“Soms denken mensen wel eens dat vlees in een plastic bakje in de supermarkt groeit”, legt Yvon Jaspers uit op Nu.nl. In haar nieuwe programma gaat ze laten zien wat er allemaal “nodig is om jouw bordje 3 keer per dag gevuld te hebben met eten”.

Het programma gaat over het leven en de dagelijkse werkzaamheden van boeren en “leert je boeren van een hele andere kant kennen, de kant waar ze heel goed in zijn. Onze boeren staan te springen om hun prachtige verhalen te vertellen aan de mensen die het uiteindelijk eten”, aldus Jaspers.

Tijdens de Regiodag Noord van LTO gooide Jaspers ook al een balletje op over haar plannen voor het nieuwe programma. Daar mobiliseerde ze de 1.100 aanwezige boeren als ‘redactieteam’, schrijft NieuweOogst. ”Het is belangrijk dat jullie zelf het verhaal vertellen in plaats van dat anderen het verhaal voor jullie vertellen.”

De naam en exacte invulling van het programma zijn nog niet bekend, laat de KRO-NCRV ons weten. Het gaat om een serie van 4 afleveringen, die te zien zullen zijn op NPO1. Hierin zullen zowel oude bekenden uit Boer zoekt Vrouw te zien zijn als nieuwe, onbekende boeren. De uitzendingen starten nadat de boeren van het nieuwe seizoen Boer zoekt Vrouw zijn voorgesteld in het voorjaar van 2018.

Met dit nieuwe programma van Jaspers begint het inmiddels te barsten van de boeren die hun verhaal bij je thuis brengen. Alle media zijn sinds enkele jaren volop geïnteresseerd. Echte, helemaal van en door boereninitiatieven zijn boerburgertweet, boerbewust en het TV-programma Foodmakers. Ook veeartsen hebben inmiddels hun eigen twitter-initiatief, maar nog geen eigen TV-programma.

Gerda Bassa
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Eén vraag blijft over. Het programma en al die andere initiatieven zijn in de eerste plaats bedoeld als promotie voor Nederlandse boerenproducten. De kopers daarvan wonen voor verreweg het grootste deel in het buitenland. Hoe gaan Jaspers en al haar inmiddels al actieve assistenten die kopers overtuigen dat ze Hollandse waar moeten kopen?
Dit artikel afdrukken