"Wij gaan door waar PlanetProof stopt". Dat hoorden we in 2018 uit de mond van Saïd Belhassan, die toen verantwoordelijk was voor de inkoop van groenten en fruit voor de Zaanse grutter. Nog voor PlanetProof in zuivel stapte, sloot AH in 2017 een overeenkomst met de private zuivelaar A-ware om onderscheidende melk te kunnen bieden.

Dat resulteerde in 'Beter voor Koe, Natuur en Boer'-melk die inmiddels alweer 2 jaar in de schappen te vinden is. Maar die melk is zijn onderscheid inmiddels alweer kwijt door de introductie van de PlanetProof-melk van FrieslandCampina die de andere supers een stap vooruit hielp. De FrieslandCampina-melk met het keurmerk van PlanetProof is inmiddels te vinden in vele supermarkten, van prijsvechter Aldi tot assortimentssuper Jumbo en up-market super PLUS.

Daarom moet Albert Heijn er weer overheen. Het bedrijf stelt een hele reeks extra eisen aan de blauwe boeren - zoals AH ze noemt - die voor Zaandam melken om hun melk door A-ware te laten verwerken voor de klanten van de kleine 1.000 Albert Heijn-winkels in ons land. Daar krijgen ze vanaf augustus dan wel 5 cent in plaats van de huidige 3 cent extra voor ten opzichte van de handelsprijs voor de boer van weidemelk.

De boeren mogen niet meer ploegen (dat is beter voor de bodem en beperkt de CO2-uitstoot); daarmee is blijvend grasland een harde eis. Bovenop de bestaande eisen voor kruiden en klaver komt 10% extensief beheerd kruidenrijk grasland. Tussen april en juni mag niet gemaaid of bemest worden. Ook jongvee moet verplicht de weide in en moet op het eigen bedrijf of binnen een straal van 25 kilometer van de boerderij worden opgefokt. De boeren mogen geen kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen gebruiken. Ook verplicht: alleen groene stroom. De kalversterfte mag per boer niet hoger liggen dan het Nederlandse gemiddelde.

Wordt de melk er lekkerder van? Nee, wel duurzamer en duurder. Of de in de toekomst als gevolg van de coronacrisis vermoedelijk minder koopkrachtige consument dat er voor over heeft, gaat de toekomst AH en de markt leren. In 2018 sprak Foodlog met de boeren van Albert Heijn, die er toen alle vertrouwen in hadden. Nu de markt verandert, kan straks gaan blijken dat FrieslandCampina door achter te blijven toch beter zit.

Dit artikel afdrukken