Consumenten kiezen minder vaak voor het huismerk van een supermarkt. Waren in 2014 nog 27,2%van alle aankopen een huismerk, in 2015 is dit percentage gedaald tot 26,9%. Dat schrijft de Levensmiddelenkrant naar aanleiding van cijfers van onderzoeksbureau IRI. Het marktaandeel is het laagste in vier jaar tijd.

IRI meldt ook dat consumenten meer geld uitgegeven aan merkproducten en aanbiedingen. In 2015 kwam 19,8% van de omzet uit aanbiedingen, tegenover 19,3% een jaar eerder. Dit zou de daling van de huismerkverkoop kunnen verklaren. Afgelopen oktober voorspelde de Rabobank juist nog een stevige toename van de verkopen van huismerken. Volgens de Rabobank zijn huismerken op dit moment goed voor 40% van de supermarktomzet in Nederland en groeit dit de komende 10 jaar door naar 50%. Dat is veel hoger dan het cijfer dat de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) meldt. Het verschil ontstaat omdat Rabobank de omzet van Aldi en Lidl als huismerkomzet telt, meldt Distrifood.

De door IRI gesignaleerde teruggang van het huismerk lijkt de trend naar het wegvallende 'midden' van de markt te bevestigen.

De totaalomzet van de Nederlandse supermarkten in 2015 bedroeg volgens IRI 35,9 miljard euro, een 4,6% stijging ten opzichte van 2014. Jumbo en Albert Heijn vergrootten hun marktaandeel in 2015 het sterkst. Jumbo groeide van 14% naar 17,4% en Albert Heijn van 34,4% naar 35,1%. Plus maakte een opvallendere groei door. Het bedrijf groeide nagenoeg zonder nieuwe winkels van 6% naar 6,2%.
Foodholland - FoodHolland Nieuws: Omzet van Nederlandse supermarkten in 2015 gestegen naar 35,9 miljard euro
Reageer
  • Deel
Druk af