Kort 26 jan in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan per Kort bericht. Gebruik daarvoor de reageerknop onder ieder berichtje of de dropdown boven het reageervak. Je kunt ook, net zoals op Facebook, nu ook op Foodlog reageerders met een account oproepen. Dat doe je door hun naam in een reactie te tikken met het @teken daarvoor. Degene die je oproept, krijgt daar per mail melding van. Wil je naar een eerdere reactie verwijzen in de draad waarin je reageert, dan tik je op dezelfde manier # in, zonder spatie gevolgd door het nummer van die reactie.

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat zo. Of gebruik het Kort-formulier!

Fotocredits: 'Magazines', Vicky Burton

In het buitenland verlaten supermarktklanten het midden van de markt om de luxe bovenkant of de goedkope onderkant op te zoeken. In het FD zegt Jan-Willem Grievink, hoofddocent new food strategies aan Nyenrode, dat ook in Nederland de komende 10 tot 15 jaar de helft van het midden gaat verdwijnen. "Dat kun je bijna uittekenen. We zien dat al een paar jaar gebeuren in de Verenigde Staten en Engeland. Nu begint het ook in Duitsland en Frankrijk. In Nederland staan we pas aan het begin van die trend. Maar hier is het midden nog dominanter en zijn de gevolgen heftiger."

Vomar-directeur Aart van Haren ziet het midden ook verdwijnen. "Ik trek vaak een parallel met Duitsland. De helft van de markt is daar "hard discount" en daarnaast zijn er winkels, zoals Edeka Zurheide, met fantastische assortimenten en perfecte bediening. Daartussenin zit nagenoeg niets." Klanten zijn er inmiddels aan gewend geraakt op internet de beste keus te maken en vervolgens prijzen te vergelijken om bij de goedkoopste aanbieder hun aankopen te doen. Een groot prijsverschil tussen discounters en servicesupers is voor de consument van nu 'niet acceptabel meer'.

Vomar kiest voor "goede, verse spullen voor lagere prijzen". Om de daarmee samenhangende lagere marge te compenseren, krimpt Vomar in met extra services, zoals de verkoop van staatsloten.
Bart Fischer van Albert Heijn gelooft dat AH met een 'en-en'-beleid, luxe én lage prijzen, klanten kan blijven bedienen. Die klanten hebben immers op verschillende momenten verschillende behoeften. Daar speelt AH op in door te werken met modules die in een winkel te plaatsen zijn. Dat kan net zo goed een sushibar als een voordeelstraat zijn.
Emté-supermarkten kiezen voor een alternatieve weg uit het midden. Emté moet "de lekkerste supermarkt van Nederland worden. We zetten in op lekker, vers en gemak, maar zeker niet op luxe. Het kan ook de lekkerste gehaktbal zijn", aldus een woordvoerder.

De omzetten van McDonalds zijn voor het eerst weer fors gestegen en zelfs boven de verwachting van analisten uitgekomen. Dat is niet het gevolg van echte vernieuwingen binnen het bedrijf, maar van het besluit van Executive Officer Steve Easterbrook om de hele dag ontbijt te serveren in de VS.

Terwijl analisten dachten dat de omzet 3,2% zou stijgen, blijkt Easterbrooks besluit te hebben geleid tot een omzetstijging van 5%. Het aandeel steeg door het nieuws 2%. Dat meldt Bloomberg dat ook meldt dat McDonald's in Rusland van rundvleesburgers is overgestapt op mindere dure burgers met varkensvlees om de omzetten in dat land op peil te houden.

Twee jonge Amsterdammers maakten YouTube-filmpje waarin zij Chinese toeristen in Amsterdam met Nutrilon - een van Nederlands beroemde merkmelkpoeder voor baby's die zo populair zijn in China - bekogelen. In Nederland kreeg het filmpje weinig views.

Op dit moment gaan de beelden echter 'viral' in China op Wangyi. Dat is een nieuwsplatform (news.163.com) met naar schatting ongeveer 200 miljoen kijkers. Op de site is veel discussie (in het Chinees) over het waarom van de actie. In Nederland hebben de twee jongeren hebben inmiddels hun excuses aangeboden.

Het mag duidelijk zijn dat de actie geen reclame is voor Nederlandse producten in China.

Uit een nieuw rapport van de WHO blijkt dat wereldwijd ruim 41 miljoen kinderen jonger dan 5 jaar overgewicht of obesitas hebben. Dat komt overeen met 6,1% van alle kinderen onder de 5 jaar. In 1990 waren 31 miljoen kinderen (4,8%) te zwaar.

De WHO noemt de stijging ‘zorgwekkend’ en pleit onder meer voor richtlijnen rondom schoolmaaltijden, belasting op suikerhoudende producten en strengere regels voor reclame voor ongezonde voeding.

