imageCatering wordt door bedrijven nog teveel als kostenpost gezien en te weinig als toegevoegde waarde, om bijvoorbeeld goed personeel te krijgen en te behouden. Dat zegt Paul Wortelboer, sinds oktober 2006 algemeen directeur van cateraar Avenance Nederland.

Avenance Nederland is onderdeel van het Franse Groupe Elior. Met een omzet van circa 100 miljoen euro in 2006 en 2.000 medewerkers verdeeld over 400 restaurants is het de vierde grote contractcateraar in Nederland. Hoewel catering voor Wortelboer de core business blijft wil hij de komende jaren groeien in licht facility management: receptiediensten, schoonmaak, bewaking. Steeds meer opdrachtgevers vragen om een totaalpakket, daar liggen dus kansen, aldus Wortelboer.

Volgens Wortelboer ziet 70% van de bedrijfsrestaurants er niet gezellig uit, omdat werkgevers geneigd zijn de catering vooral als kostenpost te zien. Maar de uitstraling van een restaurant bepaald ook of een werknemer voor een bepaalde werkgever kiest. Een goed restaurant heeft dus een meerwaarde om goed personeel te werven en te houden, meent Wortelboer.

Hij heeft daarbij de verwachte krapte op de arbeidsmarkt op het netvlies. Overigens niet alleen voor zijn opdrachtgevers, ook de catering zal de komende jaren vooral te maken krijgen met de vraag of ze wel voldoende goede arbeidskrachten kunnen werven, stelt Wortelboer.

bron: Catering
Dit artikel afdrukken