De hijgtaal in het persbericht van Plus doet ons echter verbazen, net als de actie zelf, eigenlijk. In het persbericht meldt Plus: ‘Klanten kunnen zes weken lang sparen voor 27 verschillende dominostenen. Hoe meer stenen er worden gespaard, hoe spannender het wordt.’ Jaja. Als je dat leuk vindt.

Hypes zijn niet duurzaam
En Okke Wiarda, verantwoordelijk voor merk en communicatie bij Plus, spreekt in bewoordingen als deze: “Iedereen kent het vast nog wel. Een zo lang mogelijke lijn maken van dominostenen, liefst met veel kleuren, allerlei spannende bochten en trappetjes of bruggetjes. Staan alle stenen goed? Dan is het tijd om ze allemaal in een mooie rits te zien vallen na een klein duwtje. En dan het geluid van die ratelende steentjes… Die spanning tijdens het opbouwen van de stenen gaan we met onze Domino Challengers terugzien bij al onze klanten thuis. Het lijkt me fantastisch om heel Nederland enthousiast te maken om hele gave dominobanen maken.”

Nou, of de steentjes nu van hout zijn of van plastic, daar willen we van af zijn (kunnen we aan het beeldmateriaal niet goed zien). Maar waarom moet de formule die zich graag laat voorstaan op een hoge mate van duurzaamheid, opeens aankomen met een poging om een hype te creëren?

En mochten die dominosteentjes geen plastic zijn, maar hout, dan nog… er is een een groot houttekort in de wereld momenteel, een van de verstoringen in de toeleveringsketens en productie-omstandigheden in de periode na coronalockdowns
Plus zij alle succes in de markt gegund, gezien de vele verduurzamingsinitiatieven sinds jaren en ook het feit dat Plus Retail en Coop de komende jaren hun handen vol zullen hebben aan de integratie en de ombouw. Maar om dan opeens een hoop extra plastic de markt op te smijten? Zo kennen we het Plus van de laatste jaren niet. En mochten die dominosteentjes geen plastic zijn, maar hout, dan nog… er is een een groot houttekort in de wereld momenteel, een van de verstoringen in de toeleveringsketens en productie-omstandigheden in de periode na coronalockdowns. Hout kun je best duurzaam noemen, maar mag je dat ook duurzaam noemen voor iets wat alle kenmerken heeft van een hype creëren?

Qatar en Formule 1
Wat een contrast ook: twee weken terug zei Lidl geen actie te gaan ondernemen rondom het komende WK voetbal, eind dit jaar. Vanwege de erbarmelijke arbeidsomstandigheden van de arbeidsmigranten in Qatar: geronselde Pakistanen, Indiërs, Afghanen, Filippino’s etc. Verschillende media, waaronder de BBC, hebben gemeld dat de bouw van alle voorzieningen voor dat WK mogelijk tot wel zo’n zesduizend mensen het leven heeft gekost. Pluim dus, voor Lidl, als het echt voorbij zal gaan aan dat WK waar het bloed een half jaar van tevoren al aan de paal zit.

Moeten we dit nu azijnpisserij noemen? Nou, dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Degenen die dat vinden: mijn hemel, mag een formule als Plus niet ook ’s een keer een spaarhebbedingetje in de vorm van dominosteentjes in huis hebben? Waarom schrijf je niet over die actie van Jumbo, waarbij de formule van racefan Frits van Eerd mensen weer aanspoort voor een extra kaartje voor dat Formule-1-weekend in Zandvoort? Ja, inderdaad: de milieubelasting van het brandstofverbruik van al die bolides met 300 km per uur schijnt trouwens erg mee te vallen, maar al die mensen die van her en der naar Zandvoort moeten, dat is wel ‘onduurzaam’, zeker als je bedenkt dat er vast een sportzender is die die hele race uitzendt… je kunt gewoon thuis blijven, veel duurzamer.

Maar daar gaat het niet zozeer om. Jumbo en racen, ach ja: zit er nou eenmaal in, daar in Veghel, en kennelijk wil niemand in Veghel daarvan af. Net als ‘het is warm weer, dus hup, actie met ‘goedkoop barbecueën’ deze week (Frank Lammers op tv met een gele regenponcho, bijtend in een hamburger) en hup, toch maar weer de vleesverkoop aandouwen…

Domino in duurzaamheidsjaarverslag
Maar Plus is een ander verhaal. Duurzaam-duurzaam-duurzaam, klinkt de trom van Plus al jaren. Nou, pluim daarvoor! Terwijl formules als AH, Jumbo en C1000 nog bezig waren met ‘beesies’ en ‘wuppies’ en wat niet al (en dan mag je maar hopen dat het niet de vervolgde Oeigoeren waren die die volumes zonder loon en in een situatie van dwangarbeid hebben moeten fabriceren…), met een oranje WK-pak van ons aller, maar inmiddels toch wel in de vergetelheid geraakte volksmodeheld Roy Donders, of met concerten van Geer & Goor en andere platvloerse smakeloosheid van de bovenste plank, deed Plus het heel netjes: met een jaarlijkse perkplantjesactie. Oubollig als de neten, inderdaad. Maar het was ‘netjes’. (AH nam dat later zelfs over, eerst die ‘moestuintjes’ en onlangs die ‘bloementuintjes’.)

Duncan, please, ‘let it grow, let it grow, let it blossom, let it flow’, zong jouw landgenoot Eric Clapton decennia geleden. Hou Plus groen, zoals de formulekleur het al aangeeft, en doe de activatie ook graag zo groen mogelijk. En besef dat al die kinderen, die de komende weken bij de uitgang van een Plus staan te bedelen om dominosteentjes, na juli hélemáál niks meer doen met die steentjes. En vermeld dat dan volgend jaar ook in je duurzaamheidsjaarverslag.

Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en FoodPersonality.

Dit artikel afdrukken