Plus begint met een spaarcampagne voor dominosteentjes. Klanten kunnen sparen voor dominostenen. Plus werkt voor deze spaaractie samen met een nieuwe programma van RTL, genaamd ‘Domino Challenge’. Dat gaat vandaag van start. Het spaarprogramma van Plus startte zondag 22 mei al. Gé Lommen van Food Personality heeft er zijn vraagtekens bij.
De hijgtaal in het persbericht van Plus doet ons echter verbazen, net als de actie zelf, eigenlijk. In het persbericht meldt Plus: ‘Klanten kunnen zes weken lang sparen voor 27 verschillende dominostenen. Hoe meer stenen er worden gespaard, hoe spannender het wordt.’ Jaja. Als je dat leuk vindt.
Hypes zijn niet duurzaam
En Okke Wiarda, verantwoordelijk voor merk en communicatie bij Plus, spreekt in bewoordingen als deze: “Iedereen kent het vast nog wel. Een zo lang mogelijke lijn maken van dominostenen, liefst met veel kleuren, allerlei spannende bochten en trappetjes of bruggetjes. Staan alle stenen goed? Dan is het tijd om ze allemaal in een mooie rits te zien vallen na een klein duwtje. En dan het geluid van die ratelende steentjes… Die spanning tijdens het opbouwen van de stenen gaan we met onze Domino Challengers terugzien bij al onze klanten thuis. Het lijkt me fantastisch om heel Nederland enthousiast te maken om hele gave dominobanen maken.”
Nou, of de steentjes nu van hout zijn of van plastic, daar willen we van af zijn (kunnen we aan het beeldmateriaal niet goed zien). Maar waarom moet de formule die zich graag laat voorstaan op een hoge mate van duurzaamheid, opeens aankomen met een poging om een hype te creëren?
Qatar en Formule 1
Wat een contrast ook: twee weken terug zei Lidl geen actie te gaan ondernemen rondom het komende WK voetbal, eind dit jaar. Vanwege de erbarmelijke arbeidsomstandigheden van de arbeidsmigranten in Qatar: geronselde Pakistanen, Indiërs, Afghanen, Filippino’s etc. Verschillende media, waaronder de BBC, hebben gemeld dat de bouw van alle voorzieningen voor dat WK mogelijk tot wel zo’n zesduizend mensen het leven heeft gekost. Pluim dus, voor Lidl, als het echt voorbij zal gaan aan dat WK waar het bloed een half jaar van tevoren al aan de paal zit.
Moeten we dit nu azijnpisserij noemen? Nou, dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Degenen die dat vinden: mijn hemel, mag een formule als Plus niet ook ’s een keer een spaarhebbedingetje in de vorm van dominosteentjes in huis hebben? Waarom schrijf je niet over die actie van Jumbo, waarbij de formule van racefan Frits van Eerd mensen weer aanspoort voor een extra kaartje voor dat Formule-1-weekend in Zandvoort? Ja, inderdaad: de milieubelasting van het brandstofverbruik van al die bolides met 300 km per uur schijnt trouwens erg mee te vallen, maar al die mensen die van her en der naar Zandvoort moeten, dat is wel ‘onduurzaam’, zeker als je bedenkt dat er vast een sportzender is die die hele race uitzendt… je kunt gewoon thuis blijven, veel duurzamer.
Maar daar gaat het niet zozeer om. Jumbo en racen, ach ja: zit er nou eenmaal in, daar in Veghel, en kennelijk wil niemand in Veghel daarvan af. Net als ‘het is warm weer, dus hup, actie met ‘goedkoop barbecueën’ deze week (Frank Lammers op tv met een gele regenponcho, bijtend in een hamburger) en hup, toch maar weer de vleesverkoop aandouwen…
Domino in duurzaamheidsjaarverslag
Maar Plus is een ander verhaal. Duurzaam-duurzaam-duurzaam, klinkt de trom van Plus al jaren. Nou, pluim daarvoor! Terwijl formules als AH, Jumbo en C1000 nog bezig waren met ‘beesies’ en ‘wuppies’ en wat niet al (en dan mag je maar hopen dat het niet de vervolgde Oeigoeren waren die die volumes zonder loon en in een situatie van dwangarbeid hebben moeten fabriceren…), met een oranje WK-pak van ons aller, maar inmiddels toch wel in de vergetelheid geraakte volksmodeheld Roy Donders, of met concerten van Geer & Goor en andere platvloerse smakeloosheid van de bovenste plank, deed Plus het heel netjes: met een jaarlijkse perkplantjesactie. Oubollig als de neten, inderdaad. Maar het was ‘netjes’. (AH nam dat later zelfs over, eerst die ‘moestuintjes’ en onlangs die ‘bloementuintjes’.)
