Een andere voedselproducent, Post Foods, introduceerde kort na het Cheerios-voorbeeld de GMO-versie van zijn Grape Nuts (ook een populair ontbijtgraan in de VS). Zij deden het zonder mediaspektakel, maar met een opvallende sticker op de voorkant van het pak. Zou dat de consumenten opvallen en zou dat tot hogere verkopen leiden?
Geen extra verkopen
Nathanael Johnson van Grist volgde beide experimenten met aandacht.Na een paar maanden meldde General Mills dat de GMO-vrije Cheerios het bedrijf wel een heleboel positieve publiciteit had opgeleverd, maar geen extra verkopen. Die situatie geldt nog steeds, schrijft hij nu. Van Grape Nuts zijn nog geen data bekend, behalve dat het merk al jaren (achteruit) sukkelt. Of de GMO-vrije Grape Nuts die trend gaan keren is nog maar de vraag.
GMO-vrij laat cereal-kopers onverschillig
Johnson verwacht daar echter weinig van. Volgens hem kopen mensen die er naar streven GMO-vrij te eten, sowieso geen cereals (ontbijtgranen). Die zitten immers in de 'ongezonde hoek' van de grote fabrikanten, die grif met suiker en andere ongezonde ingrediënten strooien. En de mensen die wel cereals eten, maken zich er niet druk om of het nu wel of niet GMO-vrij is. Niet voor niets stemde 98% van de aandeelhouders van General Mills tegen het voorstel om ook de andere producten voortaan vrij van GMO's te maken.
Fotocredits: 'Cheerios', Yaybiscuits123
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Logisch gevolg. Als je dat spul naar binnen werkt ben je sowieso niet in je eigen gezondheid geïnteresseerd.
http://www.theguardian.com/business/2010/nov/23/food-book-extract-felicity-lawrence