Vandaag, 16 april 2024, publiceert Albert Heijn zijn duurzaamheidsambities in zijn jaarlijkse verslag. Daarin staat de zin: "We willen een betekenisvolle bijdrage leveren aan een gezonde, sociale en duurzame samenleving." Gisteren kreeg de pers alvast een inkijkje in wat dat betekent.

Het blijft niet bij ambities: de eerste innovatieve producten liggen al in de winkels. De AH Allesreiniger spuitfles zonder spraykop is al te koop. Onhandig? Nee hoor, je bewaart gewoon de kop van je lege fles en schroeft die zelf weer even op je nieuwe. Zo bespaar je toch weer mooi 26% plastic én maar liefst €0,50 per aankoop. Slim in alle opzichten dus.

Toiletpapierhulzen hoef je minder vaak bij het oud papier te gooien als je AH eigenmerk-rollen koopt. Vanaf vandaag heeft elke rol 50% meer vellen per rol. Met deze ‘maxirollen’ wordt 102.000 kg aan verpakkingsmateriaal bespaard.

Naast verpakkingsmateriaalinnovaties staat klimaatbewust koken met oog voor de CO2-uitstoot hoog in het vaandel van Albert Heijn. Om mee te bewegen met de eiwittransitie, introduceerde Albert Heijn afgelopen jaar het plantaardige eigenmerk-assortiment AH Terra, dat inmiddels 250 artikelen omvat. Waar Terra enerzijds een scala aan vleesvervangers biedt, valt anderzijds meer dan de helft van de producten niet in de Schijf van Vijf, ontdekte de Volkskrant. Als vleesvervangers weinig eiwit bevatten, zoals Terra’s plantaardige ‘kaas’ of de bietstuk, benaderen ze niet de voedingswaarde van vlees en kunnen mensen die uitsluitend vervangers eten te weinig gezonde voedingsstoffen binnenkrijgen.

Rund-kip naast vegan
Naast plantaardige Terra-producten is er daarom vanaf deze week ook plaats voor nieuwe hybride producten. Dit keer gaat het niet om half-vega half-vlees, maar om half-rund half-kip. Volgens Albert Heijn hebben de runder-kip-producten minimaal 37% minder uitstoot per kg product dan de reguliere rundervarianten "Deze combinatie van rund en kip is een logische stap voor ons," aldus Constantijn Ninck Blok, directeur merchandising & formats bij Albert Heijn. "We wisten al dat kip een lagere CO2-uitstoot heeft dan rund, dus waarom niet profiteren van deze synergie?" Anita Scholte op Reimer, directeur duurzaamheid & kwaliteit bij Albert Heijn, voegt hieraan toe: "Hoewel het beter is voor het milieu om geen vlees te consumeren, biedt dit hybride product een aantrekkelijk alternatief voor wie toch vlees wil eten." Daarnaast brengt Albert Heijn rundergehakt op de markt verrijkt met 'rundereiwit': een innovatieve manier om restproducten van de slacht te hergebruiken voor voedzame, eiwitrijke voeding.

Primeur
Vanaf vandaag is het duurzaamheidsverslag voor iedereen in te zien. Albert Heijn steekt zijn concurrenten en menig A-merk de loef af met een primeur en schrijft: "Albert Heijn start vandaag met het vermelden van informatie over de CO2-uitstoot of de inschatting van deze uitstoot op eigenmerk-producten en recepten. Daarmee is het de eerste supermarkt in Nederland die dit doet. Albert Heijn maakt het op deze manier makkelijker om te begrijpen wat het effect is van verschillende soorten eten en drinken op het klimaat."
Dit artikel afdrukken