In de Vlaamse Bonusfolder staat deze week naast de 1+1 gratis-gehakt-aanbieding ook het vegetarisch alternatief. Het is de aftrap voor het initiatief 'flexi-Vlaanderen', waarmee Albert Heijn het flexitarisme van de Belgen wil ondersteunen. In Nederland is volgens het Voedingscentrum 55% van de consumenten al flexitariër - drie of meer keer per week geen vlees eten - maar in België ligt dat anders. "Twee procent van de Belgen is echt vegetarisch en een grote groep wil bewust minder vlees eten, maar mensen lopen vaak steeds hetzelfde rondje in de winkel", zegt Roemer Warners, categoriemanager vers voor Albert Heijn België.

Om hen te helpen legt flexi-Vlaanderen de nadruk op vleesvervangers. Dat is de gemakkelijkste manier om vlees te minderen: de thuiskok maakt het vertrouwde gerecht maar vervangt het dierlijke eiwit door een vegetarisch alternatief. In het bestaande vleesaanbod wordt niet gesneden. "Het is niet onze bedoeling vegetariërs van hen te maken",
zegt Luc De Baets, ceo van Albert Heijn België. Ook wil de keten niet belerend overkomen. Door te 'nudgen' wil de supermarktketen consumenten erop attent maken dat gezond eten eenvoudig kan. Daarom zullen de vleesvervangers en vegetarische gerechten steeds vaker uit het speciale schap gehaald worden en naast de 'gewone' een plekje krijgen.

Meer dan de helft van de Belgen komt bij Albert Heijn over de vloer en 800.000 mensen krijgen de folder. Naar eigen zeggen heeft Albert Heijn vandaag al het grootste assortiment vleesvervangers in België. Dat bereik wil de super gebruiken om “iets goeds te doen", in dit geval "de consument te sensibiliseren over gezond eten en leven”, vertelt De Baets.

In Nederland zijn er geen vergelijkbare plannen. Enerzijds steekt de Belgische vleesmarkt anders in elkaar - in Nederland zijn vleesvervangers al veel meer ingeburgerd -, anderzijds biedt de kleinere schaal van België voordelen. "We merken dat we met ons Belgisch team soms voorlopers zijn. Het is soms makkelijker om hier iets nieuws te proberen dan daar waar we 900 winkels hebben. Wie weet krijgt het dus navolging”, vertelt Warners. Op dit moment heeft de AH 37 vestigingen in België.
Dit artikel afdrukken