Kort 23 nov in de Media

  • Deel dit artikel:
Het nieuws van de dag, uit de (inter)nationale media. Zie jij nieuws wat hier nog niet staat? Zet het erbij!
De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (met het eigen nummer) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Zelf aanleveren van nieuws? Dat gaat nog eventjes zo. Of probeer ons nieuwe formulier eens uit!

Fotocredits: 'Sonntagmorgen', Das Sabrinchen

President-commissaris Bert Jansen en commissaris Mieke Bello zijn maandag per direct afgetreden als toezichthouders bij The Greenery, Nederlandse grootste handelsonderneming in groenten en fruit. Uit een persverklaring van The Greenery blijkt dat 'het duo verschilt van inzicht met de andere leden van de raad van commissarissen ‘over de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan het beleid van The Greenery en het toezicht daarop', schrijft het FD. Gerard Pronk is benoemd tot waarnemend voorzitter.

The Greenery kampt al jaren met dalende handelsvolumes. Telers laten het bedrijf en masse in de steek en bestuurders volgen elkaar snel op. Op dit moment wordt het bedrijf geleid door Ton Wortel en Philip Limvers. Er zijn al drie reorganisaties doorgevoerd om het personeelsbestand te verkleinen. De afnemende inkomsten zetten bovendien de financiële resultaten zwaar onder druk. Sinds dit voorjaar staat The Greenery onder bijzonder beheer bij ABN Amro en Rabobank. Van de banken moet The Greenery vaart maken met het afstoten van een deel van de vastgoedportefeuille. "We zijn momenteel in gesprek met de banken over de overgang van bijzonder beheer naar het reguliere accountmanagement, maar deze besprekingen zijn nog niet afgerond", aldus een woordvoerder van de banken.

Een onderzoek onder 5.000 kinderen tussen de 9 en 11 jaar laat zien dat er een sterke associatie bestaat tussen de kwaliteit van hun ontbijt en hun schoolprestaties.

Kinderen die gezond ontbijten, hadden een twee keer grotere kans om bovengemiddeld te presteren in vergelijking met kinderen die niet ontbijten. Een ongezond ontbijt zoals snoep of chips, wat één op de vijf kinderen zei te eten, had dit positieve effect niet. Ook het eetgedrag gedurende de rest van de dag bleek een positieve relatie met schoolprestaties te hebben.

Volgens auteur Hannah Littlecott van Cardiff University is dit "het sterkste bewijs ooit van de relatie tussen het eetpatroon van leerlingen en hoe ze het doen op school". Dit heeft volgens Littlecott belangrijke gevolgen voor scholen: “Veel scholen vinden dat tijd besteden aan gezondheid afleidt van hun belangrijkste taak; les geven. Hierbij zien ze over het hoofd dat gezondheid juist leidt tot betere prestaties. Het verbeteren van de gezondheid zou ook core business van scholen moeten zijn.”

De onderzoekers geven aan dat verder onderzoek nodig is naar de oorzaak-gevolg mechanismen achter de gevonden statistische relaties.

In Afghanistan is na anderhalf jaar vertraging sinds kort een zuivelfabriek met Nederlandse wortels van start gegaan. De Nederlandse ambassadeur Henk Jan Bakker opende de zuivelfabriek van Mido Dairy, geleid door de Nederlands-Afghaanse ondernemer Mirwais Momand. Hij ging een joint-venture aan met het familiebedrijf Van den Heuvel Dairy and Food Equipments, dat verwerkingsinstallaties maakt.

De zuivelfabriek zou aanvankelijk in het voorjaar van 2014 opengaan, maar stuitte op talloze problemen bij het importeren van de onderdelen. Dat moest deels via Rusland en deels via Iran gebeuren. "Dan krijg je dus te maken met meerdere landen met allemaal hun eigen douaneregels. In sommige landen moet je van elk klein onderdeeltje precies het gewicht opschrijven, de afmeting en de prijs. Bij een complete melkfabriek kost dat veel tijd. Er zit alleen al kilometers pijpleiding in zo’n fabriek. Dat de bureaucratie zo groot zou zijn, hadden wij als jong bedrijf niet verwacht', aldus Momand.

Mido Dairy biedt werk aan 100 mensen en heeft voldoende capaciteit om 40.000 liter melk te verwerken tot verse yoghurt. Het is de bedoeling dat binnen 3 jaar het aantal aanleverende melkveehouders van 200 nu uitgroeit tot 500 à 700 boeren, meldt het FD. Op dit moment voorzien de 4 miljoen inwoners van Kaboel in hun zuivelbehoefte door lang houdbare producten te importeren uit Pakistan, India, Iran en Dubai. "Onze producten zijn goedkoper, omdat we lokaal produceren", zegt Momand vol vertrouwen. En vers, natuurlijk.

Vorig jaar voerde Berkeley als eerste Amerikaanse stad een suikertaks op frisdrank in. Inmiddels blijkt uit verschillende studies dat de taks begint te werken. Die constatering baseren diverse onderzoekers op het feit dat de verkoopprijzen van fris stijgen. Dat betekent dat de belasting, of althans een deel ervan, wordt doorberekend aan de consument, aldus Contra Costa Times.

Cijfers over de lokale frisdrankverkopen zijn niet beschikbaar. Daarom is het moeilijk te meten of de ingevoerde taks de consumptie vermindert van suikerhoudende dranken en in het kielzog daarvan diabetes en obesitas. Onderzoekers zijn, ondanks het gebrek van harde gegevens, voorzichtig optimistisch en zien een verband tussen hogere frisdrankprijzen en minder verbruik. De taks heeft in de eerste 6 maanden sinds de invoering in maart $693.000 opgeleverd. De voor het eerste jaar voorspelde opbrengst van $1,2 miljoen lijkt dan ook overtroffen te worden. De opbrengsten worden aangewend voor gezondheidsbevorderende en educatieve programma's in de stad.

Retailers, vooral van kleinere winkels, zijn minder tevreden. Ze denken dat zij het hardst getroffen worden omdat omdat grotere supermarkten de belasting (deels) kunnen opvangen. Daarnaast geldt de taks alleen in Berkeley, consumenten kunnen gemakkelijk uitwijken naar omliggende gemeenten om daar 'goedkoop' suikerhoudende dranken in te slaan.

Het Amerikaanse restaurant Plan Check biedt met een oplossing voor zompige broodjes hamburger: plakjes ketchup. Chef Ernesto Uchimura maakt de plakjes, ook wel 'ketchupleer' genoemd, door een mengsel van tomatenpasta, sojasaus, knoflook en kruiden te drogen. Het resultaat lijkt op een kruising tussen fruitleer en een stuk rood tissue papier, aldus de Huffington Post. Hoewel niet alle reacties zo enthousiast zijn, vindt Tech Insider het een geniaal idee. De plakjes smelten en hydrateren, zodra je ze op een warme burger legt.

Start-up Chups richt zich met een innovatie op het traditionele ikoon van de Amerikaanse keuken: tomatenketchup. Chups stelt dat ketchup al 100 jaar geen culinaire evolutie heeft doorgemaakt en wil het product daarom terugbrengen naar het traditionele fruitproduct dat het ooit was. "De meeste Amerikanen weten niet meer dat het de azijn en de kruiden zijn die de ketchup definiëren, niet de tomaten", zegt mede-oprichter Kori Wallace op FoodNavigator.

Chups maakt een productlijn met sauzen en dips op basis van kersen, bosbessen, cranberries, mango, pruimen, ananas en pompoen. De producten zijn, net als de tomatenketchup, geschikt voor geroosterd vlees, salades, hamburgers, hot dogs en andere broodjes. Het nog kleine bedrijf wil binnen 3 tot 5 jaar net zo bekend en alom aanwezig zijn als Heinz Tomato Ketchup.

De Noorse hotelketen Nordic Choice haalt bacon en worstjes van het ontbijtmenu. Dat doet de keten niet omdat de Wereldgezondheidsorganisatie onlangs bewerkt vlees in de categorie kankerverwekkende substanties onderbracht. Voor Nordic Choice is de onduurzaamheid van vlees reden het van de kaart te halen.

"Bij alles wat we doen binnen Nordic Choice, staat duurzaamheid voorop", zegt eigenaar Petter Stordalen. Volgens hem "stellen gasten een goed, gezond begin van de dag op prijs". Op de ontbijttafel zullen ook minder ontbijtgranen en kaas prijken. Producten met palmolie zul je er helemaal niet tegen komen. Die zijn volgens Stordalen een regelrechte ramp voor het milieu, arbeiders, orang-oetans en ieders geweten.

Stordalen schrikt er niet voor terug drastische stappen te zetten voor een goede zaak. Zo was zijn hotelketen de eerste die roken verbood en heeft hij de porno op zijn hotel-TV's vervangen door moderne videokunst waarmee hij stelling neemt tegen kinderhandel.

