Kort 27 jan in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook, net zoals op Facebook, nu ook op Foodlog reageerders met een account oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van. Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Sensible dog', DncnH

Wegens technische redenen heeft het Europese Patentenbureau (EPO) een patent van Monsanto op virusresistente meloenen (EP1962578) ingetrokken. Dat meldt Nieuwe oogst. Monsanto blijkt een eigenschap te hebben geclaimd die is ontstaan uit een conventionele kruising tussen meloenvariëteiten. De resistentie is ook vastgesteld in Indiase meloenen.

Vanwege overtreding van de Europese wet - die octrooien op biologische processen niet toestaat - organiseerde de internationale coalitie 'No Patents on Seeds!' een protest. De Indiase overheid ondersteunde het protest van de actiegroep. In een brief aan het octrooibureau veroordeelden de Indiase autoriteiten het patent als een vorm van biopiraterij, die zowel de Indiase wet als internationale verdragen zou overtreden. De Indiase overheid riep op tot intrekken van het patent.

Hierop trok het EPO 'wegens technische redenen' het patent in.

Na de hete zomer van 2015, laait de in de herfst geluwde woede onder de Franse boeren weer op. Ze kunnen de slechte prijzen die ze voor hun producten krijgen, niet verkroppen. Het ‘collectief tegen fiscale dumping in de Europese landbouw’ vindt het oneerlijk dat Duitse varkenshouders belastingvoordelen genieten. Daarom dienden de Franse varkenshouders achter dit initiatief bij de Europese Commissie een klacht in tegen de Duitse staat vanwege de BTW vrijstelling van Duitse boeren. Dat meldt Vilt.

“Ons onderzoek bracht aan het licht dat de Duitse varkenssector de jongste vijf jaar een belastingvoordeel van 250 miljoen euro genoot”, vertellen vertegenwoordigers van de Bretoense veehouders. De vrijstelling van BTW zou de dumping van Duits varkensvlees op de Franse markt financieren. Zo kunnen de Duitse boeren hun marktaandeel en dominante positie op de Europese markt voor varkensvlees op een oneigenlijke manier vergroten, vinden de Fransen.

Sydney Vollmer schrijft en blogt over digitale technologie. Bedrijven die daar succesvol gebruik van maken moeten dat menselijk doen, vindt hij. Daarom leerde hij HelloFresh een lesje. Hij vond bij herhaling beschimmelde producten in de HelloFresh-box. Hij probeerde zich uit te schrijven om van zijn abonnement af te komen. Dat gaat uiterst moeizaam, via heel veel schermen zodat je het als klant opgeeft, vindt Vollmer. Maar het ergste kwam daarna: HelloFresh bleef bellen om hem terug te krijgen als klant. Vollmers verhaal is hier te lezen. Het is in het Engels geschreven en internationaal inmiddels bijna 300.000 keer gedeeld op sociale media.

De Tijd meldt dat Maartje Frederiks van HelloFresh Vollmer heeft uitgenodigd om 'mee te denken' over 'de klantervaring' die HelloFresh zijn klanten biedt. "Een opmerkelijke démarche die veel bedrijven met argusogen zullen volgen", volgens het Belgische zakenblad, omdat bedrijven er kwetsbaar door zouden kunnen worden.

Vollmer reageert als een professionele consultant op het gebied van e-commerce: "Ik gun iedere ondernemer zijn winst, maar de HelloFresh (Rocket Internet) aanpak gaat veel en veel te ver. Het is in mijn ogen exemplarisch voor veel van wat er vandaag de dag mis gaat met consumentendata /CRM én CSR van web-first ondernemingen. Winstmaximalisatie ten koste van de menselijke maat." Als hij besluit voor een kop koffie langs te gaan - 'je mag me mailen', laat Vollmer aan Frederiks weten - dan heeft ze haar eerste gratis advies binnen en keert ze de kritiek. Misschien zijn bedrijven die met argusorgen naar zo'n uitnodiging kijken wel nog verder van de wensen van mensen verwijderd dan HelloFresh.

Consumenten kiezen minder vaak voor het huismerk van een supermarkt. Waren in 2014 nog 27,2%van alle aankopen een huismerk, in 2015 is dit percentage gedaald tot 26,9%. Dat schrijft de Levensmiddelenkrant naar aanleiding van cijfers van onderzoeksbureau IRI. Het marktaandeel is het laagste in vier jaar tijd.

IRI meldt ook dat consumenten meer geld uitgegeven aan merkproducten en aanbiedingen. In 2015 kwam 19,8% van de omzet uit aanbiedingen, tegenover 19,3% een jaar eerder. Dit zou de daling van de huismerkverkoop kunnen verklaren. Afgelopen oktober voorspelde de Rabobank juist nog een stevige toename van de verkopen van huismerken. Volgens de Rabobank zijn huismerken op dit moment goed voor 40% van de supermarktomzet in Nederland en groeit dit de komende 10 jaar door naar 50%. Dat is veel hoger dan het cijfer dat de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) meldt. Het verschil ontstaat omdat Rabobank de omzet van Aldi en Lidl als huismerkomzet telt, meldt Distrifood.

