Het thuisverbruik van biologische voedingsproducten kende in 2005 een omzetstijging van 2,1%. Deze omzetgroei is te danken aan een groeiend aantal kopers en enkele sterk groeiende plantaardige segmenten zoals brood, deegwaren en ontbijtgranen. 70% van de Belgische bevolking kocht in 2005 wel eens een bioproduct. In 2004 was dit 69%.
Het totale marktaandeel van de biologische voeding bedroeg vorig jaar 1,4%, goed voor een omzet van 201 miljoen euro. Biogroenten blijven met een aandeel van 21% veruit de belangrijkste categorie binnen de totale biologische voedingskorf. Het belang van biologisch vlees en gevogelte neemt verder af. Deze producten scoorden in 2001 en 2002 goed dankzij de verschillende voedselcrisissen, maar intussen is het vertrouwen van de consument opnieuw hersteld en neemt dit effect af. Biologische vleeswaren daarentegen deden het in 2005 wel goed en zagen hun aandeel groeien van 3,6 naar 4%.
Deze bevindingen blijken uit onderzoek dat GfK Panel Services Benelux uitvoerde in opdracht van VLAM.

Meer interesse voor brood en verwerkte bioproducten
De totale omzet van biologische versproducten voor het thuisverbruik bedroeg in 2005 201 miljoen euro. De bio-omzet groeide vorig jaar met 2,1% terwijl de totale voedingsomzet (inclusief andere dagelijkse producten) slechts met 0,5% toenam. De bestedingen aan bioproducten per kopend gezin bleven vorig jaar stabiel op 65 euro maar het aantal kopende gezinnen steeg wel van 69% naar 70%. Biogroenten behouden met 21% het grootste marktaandeel binnen de biokorf, gevolgd door vlees en brood met elk 14%. Fruit komt met 12% op de vierde plaats.
Vooral de marktaandelen van brood en 'overige bioproducten' waaronder de meer verwerkte bioproducten (o.a. deegwaren, koekjes, ontbijtgranen…) stegen vorig jaar sterk. Biobrood is een sterke groeier en zag zijn aandeel jaarlijks toenemen van 7% in 2000 naar bijna 14% in 2005. De groei van biobrood is toe te schrijven aan een combinatie van meer kopers en een hogere besteding per kopend gezin. Vorig jaar kocht 15% van de Belgische gezinnen wel eens biobrood en een kopend gezin besteedde er gemiddeld 41 euro aan.
In de categorie van 'overige bioproducten' kenden de nicheproducten zoals rijst, deegwaren, koekjes, bloem, confituur en natuurlijke fruitsappen vorig jaar de grootste groeicijfers. Binnen zuivel waren yoghurt en kaas de groeiers maar bleef het verbruik van bioconsumptiemelk stabiel.

Marktaandeel bio varieert sterk van product tot product
De biologische versproducten (exclusief droogwaren) haalden in 2005, net zoals in 2004, een marktaandeel van 1,5% binnen de totale gezinsbestedingen aan voedingsproducten.
Het marktaandeel van bio verschilt wel sterk van product tot product. De producten met het hoogste bio-aandeel zijn eieren (8,3%), groenten (3,4%) en brood (2,4%). De dierlijke producten o.a. vlees, gevogelte en zuivel hebben een dalend bio-aandeel van rond de 1%. Vleeswaren sluit de rij met 0,5% maar ging in 2005 wel met 0,1 procentpunt vooruit.

Biokoper is iets ouder en grijpt vooral naar bio-groenten
70% van de Belgische gezinnen kocht in 2005 minstens 1 keer een biologisch versproduct. Een biokoper is een intensieve koper en besteedt gemiddeld 4 à 5% meer aan algemene voeding in vergelijking met de gemiddelde Belg. Meestal gaat het hier om welgestelde gezinnen met kinderen en welgestelde gepensioneerden. Relatief gezien ligt het marktaandeel van bio het hoogst bij oudere alleenstaanden en welgestelde gepensioneerden.
De welgestelde huishoudens met kinderen bieden een enorm potentieel voor bio. Zij zijn immers verantwoordelijk voor 28% van de totale versomzet maar betekenen slechts 22% van de totale bio-omzet.
Per segment ligt de koperspenetratie het hoogst voor biologische groenten (35%) en biologische zuivel (29%).

Bioconsument vindt weg naar hoeve en markt terug
De stijging van het aandeel van de supermarkten in de verkoop van biologische versproducten werd in 2005 afgeremd doordat de bioconsument de weg naar de hoeve en de markt teruggevonden heeft. De supermarkten behouden wel het grootste marktaandeel. 60% van de omzet aan biologische voeding wordt via dat kanaal gerealiseerd. Toch blijft het aandeel van de supermarkten aanzienlijk lager voor biologische producten in vergelijking met de totale markt van voeding en dagelijkse producten waar de supermarkt (inclusief hard discount) uitkomt op 85%.

Bio, mijn natuur
Samen met BioForum en de ganse sector lanceert VLAM vanaf midden mei een biocampagne onder de noemer 'Bio, mijn natuur'. Het hoogtepunt is de bioweek van 3 tot 11 juni.
In deze mediacampagne voert VLAM bekende en minder bekende Vlamingen op die uitzonderlijk presteren en bekennen dat zij 'straf spul' gebruiken. Dat 'straf spul ' is natuurlijk biovoeding. De biosector speelt hierin de intrinsieke waarden van bio uit om de vraag naar bio te blijven stimuleren. VLAM benadrukt in deze nieuwe campagne vooral dat bio de echte smaak aan voeding teruggeeft en kwaliteit in je leven brengt.
Zowel tv als magazines zullen ingezet worden om een breed publiek van de troeven van bio te overtuigen.

Bron:bioforum vlaanderen

Dit artikel afdrukken