De stijging is het sterkst in landen met lage en gemiddelde inkomens. In 2014 had 15,5 miljoen kinderen daar overgewicht, tegenover 7,5 miljoen in 1990. Van de te dikke kinderen woont bijna de helt (48%) in Azië en een kwart in Afrika. Kinderen die eerder in het leven te kampen hebben gehad met ondervoeding, krijgen vaak overgewicht op het moment dat ze normaal beginnen te eten.

De sterke stijging in het aantal kinderen met overgewicht is volgens de WHO het gevolg van verandering van voedingsgewoonten, de beschikbaarheid en prijs van voedsel en de marketing van ongezonde producten. Ook verminderde fysieke activiteit bij kinderen speelt een rol. De WHO benoemt drie kritische periodes waarin extra aandacht moet zijn voor de ontwikkeling van overgewicht: voor de conceptie en tijdens de zwangerschap, gedurende de eerste levensjaren van het kind en tijdens de adolescentie. Peter Gluckman, covoorzitter van de commissie die het rapport opstelde: “Er is een sterk politiek engagement nodig om de wereldwijde toename van het aantal kinderen met overgewicht en obesitas aan te pakken.”

Om fit te worden, meer te gaan sporten en ook kinderen aan te leren fysiek actief te zijn, moeten we anders tegen sporten aankijken. Sporten is meer dan een manier om af te vallen. Dat zegt Fatima Cody Stanford van de Harvard Medical School. Stanford: “We moeten sporten zien als een manier om de kwaliteit van leven, levensduur en geluk te vergroten. Kinderen moeten leren dat het niet gaat om het winnen van wedstrijden of om het verliezen van gewicht, maar dat ze er een gezonder en gelukkiger persoon door worden.”

Bij jonge kinderen is het belangrijk om ze te vragen welke fysieke activiteiten ze wel of niet leuk vinden. “Wat je leuk vindt, ga je doen. Zelfs hele jonge kinderen kunnen goed aangeven waar ze plezier aan beleven." Daarnaast moeten de ouders het goede voorbeeld geven. “Als kinderen hun ouders zien hardlopen, ervaren ze dat als iets wat mensen normaal doen.”

Vanaf een jaar of 10 worden kinderen zich meer bewust van hun lichaam en gaan ze verschil zien wie wel of niet atletisch is aangelegd. “In deze fase is het belangrijk dat ouders hun kind blijven aanmoedigen om te doen wat het leuk vindt. Zelfs als ze er niet bijzonder goed in zijn. Verder moeten ze leren dat winnen niet het belangrijkst is. De beloning is dat je gezond en gelukkig wordt.” Nog oudere kinderen kunnen de verantwoordelijkheid voor hun eigen bewegingspatroon in eigen hand nemen waardoor ze ook als volwassene fit blijven. Belangrijk daarbij is dat ze ook buiten school actief zijn en voldoende - in het ideale geval 1 uur per dag - bewegen. “Het hoeft niet allemaal in één keer. Tien minuten hier, 20 minuten daar is ook prima,” aldus Stanford.

In 2012 nam koffieconcern Starbucks de theeketen Teavana over. In 2013 opende een eerste exclusieve theebar in New York, daarna volgden er nog vier. Starbucks was van plan in de VS in 10 jaar een keten van 1.000 theebars op te bouwen, waar consumenten in alle rust van theespecialiteiten konden genieten, zoals dat ook in de Starbucks koffievestigingen het geval is.

Deze week maakte Starbucks bekend van de 5 theebars er weer 4 te sluiten. Alleen de vestiging in Seattle blijft open, om nieuwe producten te testen. De andere theebars worden omgebouwd naar Starbucks of gesloten. De 350 reguliere Teavana-zaken blijven wel gewoon open. In deze winkels kunnen klanten thee en thee-toebehoren kopen, maar niet langer theedrinken met iets erbij.

Starbucks blijft geloven in thee. "Teavana blijft een strategische prioriteit voor Starbucks gezien de enorme kansen die de wereldwijde theemarkt met zijn omzet van 125 miljard dollar biedt", meldt het bedrijf.

België blijkt Europees koploper voor het gebruik van kortingsbonnen. Dat blijkt uit gegevens van HighCo Data Benelux. In 2015 gebruikte elke Belg gemiddeld 6,6 door fabrikanten uitgegeven kortingsbonnen. In totaal verzilverden Belgen 73 miljoen kortingsbonnen, met name in acties voor voedingsmiddelen en dranken.

Vlamingen gebruikten 57% van de bonnen, Walen 33% en de resterende 10% werd in Brussel gebruikt. Brusselse gezinnen zijn het minst in kortingsbonnen geïnteresseerd, zij blijven -18% bij het nationale gemiddelde achter. In totaal bespaarden de Belgische gezinnen circa €103 miljoen door de bonnen te gebruiken.

