imageEen onderzoek in opdracht van Freedom Food lijkt aan te tonen dat Britse consumenten steeds diervriendelijkere aankopen doen. Meer dan de helft van de bevolking koopt tenminste een paar 'higher welfare food products' per week. Dierenwelzijn is inmiddels ook een belangrijk onderdeel van de strategie van supermarkten geworden.

Freedom Food is het het programma voor het welzijn van boerderijdieren van de Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals. Net als de Dierenbescherming doen zij dat ondermeer door labels te plakken. (Misschien is de DB wel door Freedom Food geïnspireerd.)

Als verklaring voor de toename van diervriendelijke boodschappen wordt gegeven dat men diervriendelijkheid is gaan associëren met voedselkwaliteit en -veiligheid. Dit zou mede veroorzaaktzijn door de volkspaniek over dierziektes als de vogelgriep, salmonella en gekke-koeienziekte. Het gaat de consument dus niet in de eerste plaats om de vriendelijkheid naar de dieren, maar om vriendelijkheid naar zichzelf. Andere conclusies van het onderzoek:
– Meer dan de helft van het winkelend publiek heeft geen vertrouwen dat boerderijdieren in goede levensomstandigheden gehouden worden.
– Het winkelend publiek zou graag willen dat de levensomstandigheden van het vee verbeterd worden.

Een link naar het 76 pagina's dikke rapport (pdf) is te vinden op The PigSite.

De vraag is in hoeverre de Nederlandse consument op hetzelfde spoor zit. Stemt men vandaag massaal op de PvdD vanwege de angst voor vogelgriep?

Bronnen: The PigSite, RSPCA
Dit artikel afdrukken