De door IRI gesignaleerde teruggang van het huismerk lijkt de trend naar het wegvallende 'midden' van de markt te bevestigen.

De totaalomzet van de Nederlandse supermarkten in 2015 bedroeg volgens IRI 35,9 miljard euro, een 4,6% stijging ten opzichte van 2014. Jumbo en Albert Heijn vergrootten hun marktaandeel in 2015 het sterkst. Jumbo groeide van 14% naar 17,4% en Albert Heijn van 34,4% naar 35,1%. Plus maakte een opvallendere groei door. Het bedrijf groeide nagenoeg zonder nieuwe winkels van 6% naar 6,2%.

De Commissie Wetenschappelijke Integriteit van de Wageningen Universiteit stelt dat de handelwijze van twee onderzoekers van de Wageningen Universiteit op onderdelen van een rapport over de kosten van het statiegeldsysteem onvoldoende zorgvuldig was. Tot twee keer toe vond er geen wetenschappelijke toetsing plaats. Daarnaast zijn de twee overhaast te werk gegaan vanwege politieke belangen. Dat schrijft Trouw vandaag.

De onderzoekscommissie van de universiteit noemt het slordig dat de onderzoekers niet gemeld hebben dat het bedrijfsleven de financier was van het statiegeldrapport. Die nalatigheid is volgens de commissie in strijd met de Gedragscode Wetenschapsbeoefening. Tot slot oordeelt de commissie dat de Wageningse rapportage nooit gebruikt had mogen worden in een debat over het afschaffen of handhaven van statiegeld. Al met al spreekt de commissie van een "onvoldoende zorgvuldige wetenschapsbeoefening".

Op basis van het onderzoek oordeelde toenmalig staatssecretaris Atsma in 2012 dat het statiegeldsysteem voor kunststof drankflessen "peper- en peperduur was." Het rapport legde de basis voor een fel en langdurig debat over de afschaffing van het statiegeld - dit gebeurde uiteindelijk niet door de val van het kabinet Rutte I. Voorstanders van statiegeld wezen destijds direct op onzorgvuldigheden in de berekeningen van het Wageningse onderzoek en het ontbreken van bronnen. Het recyclingsbedrijf Tomra liet vorig jaar de sommetjes opnieuw maken en kwam tot hele andere getallen. Hierop diende Tomra-directeur René Hissink een formele klacht in bij de Commissie wetenschappelijke integriteit van Wageningen UR.

Trouw ziet in de affaire een voorbeeld van de tekortkomingen van de veelgeroemde Nederlandse 'Gouden Driehoek' en schrijft: "De top van de Wageningen Universiteit heeft altijd hoog opgegeven over wat zij 'De Gouden Driehoek' noemt: de samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen. Uit een reconstructie van Trouw blijkt dat deze samenwerking in het statiegelddossier wel erg ver ging."
Via Blendle is de reconstructie van de mails door Trouw te lezen: Hoe de lobby aanschuift.

Negatieve of waarschuwende boodschappen, zoals 'alle suikerhoudende snacks zijn slecht', blijken averechts uit te pakken voor mensen die op dieet zijn. Bovendien blijken diëters na het onder ogen krijgen van een negatief verwoorde boodschap meer koekjes te eten dan mensen die niet aan de lijn doen. Dat blijkt uit onderzoek door de Arizona State University.

De wetenschappers deden 3 experimenten naar het effect van eenzijdig negatieve berichtgeving over voedsel. In de eerste studie lazen 380 proefpersonen een positieve, negatieve of neutrale tekst over toetjes. De diëters onder de proefpersonen die de negatieve boodschap zagen, hadden daarna positievere gedachten over ongezond voedsel - de waarschuwing leek ongezond eten extra verleidelijk te maken. Bij deelnemers die niet op dieet waren, was dit effect niet merkbaar. Ook bleken de gedachten van beide groepen ten aanzien van gezond eten of onderwerpen die niet met eten te maken niet te veranderen.

In de tweede studie kregen deelnemers eerst een eenzijdige positieve of negatieve boodschap voorgelegd over suikerhoudende snacks. Daarna keken ze een korte video waarbij ze chocoladekoekjes voorgezet kregen. Diëters die eerst een negatief bericht lazen, aten 39% meer koekjes dan diëters die eerst een positief bericht lazen. De teneur van de boodschap bleek voor proefpersonen die niet aan de lijn deden geen verschil te maken in de hoeveelheid koekjes die zij aten.

Het laatste experiment toetste of berichten met zowel positieve als negatieve informatie dit averechtse effect kunnen verminderen. Lijnende proefpersonen die een negatieve boodschap voorgelegd hadden gekregen, bleken 30% meer ongezonde snacks te kiezen dan diëters die een positieve boodschap zagen. De lijners die een boodschap met tweezijdige informatie hadden gekregen, bleken 47% minder ongezonde snacks te kiezen dan de diëters die de negatieve boodschap zagen.