Het aantal acties met kortingsbonnen is al enkele jaren stabiel. Per jaar zetten fabrikanten tussen de 22.000 en 25.000 keer dit actiewapen in. In de foodsector is een duidelijk oplopende trend waarneembaar; daar nam het aantal Belgische consumenten dat gebruik maakt van kortingsbonnen aanzienlijk toe (+11%). Ook de populariteit van digitale kortingsbonnen stijgt; in 2015 lag het aantal e-coupons dat consumenten hebben afgedrukt maar liefst 63% hoger dan in 2014.

Ouderen hebben andere smaakvoorkeuren dan jongeren. Dit is iets om rekening mee te houden bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Zo blijkt uit recent onderzoek dat de smaken van gember en mint bij 65-plussers positieve emoties oproepen, zoals 'aangenaam', 'blij' en 'enthousiast'. Bij jongeren roepen deze smaken juist negatieve emoties op, zoals walging. Hoe lekkerder mensen iets vinden, hoe positiever de emoties ten aanzien van dat product.

In een studie van Wageningen UR proefden 154 65-plussers en een 80 mensen van rond de 30 drie soorten ontbijtkoek (normaal, volkoren en gember) en chocolade (melk, puur, mint). De deelnemers gaven bij het proeven van de producten aan welke emoties bij ze opkwamen. De oudere proefpersonen hadden een duidelijke voorkeur voor gember en mint, zelfs bij een verminderd geurvermogen. Melkchocolade werd door beide groepen evenveel gewaardeerd.

Onderzoeksleider Louise den Uijl wijst er op hoe belangrijk het is doelgroepsegmentatie toe te passen in productontwikkeling. "Productontwikkelaars lijken er goed aan te doen de smaak van hun product af te stemmen op de leeftijdsgroep die ze willen bereiken - of het nu gaat om een eiwitdrank, een eiwitrijke maaltijd of een vitamine D-supplement”. Den Uijl houdt zich bezig met de ontwikkeling van eiwitrijke producten voor subgroepen ouderen. Aan dit onderzoek namen ouderen deel uit het SenTo-consumentenpanel (Senioren van de Toekomst).

De snelle opmars van internetbestellen en thuisbezorgen zorgt voor een bepaald niet duurzame stroom aan bestelauto's. Als alternatieve oplossing bieden daarom sinds vandaag 18 fietskoeriersbedrijven hun diensten gezamenlijk aan via het internetplatform fietskoeriers.nl. Bedrijven kunnen in 25 steden pakketjes laten bezorgen via de fietskoeriers van de aangesloten bedrijven.

Het platform mikt vooral op de sameday delivery bezorging van webwinkels die in heel Nederland producten willen afleveren. Door de samenwerking stellen de fietskoeriers binnen 1 à 2 uur te kunnen bezorgen, ook in de avonduren. Bezorgen op de fiets is een snelle en flexibele oplossing voor de zogeheten first mile en last mile bezorging. Behalve dat fietskoeriers minder last hebben van verkeersopstoppingen, creëren ze ook geen uitstoot, stelt Duurzaambedrijfsleven. Helemaal juist is dat niet, want ook een fietser gebruikt energie die net als een auto uitstoot kost. In de stad merk je daar echter weinig van.

Volgens de Drank- en Horecawet mogen boekhandels geen wijn verkopen. Toch staan veel gemeenten oogluikend toe dat winkels alcohol schenken of verkopen. STAP en de Slijtersunie verzetten zich fel tegen dit zogeheten blurring. "Blurring heeft onwenselijke gevolgen voor het alcoholgebruik en de volksgezondheid", aldus een woordvoerder van STAP tegen de NOS. Bovendien is de wet gewoon de wet en moet iedereen zich daaraan houden, benadrukt Ron Andes van de Slijtersunie.

Staatssecretaris Martin van Rijn is het daarmee eens. Hij heeft gemeenten er afgelopen week op gewezen dat de wet inderdaad geen ruimte biedt voor pilots met winkels en alcohol. Daarmee zet hij de landelijke pilot die de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) met blurring op stapel heeft staan, onder druk. Van Rijn wil niet dat de proef met mengvormen tussen retail en horeca in de huidige vorm van start gaat. “Er is op dit moment geen sprake van een verruiming van de mogelijkheden om alcohol te verstrekken en te schenken”, schrijft hij in een brief aan de VNG.

Een 'premature reactie', vindt de VNG, aldus Het Parool. De vereniging zal geen gehoor geven aan de oproep van Van Rijn.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Sander Koning Labadie

Kwaliteitsmanagement

Likes vandaag

james pott

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Nico Gerrits

Natura2000

Likes vandaag

Astrid Spijkers

Huisvrouw

Likes vandaag

Mark Soetman

Levensmiddelenproductie

Likes vandaag

Carolien Makkink

Diervoeding

Likes vandaag