Negatieve of waarschuwende boodschappen, zoals 'alle suikerhoudende snacks zijn slecht', blijken averechts uit te pakken voor mensen die op dieet zijn. Bovendien blijken diëters na het onder ogen krijgen van een negatief verwoorde boodschap meer koekjes te eten dan mensen die niet aan de lijn doen. Dat blijkt uit onderzoek door de Arizona State University.

De wetenschappers deden 3 experimenten naar het effect van eenzijdig negatieve berichtgeving over voedsel. In de eerste studie lazen 380 proefpersonen een positieve, negatieve of neutrale tekst over toetjes. De diëters onder de proefpersonen die de negatieve boodschap zagen, hadden daarna positievere gedachten over ongezond voedsel - de waarschuwing leek ongezond eten extra verleidelijk te maken. Bij deelnemers die niet op dieet waren, was dit effect niet merkbaar. Ook bleken de gedachten van beide groepen ten aanzien van gezond eten of onderwerpen die niet met eten te maken niet te veranderen.

In de tweede studie kregen deelnemers eerst een eenzijdige positieve of negatieve boodschap voorgelegd over suikerhoudende snacks. Daarna keken ze een korte video waarbij ze chocoladekoekjes voorgezet kregen. Diëters die eerst een negatief bericht lazen, aten 39% meer koekjes dan diëters die eerst een positief bericht lazen. De teneur van de boodschap bleek voor proefpersonen die niet aan de lijn deden geen verschil te maken in de hoeveelheid koekjes die zij aten.

Het laatste experiment toetste of berichten met zowel positieve als negatieve informatie dit averechtse effect kunnen verminderen. Lijnende proefpersonen die een negatieve boodschap voorgelegd hadden gekregen, bleken 30% meer ongezonde snacks te kiezen dan diëters die een positieve boodschap zagen. De lijners die een boodschap met tweezijdige informatie hadden gekregen, bleken 47% minder ongezonde snacks te kiezen dan de diëters die de negatieve boodschap zagen.

Onderzoeker Naomi Mandel waarschuwt voor het gebruikt van negatieve waarschuwingen door bijvoorbeeld overheidsinstanties in een poging obesitas te verminderen. “Ons werk laat zien dat negatieve berichten over ongezonde voeding averechts zullen werken voor lijners. Als je wilt veranderen wat zij eten, is een evenwichtigere boodschap met zowel positieve als negatieve informatie de beste manier”.
Cornell - Messages from the Food Police | Food and Brand Lab
Reageer
  • Deel
Druk af