De andere grote supermarkten in Nederland (Jumbo, Lidl en Aldi) betrekken hun duurzamere melk van coöperatie FrieslandCampina die recent tientallen boeren uit zijn duurzame PlanetProof-programma moest ontslaan; hun extra investeringen blijven onbetaald achter omdat de PlanetProof-premie van 2 cent op een liter melk vervalt. AH laat het aantal boeren dat aan het programma meedoen juist met 50% stijgen en garandeert van meet af aan een meerprijs van eerst 3 en later 5 cent per liter.

Albert Heijn breidt het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma uit tot zijn budget-huismerk Zaanse Hoeve. In samenwerking met de Friese zuivelverwerker A-Ware trekt Albert Heijn daarom 150 nieuwe melkveehouders aan, bovenop de 300 melkveehouders die al produceren voor de zuivel van het AH huismerk. De extra melk die dit oplevert, gaat Albert Heijn verwerken tot de dagverse Hollandse eet- en drinkzuivel en kaas die verkocht worden onder het huismerk Zaanse Hoeve.

De nieuwe deelnemers aan het programma moeten een aantal stappen zetten. Tijdens de overgangsperiode van hun bestaande manier van boeren naar de eisen die 'Beter voor ...' stelt, krijgen de boeren per direct 3 cent per liter melk uitbetaald boven de prijs van weidemelk die A-ware betaalt. Bij de volgende stap, als ze volledig voldoen aan het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma, krijgen de boeren 5 cent extra per liter. De contracten in het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma zijn voor "onbepaalde termijn". Daarmee bedoelt AH niet dat ze per direct opzegbaar zijn, maar juist het omgekeerde: boer en AH verbinden zich voor de toekomst volledig aan elkaar om samen verder te komen in onderscheid om daarmee een gezonde winst te maken.

Albert Heijn stelt extra eisen aan de hoeveelheid grasland per koe en hun voer. Per hectare grasland mag de boer maximaal 2,5 koeien houden en hij moet zijn dieren hoofdzakelijk voeren met gras. In de stal moet iedere koe op een zacht ligbed kunnen gaan liggen en moet de koe onder een massageborstel in de extra ruime stal kunnen gaan staan. De boeren moeten extra aandacht besteden aan de gezondheid en het welzijn van kalveren en de biodiversiteit op hun land verhogen door percelen in te zaaien met kruiden en grasklaver en insectenhotels neer te zetten.

Directeur Robert van Ballegooijen van Royal A-ware is lovend over het Beter voor programma. Hij noemt het "mooi om te zien" dat AH nu ook zijn instaphuismerk Beter Voor Koe, Natuur & Boer maakt. Dat is wat hem betreft "opnieuw een grote stap" in de verduurzaming van het kaas- en zuivelschap. Verder zegt hij blij te zijn dat Albert Heijn het verdienmodel van de melkveehouder net zo'n belangrijke rol toekent als het voldoen aan hogere eisen.

Een Groningse melkveehouder uit de groep van 300 boeren die al enkele jaren meedraaien in het 'Beter voor ...' melkconcept appte ons vanmorgen spontaan "best tevreden" te zijn met zijn inkomsten uit het concept. AH biedt 150 nieuwe melkveehouders die kans nu ook.
Dit artikel afdrukken