Onderzoeker Naomi Mandel waarschuwt voor het gebruikt van negatieve waarschuwingen door bijvoorbeeld overheidsinstanties in een poging obesitas te verminderen. “Ons werk laat zien dat negatieve berichten over ongezonde voeding averechts zullen werken voor lijners. Als je wilt veranderen wat zij eten, is een evenwichtigere boodschap met zowel positieve als negatieve informatie de beste manier”.

De 46-jarige fotograaf Kevin Abosch is bekend van zijn portretfoto's van beroemdheden tegen een zwarte achtergrond. Voor een foto van Abosch hebben verzamelaars en kunstkenners gemiddeld zo'n €250.000 over.

Ditmaal verkocht hij een foto aan een Europese zakenman waar geen mens, maar een Ierse aardappel op staat.

De verkoop kwam tot stand onder het genot van een aantal glazen wijn, zegt Abosch in De Standaard. "Na twee glazen wijn zei hij dat hij de foto mooi vond. Twee glazen later had hij beslist dat hij hem wilde kopen. Twee weken later hebben we de prijs dan bepaald. Zoveel geld heb ik nog nooit voor een foto gekregen." De koper blijft anoniem.

Deze week ging het internationale samenwerkingsproject ‘Meer natuur voor pittig fruit’ officieel van start. Zeven partners uit België en Nederland slaan de handen ineen met fruittelers en gemeenten om de 'bestuivingscrisis' in de belangrijkste fruitregio's rond de Belgisch-Nederlandse grens aan te pakken.

Het Europese Interreg-programma ondersteunt de samenwerking met bijna € 650.000. Dat zegt niet alleen veel over de omvang van het project, maar ook over de ernst van het onderliggende probleem. Door de achteruitgang van de bijenpopulatie komt de bestuiving van fruitbomen in het gedrang.

Aan de hand van een ecologisch model wordt de nieuwste Vlaamse en Nederlandse kennis verzameld. Hieruit moeten maatregelen komen die het de bijen naar het zin maken en de bijensterfte tegengaan. Het gaat niet alleen om de boomgaarden, maar ook om de landschappen eromheen. “Als wij oog hebben voor de natuur, dan kan de natuur zijn werk doen”. Met die woorden maken gedeputeerden Monique Swinnen en Mark Florquin duidelijk waar het project om draait, bericht Vilt.

Voor het eerst spenderen Britse kinderen meer tijd op het internet dan voor de televisie. Gemiddeld zitten 5 tot 15-jarigen 3 uur per dag op internet en kijken ze 2,1 uur televisie. Dat blijkt uit nieuw onderzoek naar de mediagewoonten van kinderen onder de 16, meldt The Guardian.

In 2000-2001 keken kinderen gemiddeld nog zo'n 3 uur televisie per dag. De afgelopen jaren nam de duur van het televisiekijken gestaag af naar 2,3 uur in 2014 en 2,1 uur in 2015. De tijd dat kinderen met hun neus in een leesboek zitten, daalde van een uur in 2012 naar iets meer dan een half uur in 2015. Online maakt juist een enorme stijging door. In 2014 spendeerden kinderen nog zo'n 2 uur per dag online. Met gemiddeld 3 uur afgelopen jaar betekent dat een stijging van 50%.

Het onderzoek laat niet zien waar kinderen precies naar kijken op het internet. Het rapport zegt wel dat YouTube een 'centraal punt in het leven van kinderen' heeft ingenomen. Bijna alle kinderen kijken wel eens een filmpje op YouTube, de meerderheid doet dat zelfs iedere dag.

Na maanden van voorbereiding opende Noma Australia vandaag voor 10 weken zijn deuren in Barangaroo, in de haven van Sydney. De zitplaatsen ging in oktober al in de verkoop. In minder dan twee minuten was elke stoel uitverkocht, meldt de Daily Telegraph.

René Redzepi, de Deense mastermind achter Noma, sluit gedurende de Barangaroo pop-up zelfs de deuren van zijn restaurant Noma Kopenhagen, dat tot 4 keer toe uitgeroepen is tot ‘beste restaurant ter wereld’. Redzepi bracht dan ook zijn familie en 100 medewerkers - bijna zijn gehele staf - mee naar Australië.

Het menu, waar tot de dag van de opening veel geheimzinnigheid over bestond, is gebaseerd op Australische producten en smaken. Twee maanden lang zochten Redzepi en zijn team overal in Australië naar nieuwe ingrediënten. Met succes, want in de Brisbane Times tonen de allereerste lunch-gasten zich lyrisch. Ze vinden het menu iedere cent van de 485 Australische dollars (€313) die je per persoon moet afrekenen meer dan waard.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Jan Cees Vogelaar 1

Likes vandaag

Wouter v.d. Weijden

Strategie duurzame landbouw

Likes vandaag

Wiebren van Stralen

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

willem van aaken

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag