Vijf jaar geleden moesten de twee Wine Superstores in Calais nog sluiten, omdat ze door de crisis en lage stand van het pond nauwelijks nog omzet maakten. Dit jaar zorgt het sterke pond, in combinatie met goedkope kaartjes voor de oversteek, er voor dat veel Britten weer op 'booze-cruise' naar Calais komen.

Ze komen om goedkoop wijn in te slaan. Een fles die in Calais rond de £2 kost, blijkt in Groot-Brittannië al gauw £5 of nog meer te kosten. Een Brit op 'booze-cruise' geeft gemiddeld zo'n £300 aan wijn uit. Daarmee bespaart hij ruim £500 die hij voor diezelfde wijn in Groot-Brittannië kwijt zou zijn. Zelfs al je daar de kosten voor de oversteek bij optelt (per Eurotunnel vanaf £46, per veerboot zelfs al vanaf £39 en dan krijg je daar nog 6 flessen wijn gratis bij) loont dat al gauw de moeite.

Om in de behoefte van hun Britse klanten te voorzien, bieden de wijnwinkels in Calais een ander assortiment dan de lokale Franse supermarkten. Ze verkopen met name meer wijnen uit de nieuwe wereld, van merken die hun Britse klanten herkennen, zoals Jacob's Creek en Hardy's. In de hogere prijssegmenten wordt het prijsverschil minder omdat het accijnsdeel in verhouding een kleiner deel van de prijs gaat uitmaken. Behalve met wijn kunnen Britten die de oversteek maken ook hun voordeel doen met de op het vasteland goedkopere diesel en benzine, en bier.

Volgens de EU-regelgeving mogen Britten zoveel wijn inslaan als ze willen, zolang het voor hun persoonlijke gebruik is. De grootste beperkende factor is het laadvermogen van de auto. Britten die frequent de oversteek maken, kunnen de aandacht trekken van de douane. "Maar dat gebeurt niet meer zo vaak tegenwoordig. De douane is er meer op gericht menselijke smokkelwaar [lees: vluchtelingen, red.] te ontdekken dan wijnsmokkelaars te betrappen", zegt Simon Delannoy, eigenaar van de Wine Superstores, in The Guardian.
The Guardian - Vans full of vin: why the booze cruise is back
Reageer
  • Deel
Druk af