Duncan, please, ‘let it grow, let it grow, let it blossom, let it flow’, zong jouw landgenoot Eric Clapton decennia geleden. Hou Plus groen, zoals de formulekleur het al aangeeft, en doe de activatie ook graag zo groen mogelijk. En besef dat al die kinderen, die de komende weken bij de uitgang van een Plus staan te bedelen om dominosteentjes, na juli hélemáál niks meer doen met die steentjes. En vermeld dat dan volgend jaar ook in je duurzaamheidsjaarverslag.
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en FoodPersonality.
Dit artikel afdrukken
Hypes zijn niet duurzaam
En Okke Wiarda, verantwoordelijk voor merk en communicatie bij Plus, spreekt in bewoordingen als deze: “Iedereen kent het vast nog wel. Een zo lang mogelijke lijn maken van dominostenen, liefst met veel kleuren, allerlei spannende bochten en trappetjes of bruggetjes. Staan alle stenen goed? Dan is het tijd om ze allemaal in een mooie rits te zien vallen na een klein duwtje. En dan het geluid van die ratelende steentjes… Die spanning tijdens het opbouwen van de stenen gaan we met onze Domino Challengers terugzien bij al onze klanten thuis. Het lijkt me fantastisch om heel Nederland enthousiast te maken om hele gave dominobanen maken.”
Nou, of de steentjes nu van hout zijn of van plastic, daar willen we van af zijn (kunnen we aan het beeldmateriaal niet goed zien). Maar waarom moet de formule die zich graag laat voorstaan op een hoge mate van duurzaamheid, opeens aankomen met een poging om een hype te creëren?
En mochten die dominosteentjes geen plastic zijn, maar hout, dan nog… er is een een groot houttekort in de wereld momenteel, een van de verstoringen in de toeleveringsketens en productie-omstandigheden in de periode na coronalockdownsPlus zij alle succes in de markt gegund, gezien de vele verduurzamingsinitiatieven sinds jaren en ook het feit dat Plus Retail en Coop de komende jaren hun handen vol zullen hebben aan de integratie en de ombouw. Maar om dan opeens een hoop extra plastic de markt op te smijten? Zo kennen we het Plus van de laatste jaren niet. En mochten die dominosteentjes geen plastic zijn, maar hout, dan nog… er is een een groot houttekort in de wereld momenteel, een van de verstoringen in de toeleveringsketens en productie-omstandigheden in de periode na coronalockdowns. Hout kun je best duurzaam noemen, maar mag je dat ook duurzaam noemen voor iets wat alle kenmerken heeft van een hype creëren?
Qatar en Formule 1
Wat een contrast ook: twee weken terug zei Lidl geen actie te gaan ondernemen rondom het komende WK voetbal, eind dit jaar. Vanwege de erbarmelijke arbeidsomstandigheden van de arbeidsmigranten in Qatar: geronselde Pakistanen, Indiërs, Afghanen, Filippino’s etc. Verschillende media, waaronder de BBC, hebben gemeld dat de bouw van alle voorzieningen voor dat WK mogelijk tot wel zo’n zesduizend mensen het leven heeft gekost. Pluim dus, voor Lidl, als het echt voorbij zal gaan aan dat WK waar het bloed een half jaar van tevoren al aan de paal zit.
Moeten we dit nu azijnpisserij noemen? Nou, dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Degenen die dat vinden: mijn hemel, mag een formule als Plus niet ook ’s een keer een spaarhebbedingetje in de vorm van dominosteentjes in huis hebben? Waarom schrijf je niet over die actie van Jumbo, waarbij de formule van racefan Frits van Eerd mensen weer aanspoort voor een extra kaartje voor dat Formule-1-weekend in Zandvoort? Ja, inderdaad: de milieubelasting van het brandstofverbruik van al die bolides met 300 km per uur schijnt trouwens erg mee te vallen, maar al die mensen die van her en der naar Zandvoort moeten, dat is wel ‘onduurzaam’, zeker als je bedenkt dat er vast een sportzender is die die hele race uitzendt… je kunt gewoon thuis blijven, veel duurzamer.
