image

Afgelopen woensdag was ik spreker op een door Vitisphere georganiseerd congres over een wijnen met een laag-alcohol percentage. Het congres vond plaats tijdens de Vinisud, de 2-jaarlijkse grote Zuid-Franse wijnbeurs in Montpellier, de grootste stad van de Languedoc-Roussillon. De streek is veruit de grootste wijnproducent van Frankrijk én zit met het grootste probleem: een onverkoopbare wijnplas. Om die reden zijn er de afgelopen weken in de Languedoc-Roussillon rellen geweest. In verschillende steden gingen wijnboeren de straat en richtten daar vernielingen aan. Ze roepen moord en brand omdat menigeen per hectare wijn ca. € 1500-2000 moet toeleggen. Over quitte draaien hoeven we het dus niet eens te hebben.
Een en ander is het gevolg van het feit dat een groot deel van de Zuid-Franse wijnbouw in de afgelopen 30 jaar te weinig heeft gedaan aan kwaliteitsverbetering.

Daar stond ik dus - als enige Noord-Europeaan - op een congres over een ontwikkeling die een nieuw elan moet geven aan de wijnbouw. Een en ander aan de hand van mijn ervaringen in Nederland met Plume, een wijn van vader en zoon Pugibet van het bekende wijndomein La Colombette bij Béziers.

De belangstelling was groot: de belangstellenden stonden tot in de gang. Waarschijnlijk een teken van de ernst van de crisis.

Ik heb het overwegend Franse publiek voorgehouden hoe naar mijn idee de marketing van wijn met minder alcohol moet worden aangepakt. Aan de hand van het desastreuze voorbeeld van Youp van ’t Hek en de ‘Buckler-lul’ heb ik betoogd dat wijn met minder alcohol alleen verkoopbaar is als het beter is dan al bestaande wijnen. Minder alcohol is eerder een ‘dissatisfier’. Je hoort het mensen denken: “da’s tweede rang omdat het echte product niet meer mag van de gezondheidsgoeroe’s”.
Kan het dan beter zijn? Ja, want alcohol omfloerst het fruit en de frissigheid van wijn. Hou je dus van fruit, dan zijn goed gemaakte lager alcoholische wijnen eigenlijk de betere keuze. Bovendien mag je er zo'n 60% meer van drinken. Niks minder dus, maar juist meer!

Onder leiding van marketingprofessor François d’Hauteville is de universiteit van Montpellier een studie gestart naar de markt voor wijn met minder alcohol. Zoals zo vaak in Frankrijk, ligt de start aan de aanbodkant. Maar liefst 74% van de wijnboeren blijkt er iets in te zien, zelfs al zouden ze het zelf nooit drinken. Die laatste toevoeging is zeker een teken van de crisis.

In de komende dagen zet ik enkele van mijn ervaringen tijdens Vinisud 2006 op foodlog. Daaruit zullen de contouren naar boven komen van de wijnmarkt zoals die er over 10 jaar uit zal zien.

Mijn verwachting:
- de bovenkant van de markt zal worden aangevuld met wijnen van druivensoorten waar zelfs het grootste deel van het liefhebbende publiek op dit moment nog nooit heeft gehoord.
- in het massale segment zal de markt zich sterk uitbreiden met kwalitatief hoogwaardige wijnen die rond de 9% alcohol zitten
- In diezelfde massamarkt zullen licht-alcoholische dranken op basis van wijn worden gedronken met alcoholpercentages van 0,2 tot ca. 6%. Een groot aantal daarvan zal bestaan uit ‘bubbels’.

Deze drie punten zal ik de komende week verder uitwerken.
Dit artikel afdrukken