De verkopen van light frisdranken lopen in de VS gestaag terug. In oktober 2015 lag de omzet van light fris 8% lager dan in oktober 2014. In dollars bedroeg de daling 5,5%. De lightdranken van Pepsi deden het met een afname van 11% beduidend slechter dan die van Coca-Cola (-6%). Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen. Amerikanen dronken ook iets minder gewone frisdranken met suiker. Daarvan nam de omzet in volume met 2% af, maar lag de omzet in dollars licht hoger.

In plaats van light dranken, drinken Amerikanen meer flessenwater en koffie- en theedrankjes. De verkopen daarvan stegen met respectievelijk 7% en 12% in oktober jl. ten opzichte van 2014. Ook energiedranken lieten een forse stijging zien van 6%. In dat segment trekt Red Bull overtuigend de kar, aldus analisten op FoodNavigator.

Vijf jaar geleden moesten de twee Wine Superstores in Calais nog sluiten, omdat ze door de crisis en lage stand van het pond nauwelijks nog omzet maakten. Dit jaar zorgt het sterke pond, in combinatie met goedkope kaartjes voor de oversteek, er voor dat veel Britten weer op 'booze-cruise' naar Calais komen.

Ze komen om goedkoop wijn in te slaan. Een fles die in Calais rond de £2 kost, blijkt in Groot-Brittannië al gauw £5 of nog meer te kosten. Een Brit op 'booze-cruise' geeft gemiddeld zo'n £300 aan wijn uit. Daarmee bespaart hij ruim £500 die hij voor diezelfde wijn in Groot-Brittannië kwijt zou zijn. Zelfs al je daar de kosten voor de oversteek bij optelt (per Eurotunnel vanaf £46, per veerboot zelfs al vanaf £39 en dan krijg je daar nog 6 flessen wijn gratis bij) loont dat al gauw de moeite.

Om in de behoefte van hun Britse klanten te voorzien, bieden de wijnwinkels in Calais een ander assortiment dan de lokale Franse supermarkten. Ze verkopen met name meer wijnen uit de nieuwe wereld, van merken die hun Britse klanten herkennen, zoals Jacob's Creek en Hardy's. In de hogere prijssegmenten wordt het prijsverschil minder omdat het accijnsdeel in verhouding een kleiner deel van de prijs gaat uitmaken. Behalve met wijn kunnen Britten die de oversteek maken ook hun voordeel doen met de op het vasteland goedkopere diesel en benzine, en bier.

Volgens de EU-regelgeving mogen Britten zoveel wijn inslaan als ze willen, zolang het voor hun persoonlijke gebruik is. De grootste beperkende factor is het laadvermogen van de auto. Britten die frequent de oversteek maken, kunnen de aandacht trekken van de douane. "Maar dat gebeurt niet meer zo vaak tegenwoordig. De douane is er meer op gericht menselijke smokkelwaar [lees: vluchtelingen, red.] te ontdekken dan wijnsmokkelaars te betrappen", zegt Simon Delannoy, eigenaar van de Wine Superstores, in The Guardian.

Dit artikel afdrukken
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.

Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog

Nieuws
brief

Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Laden...
Hans Koevoet
  • #3
  • 24 nov '15
  • 1:17

Over hetzelfde bericht: de associatie staat nu wel vast, maar (zoals de onderzoekers ook aangeven) niet wat wat veroorzaakt. Worden kinderen slimmer door het ontbijten, ontbijten kinderen uit slimmere gezinnen vaker, of zit 't nog anders?

Veronica Kouwenhoven
  • #2
  • 23 nov '15
  • 18:26

Helaas Niels, wie geregeld de BBC volgt, o.a. The truth about food en de pogingen van mensen als Jamie Oliver om de Britse eetpatronen te verbeteren, weet wel beter. Sterker nog, dan verbaast het je dat maar 1 op een 5 kinderen meldt met dergelijke spullen te ontbijten.

Niels FC Willems
  • #1
  • 23 nov '15
  • 16:21

Ad 07: Als één op de vijf kinderen zei te ontbijten met ongezond eten zoals snoep of chips, dan kun je je vraagtekens zetten bij hoe geloofwaardig de antwoorden van de respondentjes waren.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.

Most Liked Today

Wiebren van Stralen

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Jan Cees Vogelaar 1

Likes vandaag

André Hoogendijk

Land- en tuinbouw

Likes vandaag

Wouter de Heij

R&D en Innovatie in Voedseltechnologie

Likes vandaag

Piet Hoogland

land- en tuinbouw

Likes vandaag

Jaap J. Schröder

natuurbescherming

Likes vandaag