Maar daar gaat het niet zozeer om. Jumbo en racen, ach ja: zit er nou eenmaal in, daar in Veghel, en kennelijk wil niemand in Veghel daarvan af. Net als ‘het is warm weer, dus hup, actie met ‘goedkoop barbecueën’ deze week (Frank Lammers op tv met een gele regenponcho, bijtend in een hamburger) en hup, toch maar weer de vleesverkoop aandouwen…
Domino in duurzaamheidsjaarverslag
Maar Plus is een ander verhaal. Duurzaam-duurzaam-duurzaam, klinkt de trom van Plus al jaren. Nou, pluim daarvoor! Terwijl formules als AH, Jumbo en C1000 nog bezig waren met ‘beesies’ en ‘wuppies’ en wat niet al (en dan mag je maar hopen dat het niet de vervolgde Oeigoeren waren die die volumes zonder loon en in een situatie van dwangarbeid hebben moeten fabriceren…), met een oranje WK-pak van ons aller, maar inmiddels toch wel in de vergetelheid geraakte volksmodeheld Roy Donders, of met concerten van Geer & Goor en andere platvloerse smakeloosheid van de bovenste plank, deed Plus het heel netjes: met een jaarlijkse perkplantjesactie. Oubollig als de neten, inderdaad. Maar het was ‘netjes’. (AH nam dat later zelfs over, eerst die ‘moestuintjes’ en onlangs die ‘bloementuintjes’.)
Duncan, please, ‘let it grow, let it grow, let it blossom, let it flow’, zong jouw landgenoot Eric Clapton decennia geleden. Hou Plus groen, zoals de formulekleur het al aangeeft, en doe de activatie ook graag zo groen mogelijk. En besef dat al die kinderen, die de komende weken bij de uitgang van een Plus staan te bedelen om dominosteentjes, na juli hélemáál niks meer doen met die steentjes. En vermeld dat dan volgend jaar ook in je duurzaamheidsjaarverslag.
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en FoodPersonality.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Alleen al de term Boosman maakt #2 een duim waard.
Met het schuim rond de mond van woede opinieert schrijver hierboven supermarkt Plus de grond in. Om een dominospel. Opmerkelijk; hij krijgt hier niemand net zo kwaad als hij zelf is.
Citaat: 'Of de steentjes nu van hout zijn of van plastic, daar willen we van af zijn (kunnen we aan het beeldmateriaal niet goed zien).' Boosman neemt niet eens de moeite om het even uit te zoeken. Moet Foodlogverslaggever het maar doen. Gevraagd in een Plus-winkel. Plastic!
Over één ding kunnen we het met schrijver eens zijn. Van ivoor, zoals dominostenen ooit, was beter geweest.
Mooi voorbeeld voor wat je als bedrijf te wachten kan staan (staat) als je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt.
Gé Lommen Vragen bij deze zin: Maar om dan opeens een hoop extra plastic de markt op te smijten? Zo kennen we het Plus van de laatste jaren niet.
a) Spaaracties heeft Plus met regelmaat. EK 2021 was het legosteentjes.
b) Tekort aan hout, zo lust ik er nog wel een paar. Van zo ongeveer alles wat Europa consumeert is wereldwijd een tekort als je wereldwijd om je heen kijkt. In Europa groeit laatste jaren meer hout bij dan dat er gekapt wordt lees ik links en rechts. ( o.a. hier op foodlog al dan niet in een draad)
c) Een vraag als: als het om hout gaat is dan hout gebruikt wat duurzaam gekapt is? En bij Plastic gaat het om 'virgin' plastic of zijn de steentjes gemaakt van gerecycled plastic en zijn de steentjes zelf ook weer te recyclen? Vanuit productie omstandigheden oogpunt een goede vraag om te checken of het om een fairtrade product gaat wat weggegeven wordt. Dit om oeigoerse wuppies te voorkomen zoals je als potentieel voorbeeld aandraagt.
Deze laatste vragen (c) lijken me passen bij Plus.
Bij mij rijst de vraag waar ik als consument in jouw ogen m'n boodschappen mag doen, want eten doet toch iedereen in the end of the day:
Plus > nee, doen iets met weggeef dingen die wellicht niet duurzaam zijn
Jumbo > nee, dan doe je mee aan Formule 1 racing promotie PS: schrijft de F1 zelf al niet over de verplaatsing van hun circus van circuit naar circuit als grote uitstoot, die mist hier.
AH > nee, want die waren fout > of ze het nu nog doen schrijf je niets over
Met z'n allen naar de Lidl is dat je boodschap?
Welke supermarkt keten legt het netste en open duurzaamheidsverslag neer. Als je daar als journalist een artikel over schrijft weten we als consumenten waar we komend jaar onze boodschappen moeten doen.
Ps: Picnic komt langs qua route. Plus supermarkt is de enige in het dorp. Laten we dit vooral ook meenemen want ik rijd 2 maal in de week naar de supermarkt toe met m'n auto uit het werk. Bij de Goden verboden natuurlijk dat ik hiervoor extra kilometers rijdt lijkt me zo?
AH bezorgd ook in het dorp, maar dat lijkt me duurzaamheid technisch sowieso een verloren zaak? Want vanuit welk DC vertrekken de busjes, hoeveel km rijden die? Of vergis ik me qua duurzaamheid inzake boodschappen bezorgen.
Plus doet het thuis bezorgen vanuit de winkel. Is dat de meest duurzame variant onder de thuisbezorgers?