Sydney Vollmer schrijft en blogt over digitale technologie. Bedrijven die daar succesvol gebruik van maken moeten dat menselijk doen, vindt hij. Daarom leerde hij HelloFresh een lesje. Hij vond bij herhaling beschimmelde producten in de HelloFresh-box. Hij probeerde zich uit te schrijven om van zijn abonnement af te komen. Dat gaat uiterst moeizaam, via heel veel schermen zodat je het als klant opgeeft, vindt Vollmer. Maar het ergste kwam daarna: HelloFresh bleef bellen om hem terug te krijgen als klant. Vollmers verhaal is hier te lezen. Het is in het Engels geschreven en internationaal inmiddels bijna 300.000 keer gedeeld op sociale media.

De Tijd meldt dat Maartje Frederiks van HelloFresh Vollmer heeft uitgenodigd om 'mee te denken' over 'de klantervaring' die HelloFresh zijn klanten biedt. "Een opmerkelijke démarche die veel bedrijven met argusogen zullen volgen", volgens het Belgische zakenblad, omdat bedrijven er kwetsbaar door zouden kunnen worden.

Vollmer reageert als een professionele consultant op het gebied van e-commerce: "Ik gun iedere ondernemer zijn winst, maar de HelloFresh (Rocket Internet) aanpak gaat veel en veel te ver. Het is in mijn ogen exemplarisch voor veel van wat er vandaag de dag mis gaat met consumentendata /CRM én CSR van web-first ondernemingen. Winstmaximalisatie ten koste van de menselijke maat." Als hij besluit voor een kop koffie langs te gaan - 'je mag me mailen', laat Vollmer aan Frederiks weten - dan heeft ze haar eerste gratis advies binnen en keert ze de kritiek. Misschien zijn bedrijven die met argusorgen naar zo'n uitnodiging kijken wel nog verder van de wensen van mensen verwijderd dan HelloFresh.
De Tijd - Hellofresh plooit voor kritische blogger
Reageer
  • Deel
Druk af