Al sinds juli 2020 zijn bij een 25-tal Albert Heijnwinkels rundvleesproducten van Nederlandse melkkoeien te koop. Eind dit jaar moet dat bij 250 filialen het geval zijn en volgend jaar wordt het uitgebreid naar alle meer dan 1.000 Albert Heijn-winkels. Daarnaast werkt Albert Heijn er vanaf 2022 naar toe dat 90% van alle Albert Heijn-rundvleesproducten van Nederlandse koeien afkomstig is, bij voorkeur van koeien met weidegang, In eerste instantie gaat Albert Heijn de Nederlandse melkkoeien uit zijn Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma als 'koeien met een dubbel doel' gebruiken. Omdat er daar niet genoeg van zijn, zal ook ander Nederlands melkkoeienvlees uit de markt gehaald worden, vertelt AH-woordvoerder Pauline van den Brandhof.

In het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma leveren 450 boeren hun melk aan Albert Heijn. De supermarktketen stelt daarvoor extra eisen op het gebied van dierenwelzijn, natuur en biodiversiteit. De boeren krijgen een meerprijs van 5 cent voor hun melk. Nu breidt Albert Heijn het Beter voor-programma, dat ook al bestaat voor telers van groente en varkenshouders, ook uit naar rundvlees.

Melk maakt vlees duurzamer
Het is een logische stap. AH wil zijn klimaatvoetafdruk verminderen. Daarom gaat het nu het vlees van koeien die zijn melk leveren, ook als vlees verkopen. Vlees van Hollandse melkkoeien heeft een flink lagere klimaatimpact dan vlees van vleesrunderen, zoals Ierse en Zuid-Amerikaanse. Dat komt omdat een groot deel van de CO2-uitstoot kan worden toegerekend aan de melk die de koe heeft gegeven.

Bovendien krijgen de koeien van de Beter voor-boeren voer uit hun regio, zodat de CO2-footprint van transport zo laag mogelijk is. Voor de boer is het dubbeldoel-model aanlokkelijk omdat hij behalve voor de melk óók voor zijn oude melkkoeien een meerprijs krijgt, en er sprake is van lange termijnafspraken.

Naast de Beter voor-koe gaat AH ook melkkoeien met weidegang inkopen om daar vleesproducten zoals hamburgers, slavinken en chipolataworstjes van te maken. Dergelijke koeien hoeven niet eerst luxe te worden afgemest
De Beter voor-koe gaat nadat zij 'uitgemolken' is met pensioen, vertelt Van den Brandhof. Na haar melkcarrière, gaat ze naar een andere boerderij waar ze nog even kan grazen, rusten en herkauwen. Ze krijgt uitgebalanceerd voer van gras, mais en aardappelschillen, aldus Albert Heijn in een persbericht. "Er hangen grote massageborstels waar ze fijn tegenaan kunnen schuren. Dus ook op het gebied van dierenwelzijn is de koe met een dubbel doel goed af."

Naast de Beter voor-koe gaat AH ook melkkoeien met weidegang inkopen om daar vleesproducten zoals hamburgers, slavinken en chipolataworstjes van te maken. Dergelijke koeien hoeven niet eerst luxe te worden afgemest. Wel wil AH dat de dieren van Nederlandse bodem zijn en een zo goed mogelijk leven hebben gehad. De Zaanse super moet die stap zetten omdat de vraag naar vlees vele malen groter is dan het bedrijf kan leveren vanuit de Beter voor-veestapel. Voor de vleesproducten zullen die weidegangkoeien en eventuele aanvulling met Nederlands melkvee het streefgetal van 90% Nederlands rundvlees in de AH-winkels mogelijk maken.

Kiers versus Boer
Als je een koe rechtstreeks vanuit de melkstal naar het slachthuis stuurt, vertelde onlangs runderafmester Edwin Heijdra in een leerzame draad over de weiderunderen op Foodlog, is het vlees niet zo lekker. Die mening deelt de bekende slager Gertjan Kiers. Dat maakte hij duidelijk tijdens de Stoofathon die de Ierse foodpromotie-organisatie Bord Bia vorige week organiseerde. "Melkkoeien zijn niet lekker", zegt Kiers. Tijdens die Stoofathon ontwikkelden en maakten de deelnemers (onder wie ondergetekende) nieuwe stoofrecepten op basis van Iers rundvlees.

De meeste kilo's vlees van Beter voor-melkkoeien gaan in de rundvleesproducten van Albert Heijn, zoals gehakt, Duitse biefstuk en tartaartjes. Dat is duur, omdat afmesten extra kosten met zich meebrengt. Dat doet AH om ook luxe vlees zoals kogelbiefstuk en entrecôte van hoge, afgemeste kwaliteit uit Nederland te kunnen bieden. Omdat er echter onvoldoende
Op = op en niemand hoeft meer te zeuren over vleestaksen om het koopgedrag in toom te houden
Nederlandse melkkoeien zijn om in de vraag naar de luxe delen van het rund te voorzien, houdt Albert Heijn als vanouds ook luxe vlees onder de labels Excellent (uit Zuid-Amerika) en Greenfields (uit Ierland) in de schappen. Daarnaast kun je nu dus bij Albert Heijn op zoek naar de entrecôtes, kogelbiefstukken en rib eyes van extra lekker oud vrouwelijk Hollands vlees dat meestermester Edwin Heijdra speciaal afmest voor Albert Heijn. Anders dan slager Kiers zweert bijvoorbeeld driesterren kok Jonnie Boer bij rijpe vrouwelijke Hollandse koeien die eerst melk hebben gegeven.

Op=op
Albert Heijn vervolmaakt met deze stap zijn vorig jaar begonnen strategie om Nederlands rundvlees te leveren. Ook Jumbo zette vorige maand zijn eerste stappen op hetzelfde pad. Als Hollands rundvlees met een dubbel doel een trend in de gehele markt wordt, zal al snel blijken dat er te weinig melkkoeien zijn. De dieren geven voldoende melk om bijna 5 Nederlanden van zuivel te voorzien, maar leveren ook bij vleesmindering onvoldoende vlees om aan de vraag naar rundvlees op de thuismarkt te kunnen voldoen. Het zou een idee kunnen zijn om het aanbod te beperken tot de beschikbare volumes als ook de klant het wil doen met de kilo's die duurzaam uit eigen land beschikbaar zijn. Op = op en niemand hoeft meer te zeuren over vleestaksen om het koopgedrag in toom te houden.

Stoofathon 14 oktober Bord Bia
vlnr Cécile, Laura, chef Erik en Mariëlle met het eindresultaat
Dit artikel afdrukken