het volgens bronnen van RetailDetail een omzet van € 1,5 miljard.
In Nederland breekt het pick-up point inmiddels ook langzaam maar zeker door. AH heeft er 13, veelal op plekken die niet naast de winkel gevestigd zijn. De andere supers volgen.
We willen het eens weten van Foodloglezers:
- maak je er al gebruik van?
- wil je er gebruik van maken?
- wellke voordelen zie je?
- welke nadelen zie je?
Fotocredits: Drive E.Leclerc, vestiging Narbonne, Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het lijkt mij ideaal, zodra onze AH dit aanbiedt ga ik er gebruik van maken. Scheelt een hoop gedoe, en nadelen kan ik niet verzinnen.
Zo ging het boodschappen doen bij ons vroeger ook, alleen dan op een briefje. De SRV-wagen kreeg de bestelling de week ervoor mee als hij langskwam, en eventuele addities konden telefonisch nog doorgegeven worden.
Toen de plaatselijke Spar daar lucht van kreeg, belde ze m'n moeder op. Waarom ze niet terugkwam bij hen, want ja, groot gezin, kostgangers, dat was een aardige hap uit de voorheen leuke inkomsten van de supermarkt; de Spar wilde het voor een klein bedragje ook wel komen brengen, net als de SRV-wagen. Aangezien dat uiteindelijk goedkoper was, hebben we de SRV-wagen nooit meer gezien.
In de huidige situatie, ach.. op weg naar werk, een paar kilometer fietsen, kom ik 5 supermarkten tegen, 1 avondwinkel, 1 natuurvoedingswinkel en 3x per week een markt. Het afhaalpunt zal waarschijnlijk verder lopen zijn de de Albert Heijn.
We weten allemaal dat we té weinig bewegen, en dat is meteen ook het grote nadeel van pick-up points. Als ik boodschappen doe bij AH (die hebben we steeds meer in België) ben ik toch een half uurtje aan het wandelen, terwijl ik bij zo'n pick-up point mijn auto niet zou uitkomen. Nu beweeg ik zelf meer dan genoeg, maar er zijn miljoenen mensen voor wie boodschappen doen de enige vorm van beweging is!
Ik maak er geen gebruik van, en ben dit voorlopig ook niet van plan. De reden is dat de supermarkt op loopafstand van mijn huis volgende week verhuist naar zijn nieuwe pand en 2x zo groot wordt. En daar winkelen heeft wel iets gezelligs. We noemen het hier ook wel “De Kakelmarkt”. Dit omdat je er toch altijd wel bekenden tegenkomt voor een praatje. (in de naam zit tevens de naam van de winkelketen verstopt; Dekamarkt)
Als groot voordeel zie ik het gemak, en tijdsbesparing. Een nadeel vindt ik dat ik van te voren moet nadenken wat ik wil gaan eten. Meestal maak ik die keuze pas in de winkel.
Kan voor vele mensen best leuk zijn, niet voor mij. Ik wil zelf de deur uit, auto maakt mijn man gebruik van dus ik zal toch moeten lopen naar het openbaar vervoer. Mijn voordeel van het zelf boodschappen doen is:
-De beweging, ik maak zelfs geen gebruik van liften of roltrappen, op de heenweg, niet nodig, op de terugweg draag ik mijn boodschappenkar gewoon de trap af, ook als die vrij zwaar is, en dan loop ik nog sneller dan menig tiener....
-Ik zie hierdoor mijn ouders 3x per week, want voor de reistijd die ik met het openbaar vervoer maak ben ik net zolang onderweg als dat ik hier in het dorp ga en wat is er nu gezelliger dan samen met anderen boodschappen doen, vooral je ouders, dan dat je alleen moet? Dat kan ik later altijd nog doen
-3e voordeel is dat ik zelf mijn groente, fruit, vlees enz kan uitzoeken, ik weet dan wat ik koop, bij afhalen/bezorgen moet je maar afwachten. Heb je rommel gekregen wat je pas bij thuiskomst ziet dan moet je terug ermee, of weggooien en dat weggooien is weer verspilling.
De nadelen van zo'n pick-up point is dat er dan weer teveel auto's op de weg komen, want ook mensen die niet werken zullen op afstand gaan bestellen en even in de auto stappen om het op te halen.
Je kan je dan ook gaan afvragen of, indien het populairder wordt, de supers nog wel kunnen blijven bestaan. Als er steeds minder mensen naar de winkel komen zullen ze minder winkelruimte nodig gaan hebben. Gevolg kan zijn dat er op diverse plekken winkels sluiten en dat maakt het weer moeilijker voor de mensen die wel zelf naar de winkel willen, die moeten dan weer verder reizen om zelf hun boodschappen te halen, vaak ook weer met de auto.