Ze rolden van verbazing uit hun kassen. Jumbo heeft alleen nog maar duurzaam varkensvlees. Op de foto zie je de speklappen, maar ik garandeer: het hele varkensschap zat onder de duurzame stickers. Klanten gaan voor de gangbare prijs met een duurzaam goed gevoel naar huis. Omfietsen naar AH voor dat 1-sterrenvarken hoeft niet meer. Toch was er geen ster te bekennen. Ja, een inferieur milieukeur - die sticker linksonder op de pakjes met lapjes - dat nauwelijks iets voorstelt.

Hoezo geen waarde zo'n app? Die stickers zijn namelijk nagenoeg complete flauwekul: bijna doodgewoon varkensvlees heet opeens 'duurzaam' en de stickers die het ons moeten doen geloven zitten tot aan het plafond. Zo kan ik het het ook. Zelfs een waardeloze app toont zulke grove nonsens aan.

Kort geleden ontdekten marktonderzoekers dat consumenten alle duurzame stickers wel willen geloven, maar niet weten wat ze voorstellen. De marketeers van Jumbo maken er handig gebruik van. Hun klanten wanen zich de koning te rijk met duurzaam varkensvlees waar ze niet voor hebben hoeven te betalen.
JUMBO maakt een lange neus naar Albert Heijn die er zelf voor betaalt en er zijn klanten voor durft te laten betalen.

Dit artikel afdrukken